Connect with us

Samhälle

Greater Copenhagen satsade på färre och intimare möten under Almedalsveckan – stort svenskt intresse för Danmark

Publicerad

den

Anna Engblom, senior advisor vid det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen, är nöjd med deltagandet under Almedalsveckan. Foto: News Øresund

Insatserna vid Folkemødet är en större satsning för den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen, men Almedalsveckan ger minst lika mycket. Så summerar Anna Engblom, senior advisor, erfarenheterna efter de båda ländernas politikfestivaler. På agendan i höst finns bland annat nästa Task force-möte med fokus på den pågående omförhandlingen av det dansk-svenska skatteavtalet, Öresundsavtalet, och en förhoppning om att gränskontrollerna inte ska förlängas utan att polisens arbete ska ändra karaktär mot att bekämpa kriminalitet.

Den politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen ordnade tre slutna rundabordssamtal under Almedalsveckan, två om infrastruktur och ett om arbetsmarknadens utveckling. Infrastrukturen fokuserade dels mot gränsöverskridande planeringsfrågor och dels mot den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Dessutom arrangedes ett Öresundsmingel tillsammans med nätverksorganisationen STRING, Helsingborgs stad och Malmö stad.

Öresundsmingel under Almedalsveckan arrangerades av Greater Copenhagen, STRING, Malmö stad och Helsingborgs stad. Foto: News Øresund

– Det som är bra med rundabordssamtalen är att man kan prata lite mer intimt och det är inget som citeras. Det finns ett stort intresse från branschen och politiken att prata om Danmark, säger Anna Engblom, senior advisor Greater Copenhagen, i en intervju med News Øresund.

Att Fehmarn Bält-förbindelsen nu byggs mellan Danmark och Tyskland och ska stå klar 2029 är inte så känt i Sverige och att planerna om nya stambanor i Sverige rivits upp är relativt okänt i Danmark, menar hon.

– Syftet blir lite att utbilda absolut.

Almedalen mer effektivt
Under den danska politikfestivalen Folkemødet, som arrangerades under tre dagar på Bornholm tidigare i juni, hade organisationen ett eget tält, House of Greater Copenhagen, med öppna seminarier men även slutna samtal och möten med färre, inbjudna deltagare anordnades.

– Folkemødet är mer folkligt som en festival med tuff konkurrens om publiken. Almedalen är mer by inivitation där det är listor för mingel, större och mer utspritt rent geografiskt. Men om jag ska vara ärlig så är det här mycket mer effektivt. Vi har lagt ganska mycket resurser på att vara på Folkemødet och mindre på Almedalen. Jag tror att vi kommer att tänka över vår strategi till nästa år, säger Anna Engblom.

Nordiskt ministerråd för transport på agendan
Frågan om mer gemensam nordisk infrastrukturplanering och förslaget om ett gemensamt ministerråd på området har diskuterats ett tag och väntas tas vidare i höst. Anna Engblom är positiv:

– Ett av våra samtal här i Almedalen om infrastrukturen handlade om gemensam planering. Nordiska ministerrådet är öppna för ett nytt nordiskt samarbete om infrastrukturfrågor. Vi vill gärna att man planerar bilateralt Sverige-Danmark, men om vägen dit är ett nordiskt transportministerråd så är det ju positivt. Nu handlar det mer om ministrarna också tycker det är en bra idé. Det ska diskuteras vidare vid Nordiska rådets session i Oslo i månadsskiftet oktober-november, säger hon.

Två infrastrukturrapporter som lanserats under våren har också diskuterats vid seminarierna i Almedalen. Dels en rapport om Fehmarn Bält-förbindelsen från STRING och Greater Copenhagen som tagits fram av Sweco, och dels en rapport om nordisk planering från Nordregio och Umeå universitet.

Fokus på gränskontroller i höst
På infrastrukturområdet driver Greater Copenhagen även frågorna om gemensamt biljettsystem, tågkapaciteten över sundet och gränskontroller. I höst hamnar fokus än mer på det sistnämnda, menar Anna Engblom.

– Riksdagen röstade igenom ett förslag den 20 juni med ny lagstiftning som ger polisen utökad befogenhet. När den tillfälliga förlängningen av gränskontrollerna går ut i november hoppas vi att Sverige inte ansöker på nytt utan att polisen istället börjar jobba mer målinriktat mot gränsöverskridande kriminalitet, säger Anna Engblom.

Greater Copenhagen jobbar på infrastrukturområdet utifrån prioriteringarna i den gemensamma trafikchartern som först lanserades 2016. Chartern kommer inte att revideras, även om vissa uppgifter kan uppdateras, som till exempel att bygget av Fehmarn Bält-förbindelsen nu är igång, menar Anna Engblom.

Greater Copenhagen kommer under hösten även att ta fram en ny handlingsplan för de kommande två åren. Fler dansk-svenska jobbmässor planeras och arbetsmarknaden är också i fokus med omförhandlingen av skatteavtalet, Öresundsavtalet. Nästa möte med Greater Copenhagen Task Force, där frågan diskuteras, är planerat till september-oktober. Bland annat kom frågan om hemarbete i ljuset samband med pandemin.

– Vi hoppas på mindre byråkrati såklart och mindre osäkerhet för både arbetstagare och arbetsgivare. Att det ska bli enklare och mer värt för fler att ta ett arbete i Danmark, säger Anna Engblom.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Kultur27 september, 2023

Folkmusiktrion Dreamer’s Circus får Dansk-svensk kulturfonds kulturpris

Den dansk-svenska trion Dreamer’s Circus, bestående av danska Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk samt svenska Ale Carr, har spelat...

Infrastruktur26 september, 2023

Danska tågpriser blir upp till 13 procent dyrare nästa år

Tågresor i Danmark kommer att bli dyrare från årsskiftet, enligt Politiken med en ökning på upp till 13 procent. Resenärer...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.