Connect with us

Danmark

Klassisk färjelinje mellan Esbjerg och Harwich läggs ner

Publicerad

den

SONY DSC

När DFDS färja Sirena Seaways slutar trafikera linjen Esbjerg-Harwich innebär det att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt. Foto: DFDS

När passagerarna väljer lågprisflyg före färjan och EU nästa år inför nya hårdare miljöregler för fartyg tvingas det danska rederiet DFDS att lägga ned den klassiska färjelinjen mellan Esbjerg och Harwich. Det innebär att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt.

Den 29 september lägger DFDS ner den klassiska färjerutten mellan Esbjerg och Harwich som funnits sedan 1875 meddelar företaget. Linjen har drabbats hårt av slopad tex-free försäljning och en ökad konkurrens från lågprisflyg. Antalet årliga passagerare på linjen har rasat från 300 000 till 80 000 samtidigt som godsfrakterna mellan Danmark och England minskat.  130 anställda berörs av nedläggningen.
DFDS upphör helt med passagerartrafik mellan Danmark och England men behåller den renodlade godslinjen mellan Esbjerg och Immingham.

I ett försök att rädda passagerarlinjen mellan Esbjerg och Harwich har DFDS bytt till fartyg som tar både passagerare och gods, minskat bemanning och antalet avgångar och satsat mer på marknadsföring.
– Olyckligtvis har vi inte kunnat minska kostnaderna tillräckligt mycket, säger DFDS vd Niels Smedegaard i en kommentar och pekar att fartygslinjens kostnader kommer att öka med 20 miljoner danska kronor nästa år på grund av EU:s nya svaveldirektiv.
– Det är vad de nya miljöreglerna och kravet på att använda lågsvavlig olja kommer att kosta oss baserat på dagens oljepriser.

EU:s nya svaveldirektiv innebär att fartyg som seglar på Nordsjön, Östersjön och i Engelska Kanalen från den 1 januari 2015 inte får släppa ut mer än 0,1 procent svavel från bränslet. För att klara miljökravet måste rederiet antingen installera reningsanläggningar eller gå över till dyrare lågsvavligt bränsle.
I en intervju med danska facktidningen Shippingwatch uppgav Niels Smedegaard i februari att de nya miljöreglerna ökar rederiets bränslekostnader med 40-50 procent och att sju av DFDS fartygslinjer är i farozonen för nedläggning, varav en nu läggs ner.
Enligt Shippingwatch investerar DFDS under 2013-2014 cirka 350 miljoner danska kronor i scrubberanläggningar som renar fartygens rök från svavel. Notan väntas växa till totalt 750 miljoner danska kronor om det 20-tal fartyg som går att bygg om åtgärdas. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle25 september, 2020

Svensk och dansk polis på plats i Köpenhamn i nya samarbetet Gränscenter Öresund

Nya dansk-svenska polissamarbetet Gränscenter Öresund är i full gång. Sedan början av september finns svensk polis på plats i Köpenhamn...

Veckobrev26 september, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 25 september

Avslutande rättsprocess kring Fehmarn Bält-tunneln inledd. Väntas inte kunna stoppa projektet men Förbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig kan påföra krav som fördyrar...

Samhälle25 september, 2020

Spridningen av Covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn – nytt dystert danskt rekord

UPPDATERAD. Spridningen av covid-19 fortsätter att öka i Köpenhamn  och hela Danarmk. På fredagen redovisade Statens Serum Institut ny statistik...

Longreads24 september, 2020

Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö

Med en dansk ledning, anställda från hela världen och huvudsäte i Malmöstadsdelen Hyllie utgör e-handelsbolaget Boozt.com själva sinnebilden av ett...

Danmark24 september, 2020

Ny skandal kring FE och insamling av underrättelser i Danmark

Det stormar kring den danska underrättelsetjänsten FE, Forsvarets Efterretningstjeneste. Nya uppgifter kring underrättelsetjänsten kommer från Danmarks Radio som erfar att Forsvarets...

Fastighet24 september, 2020

Misstanke om byggfusk stoppar höghusbygge i Köpenhamn som skulle förvärvas av Heimstaden i Malmö

Bygget av ett 86 meters höghus på Faste Batteri Vej på Amager har stoppats av Köpenhamns kommun sedan borrprover visat...

Life Science24 september, 2020

LEO Pharma kan få en ny medägare innan jul

En internationell investeringsbank söker just nu en ny investerare till LEO Pharma för att påskynda en ny strategi. LEO Pharma,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.