Danmark
Klassisk färjelinje mellan Esbjerg och Harwich läggs ner


När DFDS färja Sirena Seaways slutar trafikera linjen Esbjerg-Harwich innebär det att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt. Foto: DFDS
När passagerarna väljer lågprisflyg före färjan och EU nästa år inför nya hårdare miljöregler för fartyg tvingas det danska rederiet DFDS att lägga ned den klassiska färjelinjen mellan Esbjerg och Harwich. Det innebär att passagerartrafiken till sjöss mellan Danmark och England upphör helt.
Den 29 september lägger DFDS ner den klassiska färjerutten mellan Esbjerg och Harwich som funnits sedan 1875 meddelar företaget. Linjen har drabbats hårt av slopad tex-free försäljning och en ökad konkurrens från lågprisflyg. Antalet årliga passagerare på linjen har rasat från 300 000 till 80 000 samtidigt som godsfrakterna mellan Danmark och England minskat. 130 anställda berörs av nedläggningen.
DFDS upphör helt med passagerartrafik mellan Danmark och England men behåller den renodlade godslinjen mellan Esbjerg och Immingham.
I ett försök att rädda passagerarlinjen mellan Esbjerg och Harwich har DFDS bytt till fartyg som tar både passagerare och gods, minskat bemanning och antalet avgångar och satsat mer på marknadsföring.
– Olyckligtvis har vi inte kunnat minska kostnaderna tillräckligt mycket, säger DFDS vd Niels Smedegaard i en kommentar och pekar att fartygslinjens kostnader kommer att öka med 20 miljoner danska kronor nästa år på grund av EU:s nya svaveldirektiv.
– Det är vad de nya miljöreglerna och kravet på att använda lågsvavlig olja kommer att kosta oss baserat på dagens oljepriser.
EU:s nya svaveldirektiv innebär att fartyg som seglar på Nordsjön, Östersjön och i Engelska Kanalen från den 1 januari 2015 inte får släppa ut mer än 0,1 procent svavel från bränslet. För att klara miljökravet måste rederiet antingen installera reningsanläggningar eller gå över till dyrare lågsvavligt bränsle.
I en intervju med danska facktidningen Shippingwatch uppgav Niels Smedegaard i februari att de nya miljöreglerna ökar rederiets bränslekostnader med 40-50 procent och att sju av DFDS fartygslinjer är i farozonen för nedläggning, varav en nu läggs ner.
Enligt Shippingwatch investerar DFDS under 2013-2014 cirka 350 miljoner danska kronor i scrubberanläggningar som renar fartygens rök från svavel. Notan väntas växa till totalt 750 miljoner danska kronor om det 20-tal fartyg som går att bygg om åtgärdas. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060