Samhälle
Danskt krav: marknadsför Öresundsregionen som Copenhagen


Oense om Öresundsregionen = Copenhagen när de möts på Mipim i Cannes. Region Hovedstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen (tv) och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen vill ha ett heldanskt namn på Öresundsregionen. Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (mitten) tvekar. De dansk-svenska diskussionerna fortsätter i april-maj. Foto: News Øresund – Jenny Andersson
CANNES. Köpenhamns och Malmös politiker är oense om Öresundsregionens nya varumärke. Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) vill döpa den dansk-svenska regionen till Copenhagen utan att ha med Malmö i namnet. Det avslöjade han under sitt besök på fastighetsmässan Mipim i Cannes.
De skånska politikerna har bjudits in att vara med i de danska diskussionerna om ett nytt varumärke för Öresundsregionen. I Malmö är tveksamheten stor till ett heldanskt namn på regionen.
Det är problematiskt att marknadsföras under namnet på ett annat lands huvudstad inte minst när det gäller nationella satsningar i Sverige. Det tycker Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) när News Øresund möter henne i den dansk-svenska montern på Mipim som fortfarande bär namnet Copenhagen Malmö Region.
– Vi har en diskussion på den svenska sidan och har inte riktigt landat i hur vi kommer att ställa oss.
– Jag känner inte i dagsläget att vi är beredda att lämna Malmö. Jag tror att vi går miste om investeringar i vår region om vi helt går under dansk flagg. Jag tror att det skulle ställa till med problem på den svenska sidan, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh till News Øresund.
På den årliga fastighetsmässan Mipim i Cannes användes Copenhagen Malmö Region för första gången som namn på den gemensamma mässmontern förra året. Därmed slopades den tidigare benämningen Öresundsregionen. Även i år sker marknadsföringen under namnet Copenhagen Malmö Region trots att Region Hovedstaden och Köpenhamns kommun nu försöker driva igenom ännu en namnändring som innebär att bara Copenhagen ska ingå i varumärket.
– Det stämmer, men saker ska ta den tid det tar. Alla ska känna sig trygga med det och det är en process. Om vi inte når dit till nästa år så får vi se. Men vi hoppas om att vi kan enas om att Copenhagen är ett så starkt varumärke att det är det vi vill använda, säger Sophie Hæstorp Andersen (S), regionrådsordförande i Region Hovedstaden, på plats under Mipim.
Den främsta anledningen till att hon vill ha ett heldanskt namn är att Copenhagen är det varumärket som är mest känt internationellt. Det menar även Frank Jensen, överborgmästare i Köpenhamn. Han drar en parallell till Stockholm där kommunernas har samlats kring huvudstadens namn. Diskussionerna om ett nytt varumärkessamarbete sker såväl formellt som informellt över sundet just nu och är bredare än att bara handla om namnet på den gemensamma mässmontern på Mipim.
– Vi på dansk sida har över lång tid talat om en ’Fokuseret Vækstdagsorden’ mellan regionerna och kommunerna och arbetar nu på en sexpunktsplan som vi har bjudit in våra skånska kollegor, både Region Skåne och kommunerna, till. Den processen pågår och i det ingår att arbeta vidare med Copenhagen som varumärke, säger Frank Jensen till News Øresund.
Skåne har bjudits in senare i processen och nu inväntar danskarna besked från andra sidan sundet.
– Vi är klara till beslut i Danmark och har full respekt för att den svenska sidan ska få möjlighet att komma på plats. Vi väntar på den skånska sidan, säger Frank Jensen.
Katrin Stjernfeldt Jammeh berättar att de har observatörsposter i diskussionerna som förs i Danmark, men att de skånska aktörerna behöver mer tid för att prata ihop sig. Dessutom är det två olika strukturer som ska mötas över sundet.
– Det handlar om att docka ihop våra marknadsföringsorganisationer på båda sidor för att se hur vi kan bli starkare ihop. Men det är inte helt enkelt eftersom vi har olika uppdrag. De frågorna ligger mer på kommunerna än hos regionen i Sverige och så är det omvänt i Danmark. Jag kan förstå att Köpenhamn driver på för att få ut mer av de pengarna som de sätter in regionalt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
En avstämning om varumärkesfrågan är planerad till april-maj på den skånska sidan och Katrin Stjernfeldt Jammeh tror att beslutet kommer att tas någon gång i höst.
Sophie Hæstorp Andersen har förståelse för att det svenska beslutet kan komma att dra ut på tiden.
– Vi vet att det är val i Sverige i september och det påverkar hur man kan prioritera de här diskussionerna på svensk sida. Det är helt fair. Vi har precis haft val i Danmark i november och vet att när det väl är valkampanj finns det diskussioner som tas med och annat som parkeras till efter valet, säger hon. (News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Mipim
Mipim är en årlig internationell fastighets- och investeringsmässa i Cannes, Frankrike. Mässan pågår mellan den 11-14 mars och firar 25 år i år. Omkring 20 000 deltagare från 80 länder deltar på Mipim. Copenhagen Malmö Region finns representerad på mässan med en gemensam monter.
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028