Infrastruktur
Aktuellt i Öresundsdebatten
Öresundsmetron Executive: En tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö är samhällsekonomiskt lätt att motivera
Leif Jakobsson (S), ordförande för Öresundsmetron Executive som vill skapa opinion för en tunnelbaneförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö, skriver i en debattartikel i Dagens samhälle att förbindelsen är lätt att motivera samhällsekonomiskt – av miljöskäl, arbetsmarknadsskäl och för att möjliggöra fler gods- och fjärrtågstransporter. Förslag till finansiering kan, enligt Leif Jakobsson, vara en kombination av biljettintäkter och vägavgifter från fordonstrafiken på Öresundsbron.
Dansk Erhverv och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren: ”Lyft Öresundsregionen”
Brian Mikkelsen, vd för Dansk Erhverv och Stephan Müchler, vd för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren uppmanar i en debattartikel i Dagens Industri den svenska och danska regeringen att öppna gränsen mellan länderna och prioritera att ta bort fler gränshinder i Öresundsregionen. ” De restriktioner i rörlighet som införts har varit klumpiga och ofta haft oklara direktiv till både medborgare och polis. Rörligheten är en mycket stark och grundläggande demokratiskt förankrad princip i Norden och EU som måste ges allra högsta prioritet.”
De två vd:arna framhäver att det behövs bättre infrastruktur och likartade regelverk inte bara i relation till restriktionerna och gränsreglerna under coronakrisen, men även för samhället i övrigt. Detta för att kunna betrakta Greater Copenhagen som en samlat businessregion.
”Plötsligt blev det tydligt hur mycket särskilt Öresundsregionen egentligen hänger samman”
Vi har tagit vårt avundsvärda regionala samarbete inom Norden för givet, skriver Danmarks minister för nordiskt samarbete, Flemming Møller Mortensen, i en debattartikel i Kristeligt Dagblad. Det har coronapandemin visat att vi inte kan göra, menar han och argumenterar för att det nordiska samarbetet bör utvecklas framöver. Under hösten, då Danmark hade ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet, antog samarbetsministrarna en fyraårig handlingsplan med konkreta mål för ett grönt, konkurrenskraftigt och socialt hållbart Norden och nu måste den genomföras i praktiken, skriver Flemming Møller Mortensen.
”Skånsk önskelista: Så kan integrationen över Öresund återskapas”
I Sydsvenskan samlar den politiska reportern Erik Magnusson en inofficiell skånsk önskelista på åtgärder som behövs för att öka Öresundsintegrationen:
- Avskaffa gränskontrollerna
- Påskynda arbetet med att riva gränshinder
- Skärp beredskapen för kommande stora kriser
- Förbered nya fasta förbindelser över Öresund
- Sprid kunskapen om Öresundsregionen i hela Sverige och Danmark
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen