Infrastruktur
EU-kommissionen: delar av skattestödet till Öresundsbrons danska ägarbolag ska betalas tillbaka till Danmark
Danmarks och Sveriges beslut om statliga lånegarantier till bygget av Öresundsbron behöver inte prövas mot EU:s fördrag. Däremot har Danmark under vissa år gett ett skattestöd till brons danska hälftenägare A/S Øresund ”utgör nytt stöd som är oproportionerligt och därför inte förenligt med fördraget”. Danmark måste nu återkräva detta stöd av A/S Øresund skriver EU-kommissionen i ett pressmeddelande.
EU-kommissionen har gjort en fördjupad undersökning av de statliga lånegarantier och det skattestöd som givits till Øresundsbro Konsortiet och dess danska och svenska ägarbolag. Anledningen är att rederiet Scandlines, som driver färjetrafik över Fehmarn Bält, överklagade ett EU-beslut från 2014 och som 2018 ogiltigförklarades av EU-tribunalen.
Statliga lånegarantierna behöver inte prövas
I sin nya bedömning pekar EU-kommissionen på att den statliga lånegaranti som Danmark och Sverige beviljade Øresundsbro Konsortiet inför bygget av Öresundsbron visserligen anses som ett statligt stöd och att förbindelsen var avsedd att nyttjas kommersiellt. Men eftersom stödet beviljades 1992, långt innan Scandlines lämnade in sitt klagomål och innan Sverige anslöt sig till EU, anses stödet som befintligt och därför behöver inte kommissionen pröva om det är förenligt med EU:s fördrag.
Danmark måste återbetala delar av skattestödet till A/S Øresund
En del av det skattestöd som Danmark lämnat till A/S Øresund, som är det statliga ägarbolaget för det danska hälftenägandet i Öresundsbron, anses däremot som nytt stöd. Därför måste Danmark återkräva detta stöd från A/S Øresund. Eftersom de danska skattereglerna ändrats flera gånger sedan 1992 är det bara under de tidsperioder som de varit till förmån för A/S Øresund som skattestödet anses som nytt statligt stöd och därför ska återbetalas till danska staten. Hur stort belopp det rör sig om ska Danmark bestämma i enlighet med en metod som anges i kommissionens beslut.
(News Øresund)
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna