Infrastruktur
Det första upprustade Öresundståget är klart för avgång


Maria Helmgren, vd Öresundståg, och Stefan Svalö, ordförande Kollektivtrafiknämnden Region Skåne, öppnar dörrarna på det första upprustade Öresundståget. Photo: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen
Eluttag vid alla stolar, uppgraderad rullstolsplats, ny design utvändigt och uppfräschade toaletter. Det är några av nyheterna när det första renoverade Öresundståget är klart att tas ut i trafik. Under de kommande fem åren ska samtliga 111 Öresundståg rustas upp till en kostnad av fem miljoner per tåg.
Den 15 mars kommer det första upprustade Öresundståget tas ut i trafik. Därefter kommer renoveringen av resterande Öresundståg ta fart. Cirka 22 tåg ska renoveras varje år.
– Det är lite nytågskänsla när man kommer in, säger Maria Holmgren, vd Öresundståg AB, till News Øresund.
Upprustningen av det första tåget har dragit ut på tiden. Planen var att det skulle vara färdigt redan i höstas men kvaliteten på upprustningen och vikten av att säkra de tekniska lösningarna fick gå före att bli klara så fort som möjligt.
Listan över vad som skulle förnyas ombord på Öresundstågen har tagits fram med hjälp av resenärer och Öresundstågens personal. Utifrån dialog med intresseorganisationer för personer med funktionsvariationer har en ny sittgrupp installerats där man får plats med en rullstol vid ett bord med två sittplatser. Från pendlarnas sida har fler eluttag varit ett tydligt önskemål.
– Upprustningen innebär en ökad möjlighet att arbeta ombord på ett bättre sätt, i och med att eluttagen sitter vid stolarna istället för uppe på hatthyllan. Det är i allmänhet än bättre komfort ombord. Det betyder mycket för de som pendlar, säger Stefan Svalö (S), ordförande Kollektivtrafiknämnden Region Skåne, till News Øresund.
Region Skåne, övriga svenska fordonsägare och DSB står för kostnaden på fem miljoner per tåg. Att köpa in helt nya tåg hade kostat 100 miljoner per tåg.
(News Øresund – Mandus Örarbäck)
Fakta: Det är nytt på det renoverade tåget
Stolarna i andra klass och tyst kupé har fått ny stoppning, nytt tyg och ramen har målats om. Golvmattorna har bytts ut och varje stol har fått eget eluttag. Tyst kupé har också markerats tydligare att det är just en tyst kupé.
Första klass har fått nya fällbara stolar och nya rektangulära bord för att det ska vara lättare att arbeta med en dator. Även här är golvmattan utbytt.
Toaletterna har fått nytt toalettsystem, nytt golv, nya väggar och handtork istället för pappershanddukar.
Varuautomaterna har tagits bort för att ge utrymme åt sittplatser i låggolvsdelen av tåget. Där har det också installerats ett nytt bagageställ för stora väskor och en sittgrupp med plats för rullstol vid två stolar och ett bord.
Utsidan av tåget har fått en helt ny design.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060