Samhälle
Danska studenter ska göra Malmö Arena rödvitt under handbolls-VM 2023
Med hjälp av sex danska studenter satsar Malmö Arena återigen på att bli en självklar hemmaarena för Danmark när det handbollstokiga landet spelar sina gruppmatcher i Malmö under handbolls-VM 2023. Studenterna, som till vardags pluggar till marknadsföringsekonomer på yrkeshögskolan Zealand Erhvervsakademi i Slagelse, gör sin praktik på Malmö Arena under tre månader med målet att marknadsföra arenans evenemang till den danska publiken.
Samarbetet mellan Malmö Arena och Zealand Erhvervsakademi, vilket kan liknas med en svensk yrkeshögskola, startade redan 2019. Då – i likhet med idag – förberedde sig arenan för att arrangera ett handbollsmästerskap för herrar, då handbolls-EM skulle gå av stapeln i början av 2020. Eftersom Danmark skulle spela i Malmö arena väntades många danskar både på läktaren och i arenans VIP-utrymmen.
Det fick Malmö Arenas tidigare danska kommunikationschef Billy Adamsen, som idag forskar på Zealand Erhvervsakademi, att kontakta Malmö Arenas vd Karin Mårtensson för att fråga om de ville ta emot studenter på praktik inom service management. Till slut blev handbolls-EM 2020 en del av de danska studenternas examensarbete och Malmö Arena fick god hjälp med att serva danska besökare, berättar Malmö Arenas vd Karin Mårtensson.
– Studenterna tyckte det var väldigt kul och fick många bra kontakter även inom det danska näringslivet, som jag tror att de hade god nytta av senare, säger Karin Mårtensson.
Valutan är viktig i den danska marknadsföringen
Idag – två år senare och efter en pandemi som milt sagt kan beskrivas som ett stålbad för besöks- och arrangemangsnäringen – håller Karin Mårtensson och hennes kollega Maria Schönbeck, project- and marketing manager, återigen på att förbereda sig för att arrangera ett mästerskap i handboll då VM för herrar spelas i Sverige och Polen i januari 2023. Även då kommer Danmark att spela sina gruppmatcher i Malmö Arena.
Återigen har de nu extra hjälp i form utav sex danska studenter som en gång i veckan är på plats i arenan för att ta fram strategier, analyser och planer för marknadsföringen mot danska besökare. Störst fokus ligger på att göra Malmö Arena rödvitt under handbolls-VM 2023, men även padel, ishockey och e-sport finns bland områdena som studenterna ska marknadsföra i Danmark.
På frågan om hur man lättast lockar danskarna över sundet, svarar studenterna – valutan!
– Det är ju 30 procent billigare här, det måste man lyfta fram. Men sen är det också viktigt att anpassa marknadsföringen efter vilken del av Danmark man riktar sig mot – vi måste anpassa budskapet beroende på om vi vänder oss till Själland eller Jylland.
Nätverk och internationell erfarenhet lockade
Idag har de sex studenterna gjort en av tre månaders praktik. Att de valde att komma till Malmö för praktikarbetet hade flera olika orsaker.
– När vi besökte arenan första gången var det tydligt att det var väldigt många uppgifter vi skulle få ansvar för. Trots att det är en så pass stor organisation får vi möjligheten att hands-on arbeta med stora marknadsinsatser, och det var väldigt tilltalande, säger studenten Jonas Palbom och tillägger att även den internationella erfarenheten var något som lockade.
– Även möjligheten att skapa ett nätverk innan vi ska ut och jobba på riktigt är en viktig del, säger studenten Jesper Erle.
Så långt är de positivt överraskade över vilket stort ansvar de fått i marknadsföringsarbetet.
– Det har varit väldigt bra från början. Vi har inte känt oss som praktikanter, utan blev snabbt inkastade i det dagliga arbetet och har fått stort ansvar från start, berättar studenten Nicky Hodzic, som är den enda av studenterna med en tydlig svenskkoppling då han har familj i Skåne.
– Jag upplever att det är en familjär stämning med korta kommunikationsvägar här vilket har gjort att vi snabbt kom in i det grundläggande marknadsföringsarbetet vilket är väldigt lärorikt också. Vi har inte fått uppfattningen om att våra kurskamrater som gör praktik på större ställen i Danmark får i lika stor utsträckning, säger studenten Magnus Flaskjær.
Viktig del av det dagliga marknadsföringsarbetet
Att låta studenterna ”jobba på riktigt” har varit viktigt för Karin Mårtensson. Efter de tuffa pandemiåren finns inte resurser för att satsa på den danska marknaden så mycket som man skulle önska, berättar Karin Mårtensson.
– Att därför få in duktiga studenter som hjälper oss att analysera den danska marknaden på ett proffsigt sätt och med en sådan noggrannhet betyder jättemycket för oss. Det handlar ju om världsunika evenemang där de danska besökarna är väldigt viktiga för oss.
Till sin hjälp har studenterna Maria Schönbeck som är project- och marketing manager på Malmö Arena och dagligen arbetar med arenans marknadsföring. Hon understryker vikten av att ha med sig det danska perspektivet när man riktar sig mot danska besökare.
– Vi brukar inte marknadsföra oss så mycket i Danmark, så det är jätteintressant för oss att hitta den marknaden.
– Även om vi skickar vårt marknadsföringsmaterial till en översättningsbyrå för att det inte ska bli fel, så blir det inte helt rätt ton. Man måste pricka precis rätt med språket för att få fram sitt budskap idag när man har så kort tid på sig på exempelvis sociala medier, säger hon.
Även studenterna lyfter fram språket som en viktig faktor för att som svenskt bolag lyckas i sin marknadsföring mot Danmark, men språket lyfts även fram som den största utmaningen för dem när det gäller att jobba i Sverige. Det blir många upprepningar och i vissa fall har de fått övergå till att prata engelska när de är på plats i Malmö, berättar de.
Hoppas på fortsatt arbete
Både Karin Mårtensson och de sex studenterna hoppas på en fortsättning av samarbetet även efter den tre månader långa praktikperioden.
– Handbolls-VM är ju inte förrän i början av 2023 och vi kommer att jobba vidare med de strategier och analyser som killarna tar fram nu fram till dess. Grunden läggs här. Sen beroende på vilka större evenemang vi får framöver så hoppas jag att vi kan fortsätta vårt samarbete med Zealand Erhvervsakademi, säger Karin Mårtensson.
– Jag hoppas att vi kan vara behjälpliga för Malmö arena även efter vår praktik, men på vilket sätt återstår att se, säger Jonas Palbom.
När handbolls-VM för herrar spelas i januari 2023, i samarbete med Polen, är målet att Malmö Arena är totalt dansk.
– Vi ska aktivt ta bort det gulblåa och göra arenan rödvit med målet att danskarna ska känna att det är deras självklara hemmaplan. Intresset för biljetter har redan varit stort, säger Karin Mårtensson och riktar sig till studenterna:
– Och självklart har ni era biljetter säkrade!
(Sofi Eriksson – News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen