Connect with us

Norden

Göteborg går med i det tysk-dansk-svensk-norska samarbetet STRING

Publicerad

den

Det politiska samarbetet STRING har på några få år växt längs svenska Västkusten och upp till Oslo. Foto: Wikimedia. Karta: News Øresund

Den 1 juli i år ansluter sig Göteborgs stad till det tysk-dansk-svensk-norska politiska samarbetet STRING. Det blev klart i samband med samarbetets politiska forum som pågår i Rönne på Bornholm dagen före den danska politikerfestivalen Folkemødet.

STRING-samarbetet bildades 1999 som ett Interregprojekt med syftet att driva igenom beslutet att bygga Fehmarn bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland. I dag handlar samarbetet mycket om hur regionen kan utvecklas som en växande grön transportkorridor från Hamburg upp till Oslo. I och med Göteborgs inträde som medlem består STRING-samarbetet av tretton medlemmar: Hamburg, Schleswig-Holstein, Region Själland, Region Huvudstaden, Köpenhamn, Region Skåne, Malmö, Region Halland, Västra Götalandsregionen, Göteborg, Akershus Fylkeskommune, Østfold Fylkeskommune och Oslo

I februari i år kom det tyska myndighetsgodkännandet till att bygga Fehmarn bält-tunneln och under 2019 påbörjas bygget på dansk sida även om det tyska godkännandet väntas bli överklagat. I Danmark pågår redan förberedelserna på land och den 31 maj invigdes en sex mil lång höghastighetsjärnväg (250 km/h) mellan Köpenhamn och Ringsted med riktning mot Fehmarn bält-tunneln. Den kommande tunneln mellan Danmark och Tyskland för bil och tåg byggs av statliga danska Femern A/S och målet är att den ska invigas 2028. Då kommer restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till 2,5 timmar samtidigt som kapaciteten för såväl gods- som persontransporter ökar kraftigt. (News Øresund)

 

 

Fakta: String
String är ett gränsöverskridande politiskt samarbete som representerar en geografisk region som täcker fyra länder från Hamburg i söder till Akershus i norr. I februari 2018 växte organisationen till 11 medlemmar, när Malmö stad, Region Halland och Västra Götalandsregionen i Sverige tillsammans med Akershus Fylkeskommun och Østfold Fylkeskommun i Norge formellt skrev under sitt medlemskap.

 

 

 

. I februari i år meddelades att Fehmarn bält-tunneln fått det nödvändiga tyska myndighetsgodkännandet. Även om godkännandet väntas bli överklagat har man från dansk sida beslutat att påbörja byggarbetet under 2019 med målet att den fasta förbindelsen för bil och tåg mellan Tyskland och Danmark ska kunna invigs 2028. Då kommer restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till cirka 2,5 timmar.

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Bostad/fastighet12 december, 2019

Byggstart för kvarteret Postbyen i Köpenhamn

Förra fredagen markerades byggstarten av ett nytt stadskvarter i Köpenhamns centrum. Första stenen lades för området som namngetts Postbyen och...

Life Science12 december, 2019

Biotechföretaget Immunovia förlorar dansk i ledningsgruppen

Biotechföretaget Immunovia i Lund, som utvecklar blodtester för att diagnosticera bland annat bukspottskörtelcancer, måste nästa år leta efter en ny...

Danmark12 december, 2019

Leo Pharma kan ha ny storsäljare på gång

Ett biologiskt läkemedel mot eksem kan vara på väg ut på marknaden från det danska läkemedelsföretaget Leo Pharma. En ansökan...

Danmark12 december, 2019

Tidigare vd för danska TV2 blir styrelseordförande för Københavns Universitet

Merete Eldrup blir ny styrelseordförande för Köpenhamns universitet från och med 1 januari 2020. Hon har tidigare bland annat varit...

Cleantech12 december, 2019

Tio vindkraftsparker och elkablar planeras runt Skånes kust

Jämfört med övriga Sverige är planerna på havsbaserade vindkraftsparker och elkablar många längs den skånska kusten, från Öresund till Bornholm....

Innovation12 december, 2019

Helsingborg bygger fabrik för utveckling av AI-lösningar

Helsingborgs stad har målsättningen att skapa en plattform för den framtida, smarta staden och som ett led i det startas...

Danmark11 december, 2019

Åtta partier står bakom Danmarks nya bindande klimatlag

Danmark ska reducera sina utsläpp med 70 procent till år 2030 jämfört med 1990 års nivå och senast år 2050...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.