Connect with us

Infrastruktur

Förslag om att utöka antalet metrostationer på Amager

Publicerad

den

Metrotåg som passerar stationen Örestad på Amager. Foto: News Øresund

Det kan bli fler metrostationer på Amager på den framtida metrolinjen som planeras mellan Köpenhamns Huvudbangård, Refshaleøen och Lynetteholmen och är tänkt att vara färdig 2035. Det enligt ett förslag som en majoritet av partierna i Köpenhamns kommun står bakom och som kommer att skickas ut på en försenad remissrunda fram till september. Var man väljer att dra linjen påverkar även var det går att integrera en eventuell metrolinje mellan Malmö och Köpenhamn.

En ny metrolinje är planerad från Köpenhamns Huvudbangård till den kommande konstgjorda halvön Lynetteholmen, som på vägen passerar Islands Brygge, Amagerbrogade och Refshaleøen. En majoritet av partierna i Köpenhamns kommun vill utreda en alternativ sträckning med fler metrostationer än det alternativ som är antaget i den statliga infrastrukturplanen. Förslaget på metrosträckan M5 är nästan dubbelt så dyrt och beräknas kosta 13,7 miljarder danska kronor, men ska avlasta metrosystemet och dessutom planeras det för att kunna ansluta framtida linjer till bland annat Nørrebro och Rigshospitalet, skriver Köpenhamns kommun i ett pressmeddelande. Den innebär en utökning till nio metrostationer istället för fyra i det tidigare förslaget. År 2025 ska metrosträckningen mellan Köpenhamns H och Lynetteholmen senast vara beslutad och 2035 planeras den vara färdigbyggd.

– Jag är glad över att en majoritet av partierna på rådhuset står bakom idén om en förbindelse under Amager – och jag gläder mig till dialogen med köpenhamnarna i september, säger Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen.

Var den nya metrolinjen ska gå påverkar även var det går att integrera en eventuell metroförbindelse från Malmö. Tanken är att ansluta Öresundsmetron kring området mellan Prags Boulevard och en ny tågdepå för metron på Prøvestenen. Förslaget M5 har ett stationsläge på Prags Boulevard. I dagsläget utreder Köpenhamns kommun och Malmö stad möjligheten att bygga en Öresundsmetroförbindelse mellan städerna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark3 dagar sedan

Rädsla för högre elpriser när elkabel till Danmark ersätts med större

När två åldrande elkablar mellan Sverige och Danmark ska ersättas med en ny med större överföringskapacitet väcker det en debatt...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Nytt danskt industriavtal stärker arbetstagarnas rättigheter: Högre minimilön och större flexibilitet 

Högre minimilön, större flexibilitet och utökade rättigheter för arbetstagaren att vara ledig av familjeskäl. Det är några av punkterna som...

Arbetsmarknad3 dagar sedan

Svenska pendlare över Öresund bidrar med 20 miljarder DKK till Danmarks BNP visar ny rapport

Det växande antalet svenska Öresundspendlare är en god affär för Danmark. Dansk Erhverv visar i en ny rapport att Öresundspendlarna...

Samhälle3 dagar sedan

Trafik- och vinstrekord för Öresundsbron under 2024 – lägre räntekostnader bidrog till vinstlyftet

Øresundsbro Konsortiet rapporterar att resultatet före värdeförändring ökade med drygt tio procent under 2024 till rekordhöga 1,6 miljarder danska kronor....

Näringsliv2 dagar sedan

Gotlandsbolaget följer efter danska Molslinjen – satsar på rekordstor katamaran till Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X kommer att bli 130 meter lång och med möjlighet att driva gasturbinerna med fossilfria bränslen när...

Infrastruktur3 dagar sedan

Regeringen ger klartecken till byggstart för flera järnvägsprojekt

Norrbotniabanan har varit planerad länge och beskrivits som det största byggprojektet i norra Sverige under de senaste 100 åren. Men...

Politik3 dagar sedan

Oenighet om skärpt vapenlag fick Richard Jomshof (SD) att avgå som ordförande för justitieutskottet

Förslaget om skärpt vapenlag splittrar regeringens stödparti, Sverigedemokraterna, och har lett till att Richard Jomshof (SD) avgår från sin post...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.