Connect with us

Cleantech

Det danska rederiet Molslinjen köper Forsea

Publicerad

den

Forsea kommer att fortsätta att bedriva färjetrafik mellan Helsingborg och Helsingör, nu med ny ägare i form av Molslinjen. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Danska Molslinjen köper Forsea, som driver färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingör, av den internationella investeringsfonden Igneo Infrastructure Partners. Forsea kommer att drivas vidare under samma varumärke. Molslinjens ägare EQT Infrastructure är ett svenskt riskkapitalbolag som nu genom det danska rederiet driver en stor del av färjetrafiken i Danmark, liksom även Forseas färjor mellan Helsingborg och Helsingör samt färjorna på Bornholmslinjen mellan Ystad och Rönne.

– Det här betyder att vi blir del av något större. De har en massa kompetens, och vi kan stödja och lära av varandra, vilket är en fördel, säger Forseas vd Kristian Durhuus till News Øresund.

Forsea kommer att ”fortsätta sin långsiktiga tillväxt- och hållbarhetsresa i Norden”, står det i pressmeddelandet från Forsea. Framöver kommer det alltså att ske med ny ägare och i samarbete med Molslinjen.

– Forsea är ett attraktivt och välskött färjerederi. På samma sätt är Forsea och Molslinjen båda viktiga transportlänkar i Norden med ett mycket kompletterande utbud av tjänster och expertis inom sina respektive organisationer. Vi ser fram emot ett nära samarbete mellan Molslinjen och Forsea där vi kan utbyta lärdomar och fortsätta tillväxtresan mot en hållbar ledande aktör i regionen”, säger Carsten Jensen, vd på Molslinjen i en kommentar.

Molslinjen driver merparten av de större färjelinjerna i Danmark och nu även mellan Danmark och Sverige genom köpet av Forsea. Förra året transporterade Molslinjen ca 8 miljoner passagerare på nio danska linjer, däribland Molslinjen mellan Odden på Själland och Aarhus/Ebeltoft samt Bornholmslinjen mellan Ystad och Rönne. Molslinjen driver ävern Samsølinjen, Alslinjen, Langelandslinjen och Fanølinjen. Foto: News Øresund. Sedan 2021 ägs Molslinjen av det svenska riskkapitalbolaget EQT Infrastructrue. Foto: News Øresund

De satsningar som Forsea gjort på hållbarhet, med bland annat miljöcertifierade och batteridrivna färjor, kommer att fortsätta framöver, uppger EQT Infrastructure i pressmeddelandet.

– Vår strategi är fortfarande att arbeta med grön omställning och konvertera alla färjor till el eller någon annan grön energi – att driva en grön transportkorridor över Öresund, säger Kristian Durhuus.

Att affären skedde just nu förklarar han med att den tidigare ägaren är just en investeringsfond, där varje investering någon gång ska säljas vidare. Parterna går inte ut med priset för försäljningen av Forsea.

För att affären ska gå igenom måste den godkännas av konkurrensmyndigheterna i Sverige och Danmark, och därför förväntar parterna att den avslutas först i början av nästa år. Först därefter menar Kristian Durhuus att det går att svara på om det kommer att bli några förändringar i organisationen.

– För närvarande är det business as usual, säger han.

News Øresund – Anna Palmehag

 

Fakta: Molslinjen

Molslinjen har cirka 1 200 anställda och driver nio färjelinjer inom Danmark, samt mellan Danmark och Sverige respektive Tyskland.

Fakta: Forsea

Forsea har cirka 750 anställda och driver en färjelinje mellan Helsingborg och Helsingör.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle27 februari, 2024

Öresundsregionen växte med 30 000 invånare under 2023 – starkast befolkningstillväxt på danska sidan

Under 2023 ökade Öresundsregionens befolkning med över 29 700 invånare, motsvarande 0,7 procent, till 4 185 801 invånare. Det var den lägsta befolkningsökningen...

Danmark27 februari, 2024

Hanstholm på västra Jylland blir bas för servicefartyg till havsbaserde vindkraftsparker

Det dansk-norska börsnoterade bolaget Integrated Wind Solutions, IWS, har tecknat ett avtal med Hanstholms Hamn på västra Jylland om att...

Norden23 februari, 2024

Dansk och svensk säkerhetstjänst varnar för hotet från Ryssland

Den senaste veckan har de svenska och danska militära säkerhetstjänsterna presenterat analyser där de varnar för ryska krigsförberedelser i Östersjöområdet...

Fastighet23 februari, 2024

Ny rapport: svensk byggkris kan kosta 1 000 miljarder kronor till år 2030

Stockholms Handelskammare har i samarbete med WSP i en ny rapport räknat på vad den minskade byggtakten kan innebära på...

Fastighet23 februari, 2024

Bostadsbyggandet minskade mer i Sverige än i Danmark under 2023

Påbörjandet av nya bostäder fortsatte att minska under 2023 på båda sidor Öresund. Procentuellt var nedgången störst i Sverige där...

Samhälle23 februari, 2024

Nordea: Konjunkturnedgången i Sydsverige upphör i år

Hela Sverige tyngs av lågkonjunkturen, men de regionala skillnaderna är stora. Stockholm går en svag utveckling till mötes och tappar...

Samhälle23 februari, 2024

Öresundsdebatten vecka 8: danskt besök i Sverigedemokratiskt Hörby och Trafikverket utreder ny Öresundsförbindelse

Danska tidningen Politiken besöker Sverigedemokratiskt styrda Hörby, dansk dominans när det gäller fritidstrafiken över Öresundsbron, Trafikverkets utredning av en ny...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.