Connect with us

Arbetsmarknad

Fortsatt osäkerhet råder för Öresundspendlare under coronakrisen

Publicerad

den

Osäkerheten om vilka regler som gäller för den som pendlar över Öresund har ökat sedan Danmark och Sverige valt olika strategier i kampen mot spridningen av covid-19. Foto: News Øresund

Svenska företag och svenska Öresundspendlare i Danmark omfattas av det danska hjälppaketet kring permittering under coronapandemin – men vad gäller för den svenska korttidspermitteringen i förhållande till danska företag och Öresundspendlare i Sverige? Och vilket lands reseregler ska gränsarbetarna följa? Flera frågetecken återstår för dem som bor i ett land och arbetar i ett annat, när Danmark och Sverige valt olika coronastrategier.

Informationstjänsten Øresunddirekt meddelade i måndags att de stängt sitt fysiska kontor i Malmö, men fortsätter att svara på frågor via telefon och mejl. Efterhand har de identifierat ett antal frågor där pendlare och företag som rör sig över Öresund riskerar att hamna i kläm eller där det är oklart vad som gäller:

  • Ersättning för permitteringar. Øresunddirekt har fått besked om att svenskar som bor i Sverige men är anställda i Danmark omfattas av det så kallade trepartsavtalet om statlig ersättning vid permitteringar. Det gör även svenska företag som har verksamhet eller uppdrag i Danmark såvida företaget uppfyller de allmänna kraven, har danskt CVR-nummer och all lön utbetalas från Danmark. Men på motsatt håll är det ännu oklart vem som omfattas av den nyinförda statliga ersättningen vid korttidspermitteringar, både vad gäller danskar som bor i Danmark men är anställda i Sverige och danska företag i Sverige.

– Vi är i kontakt med Tillväxtverket och har ställt frågan om vad som gäller till exempel för svenska företag som har anställda som bor i Danmark och utför uppdrag där eller pendlar till Sverige. De har lovat att ta det vidare till gruppen som arbetar med de här frågorna, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig vid Øresunddirekt Sverige, till News Øresund.

  • Olika reserestriktioner. De båda länderna har olika reserestriktioner och det är inte tydligt vilka av dessa som Öresundspendlare förväntas följa. Ett exempel som gäller personer som bor i Danmark och arbetar i Sverige. Enligt danska rekommendationer ska den som varit i utlandet nämligen försätta sig själv i 14 dagars karantän, vilket kan bli svårt att kombinera med heltidsarbete i Sverige, som personen väntas komma till varje dag.

– Vi har ju lockat över en del danskar till skola, förskola och utbildningsväsen i Sverige de senaste åren och de yrkena är det ju svårt att jobba på distans. Det är inte riktigt förberett för att barnen ska vara på plats i skolan, men att läraren inte är där, säger Sandra Forsén.

  • Skattetillhörighet vid hemarbete. Även skattetillhörigheten är oklar för Öresundspendlare som numera jobbar hemifrån. Grundregeln är att man betalar skatt i det land där arbetet utförs, så frågan är om det förändras när arbetet sker i ett annat land än vanligt. Läs mer här.

Sandra Forsén vill också flagga för områden där Öresundspendlare behöver vara mer uppmärksamma än vanligt:

  • Snabb anmälan till Arbetsförmedlingen och a-kassan. Den Öresundspendlare som bor i Sverige och blir uppsagd ska redan den första arbetslösa dagen anmäla sig till Arbetsförmedlingen. För både gränspendlarna i Sverige och Danmark gäller också att de direkt ska anmäla sig till rätt a-kassa, i sitt bosättningsland.
  • Andra regler vid permittering. Om en Öresundspendlare som bor i Sverige blir tillfälligt permitterad utan lön kvarstår hen enligt huvudregeln i den danska lagstiftningen och det danska socialförsäkringssystemet. Då ska personen vända sig till den danska a-kassan för att ansöka om ersättning.

– Det finns också de som inte ens är med i någon a-kassa eftersom de kanske inte arbetar tillräckligt mycket för att omfattas av villkoren eller till exempel för att de har känt sig trygga med att det funnits tillräckligt mycket jobb i branschen. De riskerar nu att stå utan arbetslöshetsersättning och då är det viktigt att anmäla sig arbetslös på Arbetsförmedlingens hemsida och kanske även kontakta sin kommun för att ansöka om försörjningsstöd. Det kan slå mot de kommuner där pendling sker, säger Sandra Forsén.

  • TastSelv-kod kan inte ordnas via Borgerservicekontor. För att logga in i danska Skattestyrelsens digitala tjänst TastSelv och lämna in sin digitala danska deklaration ”årsopgørelsen” finns två alternativ: att använda sitt NemID med offentlig signatur eller en TastSelv-kod. Har man inte redan fått en offentlig signatur till sitt NemID är det dock svårt att ordna för närvarande eftersom det ofta krävs ett personligt besök på ett Borgerservicekontor och dessa är stängda på grund av coronapandemin. Alternativet är att via skat.dk beställa en TastSelv-kod, som skickas till den adress som finns i de danska systemen.

– Det är viktigt att pendlare i det här läget inte väntar med att lämna in sin årsopgørelse till de sista dagarna. Om man upptäcker att man helt saknar offentlig digital signatur på sitt NemID och beställer en TastSelv-kod på Skattestyrelsens hemsida så kommer det att ta ett antal dagar innan man får den hemskickad till sin adress, säger Sandra Forsén.

  • Anmälan av förändrad inkomst vid egen skatteinbetalning. I vissa fall betalar Öresundspendlare som bor i Sverige själva in sin skatt till Skatteverket. Det handlar bland annat om flygande personal på SAS, personer som har en dansk arbetsgivare men bor och arbetar i Sverige och om de som omfattas av det gamla gränsgångaravtalet mellan Sverige och Danmark. De måste vara uppmärksamma på förändringar i inkomsten och anmäla det till Skatteverket, för att inte riskera att betala för mycket eller för lite preliminär skatt.

– En allmän uppmaning är att hålla sig uppdaterad på våra hemsidor och kontakta oss vid minsta tveksamhet, säger Sandra Forsén.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur12 timmar sedan

SJ lämnar Stockholms pendeltåg 2026 – oklart vem som tar över

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur13 timmar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Cleantech14 timmar sedan

Danska Energistyrelsen fick inte in några bud på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön

Inga bud kom in i torsdags förra veckan på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön som danska staten...

Samhälle4 dagar sedan

Köpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda

En hög tillväxt i antal passagerare gör Köpenhamns flygplats roll som skandinavisk hub allt tydligare. Den danska flygplatsen är störst...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Oro för unga gränspendlare och fokus på digitala hinder vid Greater Copenhagen Task Force-möte

Flera medlemmar i Greater Copenhagen Task Force var överens om att måndagens möte på svenska ambassaden i Köpenhamn resulterade i...

Intervjuer5 dagar sedan

Jessica Rosencrantz: Jag tar med mig min uppväxt i Öresund i mitt arbete som minister

News Øresund träffade en entusiastisk svensk EU- och Nordenminister på svenska ambassaden i Köpenhamn måndagen den 2 december. Här deltog...

Hållbarhet5 dagar sedan

Nytt stort stenrev i Köpenhamns hamn

By & Havn och WWF Världsnaturfonden står bakom ett 2 000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavnsbassängen i Köpenhamn. Stenrevet är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.