Okategoriserade
Byggandet av fyra spår mellan Malmö och Lund är igång

Idag var Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på plats i Åkarp för att inviga byggandet av den nya fyrspåriga järnvägen från Arlöv och nästan hela vägen fram till Lund. De fyra spåren väntas vara färdiga 2024 och då kommer ytterligare 200 tåg per dygn kunna trafikera sträckan.
Det var många som samlades vid stationen i Åkarp, mellan Lund och Malmö, under fredagsmorgonen då det första spadtaget för spårbyggandet skulle tas av infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) och en förskoleklass. Spadtaget var i form av handavtryck i en betongplatta som senare ska pryda en av de gångtunnlar som ska byggas längs sträckan.
– Det här är en jätteviktig satsning som inte bara påverkar Skåne utan hela den södra stambanan. Jag som bor i Växjö till exempel får det mycket enklare att ta mig till Malmö och Kastrup, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till News Øresund innan han gick för att sätta handen i betongmassan.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) var på plats i Åkarp för att starta byggandet av de nya spåren. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson
Han underströk också att satsningen kommer att innebära många nya jobb framöver då fyrspårbygget och övriga planerade infrastruktursatsningarna enligt Trafikverket kommer att skapa 235 000 jobb inom elva år.
Även Henrik Fritzon (S), Regionstyrelsens ordförande i Skåne, var glad över att byggandet äntligen är igång.
– Idag är en stor dag för Skåne. Kapaciteten kommer att öka för både gods- och fjärrtrafik, men framförallt för våra regionala resenärer som åker till jobbet varje dag. Det har ju varit ganska mycket bök med att få till det här och att bygga ut järnvägen i en sån här urban miljö är ju komplicerat och naturligtvis har både kommuner och boende synpunkter om det, sa han till News Øresund.

Regionstyrelsens ordförande i Skåne Henrik Fritzon (S) var lättad över att byggandet äntligen kommer igång. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson
Däremot återstår ett fullständigt beslut för den tre kilometer långa sträckan från Flackarp till Lund. För att den ska kunna byggas i samma process som de åtta kilometer som påbörjas nu måste järnvägsplanen bli godkänd i april 2020 – vilket kan komma att försenas om planen stöter på motstånd i form av överklaganden. Men Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare för fyrspårbygget på Trafikverket, tror att det kommer att gå.
– Min ambition är att vi ska bygga fyra spår hela vägen. Det är en del av mitt program och jag försöker få till det så att vi kan göra det samtidigt och därmed spara både tid och pengar. Men om vi inte gör det nu så kommer det ske i en kommande etapp, säger han till News Øresund.
Om de sista tre kilometrarna in till Lunds station inte blir färdiga i takt med de övriga spåren kommer det främst leda till att det blir kapacitetsproblem vid eventuella tågstörningar. (News Øresund – Sofi Eriksson)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark firar inte midsommarafton utan Sankt Hans-afton på söndag
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner