Connect with us

Danmark

Klassisk färjelinje mellan Esbjerg och Harwich läggs ner

Publicerad

den

SONY DSC

När DFDS färja Sirena Seaways slutar trafikera linjen Esbjerg-Harwich innebär det att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt. Foto: DFDS

När passagerarna väljer lågprisflyg före färjan och EU nästa år inför nya hårdare miljöregler för fartyg tvingas det danska rederiet DFDS att lägga ned den klassiska färjelinjen mellan Esbjerg och Harwich. Det innebär att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt.

Den 29 september lägger DFDS ner den klassiska färjerutten mellan Esbjerg och Harwich som funnits sedan 1875 meddelar företaget. Linjen har drabbats hårt av slopad tex-free försäljning och en ökad konkurrens från lågprisflyg. Antalet årliga passagerare på linjen har rasat från 300 000 till 80 000 samtidigt som godsfrakterna mellan Danmark och England minskat.  130 anställda berörs av nedläggningen.
DFDS upphör helt med passagerartrafik mellan Danmark och England men behåller den renodlade godslinjen mellan Esbjerg och Immingham.

I ett försök att rädda passagerarlinjen mellan Esbjerg och Harwich har DFDS bytt till fartyg som tar både passagerare och gods, minskat bemanning och antalet avgångar och satsat mer på marknadsföring.
– Olyckligtvis har vi inte kunnat minska kostnaderna tillräckligt mycket, säger DFDS vd Niels Smedegaard i en kommentar och pekar att fartygslinjens kostnader kommer att öka med 20 miljoner danska kronor nästa år på grund av EU:s nya svaveldirektiv.
– Det är vad de nya miljöreglerna och kravet på att använda lågsvavlig olja kommer att kosta oss baserat på dagens oljepriser.

EU:s nya svaveldirektiv innebär att fartyg som seglar på Nordsjön, Östersjön och i Engelska Kanalen från den 1 januari 2015 inte får släppa ut mer än 0,1 procent svavel från bränslet. För att klara miljökravet måste rederiet antingen installera reningsanläggningar eller gå över till dyrare lågsvavligt bränsle.
I en intervju med danska facktidningen Shippingwatch uppgav Niels Smedegaard i februari att de nya miljöreglerna ökar rederiets bränslekostnader med 40-50 procent och att sju av DFDS fartygslinjer är i farozonen för nedläggning, varav en nu läggs ner.
Enligt Shippingwatch investerar DFDS under 2013-2014 cirka 350 miljoner danska kronor i scrubberanläggningar som renar fartygens rök från svavel. Notan väntas växa till totalt 750 miljoner danska kronor om det 20-tal fartyg som går att bygg om åtgärdas. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 hållbarhetscertifieringar har utfärdats till svenska fastigheter – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Samhälle1 december, 2023

Öresundsdebatten vecka 48: slående likhet mellan danska och svenska tv-serier, nordiskt kultursamarbete och Köpenhamn utan parallellsamhällen

Inga parallellsamhällen i Köpenhamn, ingen öppen droghandel i Sollentuna, samarbeten mellan nordiska kulturmöten och en “unik” svensk tv-serie som visat...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.