Infrastruktur
Godsaktör efterfrågar fler satsningar på infrastrukturen kring Öresund
Bättre planering och underhåll kan bidra till att öka kapaciteten på kort sikt, men på lång sikt behövs fler investeringar och förbindelser. Så ser Claes Scheibe, vd på privatägda godsoperatören Hector Rail, på behovet av att stärka järnvägen kring Öresund för att kunna öka mängden godstransporter framöver. Vinster finns bland annat i minskad miljöpåverkan och sårbarhet, framhöll han på ett infrastrukturseminarium under tisdagen.
Claes Scheibe är vd för Hector Rail som är en privat godsoperatör på järnväg med 300 anställda som kör i hela Skandinavien. På kort sikt kan bättre kapacitetsplanering, underhåll och tågledning göra att järnvägen kan hantera större volymer. Det framhöll han på ett infrastrukturseminarium arrangerat av NJS och Öresundsbron under tisdagen.
– Det går att skapa mer kapacitet genom bättre planering, sade han.
Men på medellång sikt behövs det bland annat byggas bort flaskhalsar och uppgraderas till längre tåg och på lång sikt även bygga ut infrastrukturen, menar han. På önskelistan finns satsningar på båda sidor sundet och fler förbindelser. Fördelarna, som han presenterade på seminariet, är bland annat att mer gods kan flytta från lastbilar till järnväg och en minskad sårbarhet som finns i att enbart ha en fast förbindelse över Öresund.
Seminariet arrangerades av nätverket Forum för nordiskt järnvägssamarbete, NJS, i samarbete med Øresundsbro Konsortiet. Linus Eriksson, ny vd för Øresundsbro Konsortiet, framhöll också att det krävs fler satsningar på infrastrukturen i regionen.
– Bristande infrastruktur slår väldigt hårt i en region där man är tågberoende. Öresundsbron har varit möjliggörande att knyta ihop Själland och södra Sverige med Kastrup som nod. Öresundsbron har i år fyllt 20 år och Citytunneln är 10 år, nu är det är dags för nästa satsning. 2029 kommer påverka oss, tyngdpunkten för järnvägssverige flyttas när Fehmarn Bält-tunneln är klar. Men bron är inte flaskhalsen, det är snarare på landsidan. Vi behöver tillsammans lyfta de utmaningar vi står inför, sade han.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna