Connect with us

Longreads

Danmarks nya ambassadör i Sverige började som praktikant i Stockholm på 80-talet och har arbetat i Singapore och New York

Publicerad

den

Ny ambassadör inviger nytt konsulat. På torsdagen invigde Vibeke Rovsing Lauritzen Danmarks nya konsulat i Helsingborg hos företaget Navet där vd Göran Hellström är ny dansk konsul. Foto: News Øresund

Den 7 november i år lämnade Danmarks nya ambassadör i Sverige, Vibeke Rovsing Lauritzen, över sitt kreditivbrev till Sveriges kung Carl XVI Gustaf vid en högtidlig audiens på Kungliga slottet i Stockholm. Det är ingen nykomling i Sverige som tagit över posten som dansk ambassadör. Redan på 1980-talet kom Vibeke Rovsing Lauritzen till Stockholm för ett praktikjobb i samband med hennes studier i statskunskap. Som ambassadör har hon med sig erfarenheter från tidigare utlandsarbete i Wien, Singapore och New York. 

– Jag hade turen att som ung studerande i statskunskap få en praktikplats i Stockholm. Det var i slutet av 1980-talet. Jag gillade verkligen att bo och arbeta i Stockholm och har sedan dess följt med i vad som händer i vårt grannland. Så det är ett drömjobb att få lov att återvända som Danmarks ambassadör. Under mina snart 30 år i Utrikesministeriet har jag ofta arbetat tillsammans med svenska kolleger i samband med det nordiska samarbetet. Inte minst när man arbetar på en representation i utlandet har jag upplevt att svenska och danska kolleger arbetar bra tillsammans för att främja frågor av gemensamt intresse, säger Vibeke Rovsing Lauritzen till News Øresund.

Kopplingen till Skåne och det politiska samarbetet i Greater Copenhagen fick Vibeke Rovsing Lauritzen snabbt stifta bekantskap med som ny ambassadör. I fredags förra veckan tog hon emot Greater Copenhagens ordförandeskap när de besökte Stockholm. På torsdagen besökte hon Helsingborg och Malmö för invigning av nya konsulat för att under fredagen delta vid Greater Copenhagen Committess toppmöte på Köpenhamns Rådhus.

Vad har du arbetat med innan du blev ambassadör i Stockholm?
– Jag firar snart 30-årsjubileum i Utrikesministeriet och har arbetat inom nästan alla områden där. Som ambassadör har jag bland annat glädje av den erfarenhet jag fick som ministersekreterare till bland andra Niels Helveg Petersen och Mogens Lykketoft.
– Ambassaden i Stockholm är min fjärde utstationering. Jag har varit ambassadör i Singapore. Som relativt nyanställd blev jag ambassadsekreterare i Wien. Min mest minnesvärda utstationering var i New York 2001. Jag skulle täcka Säkerhetsrådet och flyttade in i en lägenhet downtown Manhattan den 1 september. Världen ändrade sig som bekant några få dagar senare och det var på flera sätt spännande men också en jobbig upplevelse att arbeta med terrorbekämpning och bo mindre än en kilometer från Ground Zero.
– Jag träffade min man – som är från Nordjylland som jag själv – i New York. Så jag vände näsan mot Köpenhamn lite tidigare än planlagt. Jag blev utnämnd till chef för ekonomikontoret medan jag var föräldraledig med vår dotter. Två år senare, 2007, reste vår lilla familj till Singapore.
– Under 2010 blev jag hemkallad för att bli centerchef för Danmarks Exportråd som utöver export också omfattar innovation och investeringsfrämjande arbete. Efter fyra år på det jobbet var jag föräldraledig med vår son, som är adopterad från Etiopien. Sedan har jag fram till utsändningen till Stockholm varit HR-chef i Utrikesministeriet.

Vilka är de viktigaste samarbetsfrågorna mellan Danmark och Sverige under det närmaste året?
– Världen har ändrat sig markant under de senaste åren – exempelvis genom Brexit och utvecklingen i Ukraina och den Islamiska Staten. Det har generellt ökat behovet av samarbete mellan likasinnade länder. Sverige och de övriga nordiska länderna är naturliga samarbetsparter för Danmark.
– Det är klart att med de förändringar som kommer att ske i EU som en följd av Brexit är det behov för ett ännu tätare samarbete mellan Sverige och Danmark. Vi har generellt samma önskan om hur EU ska utveckla sig. Det finns också behov av ett tätt samarbete när det gäller gränsöverskridande kriminalitet. Den säkerhetspolitiska utvecklingen i närområdena har ökat behovet av en tät dialog mellan Sverige och Danmark på det försvarspolitiska området. Det finns behov av en tät kontakt mellan myndigheter, organisationer och näringsliv för att få ut den fulla potentialen från Grater Copenhagen-samarbetet. Den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen ökar behovet av att titta på gränsöverskridande infrastrukturprojekt.
– På det hela taget kommer det att främja tillväxt och välfärd i båda länderna om vi kan bli bättre på att lära av varandras ”best prcactices” inom områden som miljö, klimatsäkring, integration, utbildning och välfärd och då även för utsatta befolkningsgrupper. (News Øresund – Johan Wessman)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark10 minuter sedan

Ny analys: Billiga elbilar och självstyrande bilar utmanar kollektivtrafiken i Köpenhamn

Fram till 2070 väntas antalet invånare i Köpenhamn öka med upp till 400 000 personer och det innebär att den...

Danmark6 timmar sedan

Vikten av fria medier i kulturkampen fyllde Pia Olsen Dyhrs (SF) partiledartal

ALLINGE. ”De vill riva ner för att bygga upp”. Danmark befinner sig i en kulturkamp och starka krafter vill bryta...

Fehmarn1 dag sedan

Øresundsbrons vd: Tänk ett nordeuropeiskt transportstråk – inte lokala satsningar

Chansen att få nationella politiker att satsa på transportstråket norrut från Fehmarn Bält, genom Danmark och upp i Sverige, är...

Danmark1 dag sedan

Djurvälfärd och rent dricksvatten i fokus för De Konservative

ALLINGE. Danskarna har fått mer välstånd, gjort teknologiska framsteg och landet har tagit fart, men längs vägen har de förlorat...

Danska valet 20261 dag sedan

Mette Frederiksen lovar höjda pensioner, samarbete med Grönland och satsning på barnpsykiatrin

ALLINGE. Besprutningsförbud i lantbruket och satsningar på barn och unga var Danmarks statsminister Mette Frederiksens (Socialdemokratiet) främsta budskap under årets...

Danska valet 20261 dag sedan

Enhedslistens Pelle Dragsted hyllade hoppet och den nya tandvårdsreformen

ALLINGE. Vänstersocialistiska Enhedslisten stödjer den nya danska regeringen som presenterades förra veckan – och i sitt tal på Folkemødet 2026...

Politik1 dag sedan

Danmarks nya tillväxtminister: Enorm potential på andra sidan Öresund

Allinge. Den danska regeringen vill lägga större fokus på samarbetet med landets grannländer, både söder och öster om Danmark, enligt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.