Connect with us

Arbetsmarknad

Först på fredag kör Öresundstågen över bron igen

Publicerad

den

OresundstogEfter 16 dagars tågstrejk måste Öresundstågen som stått stilla säkerhetskontrolleras innan de börjar rulla igen. Det första svenska Öresundståget avgår idag kl 13.08 men först på fredagsmorgonen kommer trafiken över Öresundsbron igång igen.

Trots att den svenska tågstrejken är slut måste resenärerna över Öresund ta danska DSB:s extrainsatta bussar mellan Hyllie och Kastrup även under torsdagen. Enligt Trafikverket väntas Öresundstågen över bron komma igång först fredag morgon klockan 03. DSB Øresund driver trafiken med Öresundståg på Själland och fram till Malmö Central men har under strejken valt att inte köra tågen över Öresundsbron. Veolia driver trafiken i södra Sverige fram till Huvudbangården i Köpnhamn.

På onsdagskvällen accepterade den svenska fackföreningen Seko och tågoperatören Veolias arbetsgivareorganisation Almega ett nytt bud från medlarna i konflikten. Om inte medlarnas bud gått igenom hade Seko varslat om en utvidgning av strejken så att pendeltågen i Stockholm stannat under midsommarhelgen medan nästan all godstransport på tåg till och från Sveriges största hamn i Göteborg hade stoppats i nästa vecka.  Dessutom hade andra fackförbund inom LO varslat om en rad sympatistrejker.

Arbetsgivareorganisationen Almegas förhandlare uppgav i en radiointervju under morgonen att de inte var nöjda med avtalet men att de kände ett stort samhällsansvar och därför godkänt medlarbudet. Seko betecknar avtalet som en stor framgång.
– Detta är en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse. Vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén i ett pressmeddelande.

Det nya kollektivavtalet innebär att lönenivån för timanställda på tågen höjs kraftigt, från att ha motsvarat ingångslön till att nu hamna på den genomsnittliga lönenivån för respektive yrkesgrupp på tågen. De höjda timlönena betalas genom att fast anställd personal får avstå från en del av den avtalade löneökningen.  Den grundläggande anställningsformen ska i fortsättningen vara fast anställning på heltid.
– Avtalet innebär att det blir lönsammare för en arbetsgivare att tillsvidareanställa istället för att timanställa då avtalet leder till kraftigt ökade kostnader för timanställningar, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.
Dessutom tecknades ett specialavtal med Veolia som innebär att minst 90 procent av personalen vid företaget ska vara fast anställd. Motprestationen är en uppmjukning av kollektivavtalets arbetstidsbestämmelser så att heltidsanställda verkligen kan schemaläggas fullt ut. Veolia uppger att det blir möjligt att schemalägga heltidsanställd personal upp till 96-98 procent av arbetstiden.

Konflikten mellan Seko och Veolia startade när Veolia tidigare i år sade upp 252 lokförare och tågvärdar på de svenska Öresundstågen och på Snälltåget mellan Malmö och Stockholm. De anställda erbjöds återanställning på nya villkor som för många innebar deltidsjobb eller osäkra timanställningar. Veolia motiverade förändringen med att det dåvarande avtalet hindrade att heltidsanställd personal schemalades fullt ut och att det fanns exempel på anställda som jobbade 80 procent samtidigt som de fick heltidslön. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.