Connect with us

Samhälle

Fortsatta diskussioner om finansieringen av danska delen av Öresunddirekt

Publicerad

den

Oresunddirekt webb

Nästa års finansiering av danska delen av informationsstjänsten Øresunddirekts verksamhet är ännu inte klar. Illustration från deras hemsida

Det råder fortsatt osäkerhet kring finansieringen av den danska delen av informationstjänsten Øresunddirekt. Vid ett möte med ägarkretsen den 21 oktober markerade Nordiska Ministerrådet och flera svenska representanter att de var oroliga inför framtiden. Nu pågår diskussioner om det går att få finansiering från fler danska kommuner eller om verksamheten ska flytta till International House i Köpenhamn och få möjlighet till ytterligare budgetanslag den vägen.

Protokollet från danska Øresunddirekts ägarmöte den 21 oktober visar på en stor oro för verksamhetens långsiktiga finansiering. Av besparingsskäl har Region Huvudstaden beslutat att minska anslagen till danska Öresunddirekt från 1,8 miljoner danska kronor i år till 1,0 miljoner under 2016. Nordiska Ministerrådet uteslöt inte att detta kan få konsekvenser även för deras finansiering av den danska delen av informationsverksamheten. Under 2015 uppgår danska Øresunddirekts budget till 3,3 miljoner.

Region Huvudstaden hoppas att danska Øresunddirekts framtid kan tryggas genom att verksamheten flyttas över från Öresundskomiteen till International House i Köpenhamn där verksamheten garanteras en självständig profil med egen styrgrupp. Deras bedömning är att det uppstår synergivinster om man kan ge anpassad information till danska, svenska och internationella Öresundspendlare och på sikt få fler finansiärer. Här anses koppling till ESS framtida personalbehov vara viktigt. En juridisk utredning har gjort som visar att det kan skapas en modell för överflyttningen av verksamheten. Region Huvudstaden och Köpenhamns kommun vill även förankra diskussionen om Øresunddirekts framtid i det nya samarbetet the Greater Copenhagen & Skåne Committee, GCSC, som bildas vid årsskifte genom en ombildning av Öresundskomiteen. GCSC får ett betydligt mindre sekretariat än Öresundskomiteen som i dag är värd för danska Øresunddirekt.

Nordiska Ministerrådets representant ställde sig dock frågande till överflyttningen eftersom Øresunddirekt inte bedriver internationell verksamhet utan enbart fokuserar på bilateral rådgivning för gränspendlare och företag med verksamhet i Danmark och Sverige. Andra förslag som framkom vid mötet var att inleda en dialog med övriga kommuner i Region Huvudstaden och Region Själland om de kan vara med som delfinansiärer eller att be Region Själland medverka.

Inför 2016 lindras budgetkrisen tillfälligt. Då får danska Øresunddirekt ett engångsbelopp på 400 000 kronor från Öresundskomiteen som tar av årets outnyttjade medel inför ombildningen till the Greater Copenhagen & Skåne Committee. Idag delar Öresundskomiteen och danska Øresunddirekt lokaler på Nørregade i centrala Köpenhamn. I samma lokaler finns även Interregsekretariatet samt Wonderful Copenhagen och Copenhagen Capacity.

De svenska och danska delarna av informationstjänsten Øresunddirekt drivs som två olika organisatoriska enheter med egen finansiering men med ett gemensamt uppdrag som gör att de är beroende av varandra. De arbetar tillsammans för att genom information främja mobiliteten, den gemensamma arbetsmarknaden och tillväxten i Öresundsregionen. Den danska delen av Øresunddirekt sköter hemsidan medan den svenska verksamheten driver ett informationskontor i Malmö. Informationskontoret i Malmö drivs som ett myndighetssamarbete mellan Länsstyrelsen i Skåne, Region Skåne, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket. Totalt finns en personalstyrka på 30 personer som arbetar 25 procent var på Øresunddirekts kontor i centrala Malmö och övrig tid inom den egna myndigheten. Den svenska delen av Øresunddirekt uppges ha en säkrad finansiering inför 2016. (News Øresund)


Så här finansieras danska delen av Øresunddirekt under 2015
(belopp i danska kronor)

Region Huvudstaden: 1 800 000
Nordiska Ministerrådet: 594 000
Region Skåne: 400 000
Skat: 350 000
Erhvervs- och vækstministeriet: 200 000

Totalt: 3 344 000

 

Så här finansieras den svenska delen av Øresunddirekt under 2015
(belopp i svenska kronor)

Lönekostnader
Arbetsförmedlingen: 2 285 000
Försäkringskassan: 1 633 505
Skatteverket: 1 415 000
Länsstyrelsen: 331 250
Region Skåne: 331 250
Driftskostnader: 1 890 000
(delas mellan myndigheterna)

Totalt: 7 886 005

Källa: Øresunddirekt

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Infrastruktur21 januari, 2021

Visioner för infrastruktur och praktiska lösningar diskuterades på mobilitetskonferens

Greater Copenhagen hade i veckan en digital tvådagarskonferens om framtidens gröna mobilitet i regionen. Det diskuterades bland annat praktiska lösningar...

Arbetsmarknad21 januari, 2021

Breddat informationsutbud bland utvecklingsförslagen för Øresunddirekt

Att öka synligheten och bredda informationsutbudet är två möjligheter för utveckling av informationstjänsten Øresunddirekt. En osäker finansieringsmodell och Arbetsförmedlingens reformering...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Näringsliv21 januari, 2021

Star Wars som dataspel utvecklas av Massive Entertainment i Malmö

Spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö har fått i uppdrag att göra dataspel av legendariska Star Wars-filmerna. Det innebär att företaget...

Samhälle21 januari, 2021

Huawei och ZTE fick inte vara med vid Sveriges 5G-auktion

De kinesiska företagen Huawei och ZTE var utestängda från att delta när Sverige genomförde den stora 5G-auktionen den 19 januari...

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.