Samhälle
Greater Copenhagen satsade på färre och intimare möten under Almedalsveckan – stort svenskt intresse för Danmark
Insatserna vid Folkemødet är en större satsning för den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen, men Almedalsveckan ger minst lika mycket. Så summerar Anna Engblom, senior advisor, erfarenheterna efter de båda ländernas politikfestivaler. På agendan i höst finns bland annat nästa Task force-möte med fokus på den pågående omförhandlingen av det dansk-svenska skatteavtalet, Öresundsavtalet, och en förhoppning om att gränskontrollerna inte ska förlängas utan att polisens arbete ska ändra karaktär mot att bekämpa kriminalitet.
Den politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen ordnade tre slutna rundabordssamtal under Almedalsveckan, två om infrastruktur och ett om arbetsmarknadens utveckling. Infrastrukturen fokuserade dels mot gränsöverskridande planeringsfrågor och dels mot den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Dessutom arrangedes ett Öresundsmingel tillsammans med nätverksorganisationen STRING, Helsingborgs stad och Malmö stad.
– Det som är bra med rundabordssamtalen är att man kan prata lite mer intimt och det är inget som citeras. Det finns ett stort intresse från branschen och politiken att prata om Danmark, säger Anna Engblom, senior advisor Greater Copenhagen, i en intervju med News Øresund.
Att Fehmarn Bält-förbindelsen nu byggs mellan Danmark och Tyskland och ska stå klar 2029 är inte så känt i Sverige och att planerna om nya stambanor i Sverige rivits upp är relativt okänt i Danmark, menar hon.
– Syftet blir lite att utbilda absolut.
Almedalen mer effektivt
Under den danska politikfestivalen Folkemødet, som arrangerades under tre dagar på Bornholm tidigare i juni, hade organisationen ett eget tält, House of Greater Copenhagen, med öppna seminarier men även slutna samtal och möten med färre, inbjudna deltagare anordnades.
– Folkemødet är mer folkligt som en festival med tuff konkurrens om publiken. Almedalen är mer by inivitation där det är listor för mingel, större och mer utspritt rent geografiskt. Men om jag ska vara ärlig så är det här mycket mer effektivt. Vi har lagt ganska mycket resurser på att vara på Folkemødet och mindre på Almedalen. Jag tror att vi kommer att tänka över vår strategi till nästa år, säger Anna Engblom.
Nordiskt ministerråd för transport på agendan
Frågan om mer gemensam nordisk infrastrukturplanering och förslaget om ett gemensamt ministerråd på området har diskuterats ett tag och väntas tas vidare i höst. Anna Engblom är positiv:
– Ett av våra samtal här i Almedalen om infrastrukturen handlade om gemensam planering. Nordiska ministerrådet är öppna för ett nytt nordiskt samarbete om infrastrukturfrågor. Vi vill gärna att man planerar bilateralt Sverige-Danmark, men om vägen dit är ett nordiskt transportministerråd så är det ju positivt. Nu handlar det mer om ministrarna också tycker det är en bra idé. Det ska diskuteras vidare vid Nordiska rådets session i Oslo i månadsskiftet oktober-november, säger hon.
Två infrastrukturrapporter som lanserats under våren har också diskuterats vid seminarierna i Almedalen. Dels en rapport om Fehmarn Bält-förbindelsen från STRING och Greater Copenhagen som tagits fram av Sweco, och dels en rapport om nordisk planering från Nordregio och Umeå universitet.
Fokus på gränskontroller i höst
På infrastrukturområdet driver Greater Copenhagen även frågorna om gemensamt biljettsystem, tågkapaciteten över sundet och gränskontroller. I höst hamnar fokus än mer på det sistnämnda, menar Anna Engblom.
– Riksdagen röstade igenom ett förslag den 20 juni med ny lagstiftning som ger polisen utökad befogenhet. När den tillfälliga förlängningen av gränskontrollerna går ut i november hoppas vi att Sverige inte ansöker på nytt utan att polisen istället börjar jobba mer målinriktat mot gränsöverskridande kriminalitet, säger Anna Engblom.
Greater Copenhagen jobbar på infrastrukturområdet utifrån prioriteringarna i den gemensamma trafikchartern som först lanserades 2016. Chartern kommer inte att revideras, även om vissa uppgifter kan uppdateras, som till exempel att bygget av Fehmarn Bält-förbindelsen nu är igång, menar Anna Engblom.
Greater Copenhagen kommer under hösten även att ta fram en ny handlingsplan för de kommande två åren. Fler dansk-svenska jobbmässor planeras och arbetsmarknaden är också i fokus med omförhandlingen av skatteavtalet, Öresundsavtalet. Nästa möte med Greater Copenhagen Task Force, där frågan diskuteras, är planerat till september-oktober. Bland annat kom frågan om hemarbete i ljuset samband med pandemin.
– Vi hoppas på mindre byråkrati såklart och mindre osäkerhet för både arbetstagare och arbetsgivare. Att det ska bli enklare och mer värt för fler att ta ett arbete i Danmark, säger Anna Engblom.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna