Connect with us

Infrastruktur

Godsaktör efterfrågar fler satsningar på infrastrukturen kring Öresund

Publicerad

den

Hector Rails vd efterfrågar fler satsningar på infrastrukturen kring Öresund. Foto: Hector Rail

Bättre planering och underhåll kan bidra till att öka kapaciteten på kort sikt, men på lång sikt behövs fler investeringar och förbindelser. Så ser Claes Scheibe, vd på privatägda godsoperatören Hector Rail, på behovet av att stärka järnvägen kring Öresund för att kunna öka mängden godstransporter framöver. Vinster finns bland annat i minskad miljöpåverkan och sårbarhet, framhöll han på ett infrastrukturseminarium under tisdagen.

Claes Scheibe är vd för Hector Rail som är en privat godsoperatör på järnväg med 300 anställda som kör i hela Skandinavien. På kort sikt kan bättre kapacitetsplanering, underhåll och tågledning göra att järnvägen kan hantera större volymer. Det framhöll han på ett infrastrukturseminarium arrangerat av NJS och Öresundsbron under tisdagen.

– Det går att skapa mer kapacitet genom bättre planering, sade han.

Men på medellång sikt behövs det bland annat byggas bort flaskhalsar och uppgraderas till längre tåg och på lång sikt även bygga ut infrastrukturen, menar han. På önskelistan finns satsningar på båda sidor sundet och fler förbindelser. Fördelarna, som han presenterade på seminariet, är bland annat att mer gods kan flytta från lastbilar till järnväg och en minskad sårbarhet som finns i att enbart ha en fast förbindelse över Öresund.

Seminariet arrangerades av nätverket Forum för nordiskt järnvägssamarbete, NJS, i samarbete med Øresundsbro Konsortiet. Linus Eriksson, ny vd för Øresundsbro Konsortiet, framhöll också att det krävs fler satsningar på infrastrukturen i regionen.

– Bristande infrastruktur slår väldigt hårt i en region där man är tågberoende. Öresundsbron har varit möjliggörande att knyta ihop Själland och södra Sverige med Kastrup som nod. Öresundsbron har i år fyllt 20 år och Citytunneln är 10 år, nu är det är dags för nästa satsning. 2029 kommer påverka oss, tyngdpunkten för järnvägssverige flyttas när Fehmarn Bält-tunneln är klar. Men bron är inte flaskhalsen, det är snarare på landsidan. Vi behöver tillsammans lyfta de utmaningar vi står inför, sade han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark4 timmar sedan

Den danske politikern Morten Messerschmidt (DF) talar på konferens i Trumps fastighet: Hoppas kunna prata med Trump om Grönland

I går, tisdag, talade Morten Messerschmidt, partiledare för Dansk Folkeparti, vid en republikansk konferens på Mar-a-Lago – en historisk fastighet...

Arbetsmarknad3 timmar sedan

Kafékedjan struntar i CV – låter AI chatta med jobbsökande istället

När allt fler ansökningsbrev skrivs av AI blir de meningslösa, resonerade Sebastian Spetzler Jeppesen på kafékedjan Joe & The Juice....

Danmark1 dag sedan

Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil

En elva kilometer lång bro mellan Fyn till Als utanför Jylland som tar sju minuter att köra över med bil...

Danmark1 dag sedan

Allt fler svenska studenter väljer Copenhagen Business School

Copenhagen Business School har blivit allt populärare bland svenska studenter. I år är det 860 svenskar som går på en...

Danmark2 dagar sedan

Löneökningar i centrum när kollektivavtal för privatanställda i Danmark ska förnyas

Det går bra för den danska industrin vilket ger utrymme och en förväntan om en reell löneökning, menar den fackliga...

Danmark2 dagar sedan

Danskt krismöte och ökad press på Grönlands självständighet efter Trumps utspel

Diskussionen om Grönland självständighet har de senaste dagarna blossat ännu mer efter den kommande amerikanska presidenten Donald Trumps utspel om...

Hållbarhet7 dagar sedan

Danska regeringen vill se skärpta regler för klimatanpassning vid nybyggnation

Under de senaste åren har vädret i Danmark blivit mer extremt, vilket ökar risken för översvämningar. Den danska regeringen vill...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.