Cleantech
Det danska rederiet Molslinjen köper Forsea
Danska Molslinjen köper Forsea, som driver färjelinjen mellan Helsingborg och Helsingör, av den internationella investeringsfonden Igneo Infrastructure Partners. Forsea kommer att drivas vidare under samma varumärke. Molslinjens ägare EQT Infrastructure är ett svenskt riskkapitalbolag som nu genom det danska rederiet driver en stor del av färjetrafiken i Danmark, liksom även Forseas färjor mellan Helsingborg och Helsingör samt färjorna på Bornholmslinjen mellan Ystad och Rönne.
– Det här betyder att vi blir del av något större. De har en massa kompetens, och vi kan stödja och lära av varandra, vilket är en fördel, säger Forseas vd Kristian Durhuus till News Øresund.
Forsea kommer att ”fortsätta sin långsiktiga tillväxt- och hållbarhetsresa i Norden”, står det i pressmeddelandet från Forsea. Framöver kommer det alltså att ske med ny ägare och i samarbete med Molslinjen.
– Forsea är ett attraktivt och välskött färjerederi. På samma sätt är Forsea och Molslinjen båda viktiga transportlänkar i Norden med ett mycket kompletterande utbud av tjänster och expertis inom sina respektive organisationer. Vi ser fram emot ett nära samarbete mellan Molslinjen och Forsea där vi kan utbyta lärdomar och fortsätta tillväxtresan mot en hållbar ledande aktör i regionen”, säger Carsten Jensen, vd på Molslinjen i en kommentar.
De satsningar som Forsea gjort på hållbarhet, med bland annat miljöcertifierade och batteridrivna färjor, kommer att fortsätta framöver, uppger EQT Infrastructure i pressmeddelandet.
– Vår strategi är fortfarande att arbeta med grön omställning och konvertera alla färjor till el eller någon annan grön energi – att driva en grön transportkorridor över Öresund, säger Kristian Durhuus.
Att affären skedde just nu förklarar han med att den tidigare ägaren är just en investeringsfond, där varje investering någon gång ska säljas vidare. Parterna går inte ut med priset för försäljningen av Forsea.
För att affären ska gå igenom måste den godkännas av konkurrensmyndigheterna i Sverige och Danmark, och därför förväntar parterna att den avslutas först i början av nästa år. Först därefter menar Kristian Durhuus att det går att svara på om det kommer att bli några förändringar i organisationen.
– För närvarande är det business as usual, säger han.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: Molslinjen
Molslinjen har cirka 1 200 anställda och driver nio färjelinjer inom Danmark, samt mellan Danmark och Sverige respektive Tyskland.
Fakta: Forsea
Forsea har cirka 750 anställda och driver en färjelinje mellan Helsingborg och Helsingör.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år