Connect with us

Danmark

Klassisk färjelinje mellan Esbjerg och Harwich läggs ner

Publicerad

den

SONY DSC

När DFDS färja Sirena Seaways slutar trafikera linjen Esbjerg-Harwich innebär det att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt. Foto: DFDS

När passagerarna väljer lågprisflyg före färjan och EU nästa år inför nya hårdare miljöregler för fartyg tvingas det danska rederiet DFDS att lägga ned den klassiska färjelinjen mellan Esbjerg och Harwich. Det innebär att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt.

Den 29 september lägger DFDS ner den klassiska färjerutten mellan Esbjerg och Harwich som funnits sedan 1875 meddelar företaget. Linjen har drabbats hårt av slopad tex-free försäljning och en ökad konkurrens från lågprisflyg. Antalet årliga passagerare på linjen har rasat från 300 000 till 80 000 samtidigt som godsfrakterna mellan Danmark och England minskat.  130 anställda berörs av nedläggningen.
DFDS upphör helt med passagerartrafik mellan Danmark och England men behåller den renodlade godslinjen mellan Esbjerg och Immingham.

I ett försök att rädda passagerarlinjen mellan Esbjerg och Harwich har DFDS bytt till fartyg som tar både passagerare och gods, minskat bemanning och antalet avgångar och satsat mer på marknadsföring.
– Olyckligtvis har vi inte kunnat minska kostnaderna tillräckligt mycket, säger DFDS vd Niels Smedegaard i en kommentar och pekar att fartygslinjens kostnader kommer att öka med 20 miljoner danska kronor nästa år på grund av EU:s nya svaveldirektiv.
– Det är vad de nya miljöreglerna och kravet på att använda lågsvavlig olja kommer att kosta oss baserat på dagens oljepriser.

EU:s nya svaveldirektiv innebär att fartyg som seglar på Nordsjön, Östersjön och i Engelska Kanalen från den 1 januari 2015 inte får släppa ut mer än 0,1 procent svavel från bränslet. För att klara miljökravet måste rederiet antingen installera reningsanläggningar eller gå över till dyrare lågsvavligt bränsle.
I en intervju med danska facktidningen Shippingwatch uppgav Niels Smedegaard i februari att de nya miljöreglerna ökar rederiets bränslekostnader med 40-50 procent och att sju av DFDS fartygslinjer är i farozonen för nedläggning, varav en nu läggs ner.
Enligt Shippingwatch investerar DFDS under 2013-2014 cirka 350 miljoner danska kronor i scrubberanläggningar som renar fartygens rök från svavel. Notan väntas växa till totalt 750 miljoner danska kronor om det 20-tal fartyg som går att bygg om åtgärdas. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.