Infrastruktur
Förslag om att utöka antalet metrostationer på Amager

Det kan bli fler metrostationer på Amager på den framtida metrolinjen som planeras mellan Köpenhamns Huvudbangård, Refshaleøen och Lynetteholmen och är tänkt att vara färdig 2035. Det enligt ett förslag som en majoritet av partierna i Köpenhamns kommun står bakom och som kommer att skickas ut på en försenad remissrunda fram till september. Var man väljer att dra linjen påverkar även var det går att integrera en eventuell metrolinje mellan Malmö och Köpenhamn.
En ny metrolinje är planerad från Köpenhamns Huvudbangård till den kommande konstgjorda halvön Lynetteholmen, som på vägen passerar Islands Brygge, Amagerbrogade och Refshaleøen. En majoritet av partierna i Köpenhamns kommun vill utreda en alternativ sträckning med fler metrostationer än det alternativ som är antaget i den statliga infrastrukturplanen. Förslaget på metrosträckan M5 är nästan dubbelt så dyrt och beräknas kosta 13,7 miljarder danska kronor, men ska avlasta metrosystemet och dessutom planeras det för att kunna ansluta framtida linjer till bland annat Nørrebro och Rigshospitalet, skriver Köpenhamns kommun i ett pressmeddelande. Den innebär en utökning till nio metrostationer istället för fyra i det tidigare förslaget. År 2025 ska metrosträckningen mellan Köpenhamns H och Lynetteholmen senast vara beslutad och 2035 planeras den vara färdigbyggd.
– Jag är glad över att en majoritet av partierna på rådhuset står bakom idén om en förbindelse under Amager – och jag gläder mig till dialogen med köpenhamnarna i september, säger Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen.
Var den nya metrolinjen ska gå påverkar även var det går att integrera en eventuell metroförbindelse från Malmö. Tanken är att ansluta Öresundsmetron kring området mellan Prags Boulevard och en ny tågdepå för metron på Prøvestenen. Förslaget M5 har ett stationsläge på Prags Boulevard. I dagsläget utreder Köpenhamns kommun och Malmö stad möjligheten att bygga en Öresundsmetroförbindelse mellan städerna. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne