Connect with us

Energi

Europas gröna vätgasäventyr vacklar med Ørsted i spetsen

Publicerad

den

Vindkraftsverk till havs.
Flera projekt för att omvandla grön energi från till exempel vindkraft till flytande bränsle har skrotats. Foto: Johan Wessman/News Øresund

Sedan 2020 har grön vätgas i olika former setts som en nyckelfaktor i energiomställningen. Miljarder har pumpats in i projekt som nu läggs ner, ett efter ett. Danska Ørsted har på kort tid skrotat tre stora projekt, skriver Berlingske.

Runt 2020 kom Power-to-X i ropet som räddaren i klimatnöden för Europa. Flera stora projekt för att omvandla grön energi till flytande vätgas sjösattes. Tekniken går ut på att till exempel vindkraft driver en elektrolysprocess som delar upp vatten i syre och väte. Vätgasen kan användas direkt eller förädlas vidare till flytande bränsle. Det flytande bränslet kan vara ett alternativ för vissa branscher, som shipping eller energiintensiv ståltillverkning.

Planerna var omfattande, men nu läggs det ena projektet efter det andra ner. På kort tid har Ørsted, världens största företag inom grön energi, stoppat tre stora projekt. I augusti skrotades Flagship One i Örnsköldsvik som skulle producera grön vätgas för containertrafiken. Det hade ekonomisk uppbackning från såväl Europeiska Investeringsbanken EIB som Microsoftgrundaren Bill Gates fond, men Ørsted väljer ändå att lägga ner och ta smällen på cirka två miljarder svenska kronor.

Därefter har Ørsted också stoppat ett miljardprojekt inom vätgas i Vestjylland och lagt ner planerna på en flygbränslefabrik i Avedøre utanför Köpenhamn. Även Shell har skrotat planerna på en fabrik för grönt flygbränsle i Sverige.

Anledningen är att ekonomin inte går ihop när man omvandlar till exempel vindkraft till flytande bränsle, säger Karsten Capion, senioranalytiker på den gröna tankesmedjan Concito, till Berlingske. Den gröna energin har störst värde om den används direkt, för att driva till exempel värmepumpar eller elbilar.

Ekonomen Jacob Funk Kirkegaard på tankesmedjan Peterson Institute for International Economics formulerar samma sak som en retorisk fråga: ”Om nu Ørsted kan sälja den ström de producerar direkt, varför ska de då lägga en massa pengar på att omvandla den till allt möjligt annat?”

För containertrafiken på haven väntar böter om man inte nått utsläppsmålen till 2030. Men ekonomiskt sett kan det löna sig för företagen att betala böterna hellre än att binda upp sig för dyr vätgas redan nu, menar Inesa Ulichina, chef för hållbar shipping på den europeiska branschorganisationen Transport & Environment. Hon tror att två tredjedelar av de planerade vätgasprojekten som vänder sig till shippingbranschen inte kommer att bli verklighet som prisbilden ser ut nu. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark18 timmar sedan

Lars Rebien Sørensen ny ordförande för Novo Nordisk

Resultatet blev precis som förväntat på den extrainsatta bolagsstämman för att tillsätta en ny styrelseordförande för Novo Nordisk fredagen den...

Danmark19 timmar sedan

Ny filmfond ska locka internationella produktioner till Östdanmark

Tre kommuner med Köpenhamn i spetsen startar Den Østdanske Filmfond. Målet är att locka fler film- och tv-produktioner till de...

Danmark4 dagar sedan

Socialdemokratiet kämpar för att behålla posten som överborgmästare i Köpenhamn – danskt kommun- och regionval i nästa vecka

Inför kommun- och regionvalet den 18 november är valkampen intensiv i Köpenhamn. Socialdemokratiet kämpar för att behålla sitt mer än...

Infrastruktur4 dagar sedan

Sverige har en ny godstransportstrategi

Ett tydligare fokus på näringslivets behov. Det menar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (Kristdemokraterna) att Sveriges nya nationella godstransportstrategi har...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Dansk-svensk delförlust i EU-domstolen: direktiv om minimilöner inom unionens kompetens

Det blev inte något klockrent svar på frågan vem som vann när EU-domstolen fällde sitt avgörande om direktivet om minimilöner...

Danmark5 dagar sedan

Danska regeringen inför åldersgräns på 15 år för sociala medier

Barn under 15 år förbjuds att använda sociala medier, men barn ner till 13 år kan få dispens från föräldrarna...

Samhälle5 dagar sedan

Oktoberrekord på Köpenhamns flygplats i Kastrup – 60 procent fler utrikespassagerare än på Arlanda

Höstlov i Danmark och Sverige bidrog till ett nytt oktoberrekord på Köpenhamns flygplats i Kastrup. Antalet passagerare ökade med 11...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.