Infrastruktur
Trafikverket kommande Öresundsrapport: “Bristande redundans redan idag”

Kapaciteten över Öresunds räcker länge än, medan redundansen är bristande redan idag. Det är en av slutsatserna i Trafikverkets kommande rapport om kapaciteten och redundansen över Öresund som ska sändas in till regeringen kring månadsskiftet maj/juni. Trafikverket vill gärna fortsätta utredningsarbetet framöver och då i bilateral konstellation tillsammans med Danmark.
När den nuvarande infrastrukturplanen presenterades i juni 2022 tog dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initiativet till en svensk utredning av kapaciteten och redundansen för transporter över Öresund. Uppdraget var kortfattat, berättar Lars Brümmer, som håller i utredningen och är teamledare vid Trafikverkets sektion för strategisk planering. Nu närmar sig arbetet sitt slut, i slutet av maj eller början av juni ska slutrapporten sändas in till regeringen. Trafikverkets hållning är att utredningsarbetet behöver en fortsättning.
– Vi behöver arbeta vidare med frågan och göra det bilateralt. Det behövs ett större, nytt regeringsuppdrag från svenska och danska regeringarna till relevanta myndigheter att gemensamt titta på frågan. Det skulle vi vilja ha ganska snart egentligen. Målet skulle vara att säkerställa vad vi behöver och vad man tycker i länderna gemensamt, säger Lars Brümmer.
När det gäller resultaten i utredningen visar de på skilda förhållanden när det gäller kapaciteten och redundansen.
– När det gäller kapaciteten bedömer vi att det inte finns kapacitetsbrist över sundet, bristerna finns på landsidan. Först framåt 2050 bedömer vi att kapacitetsproblemen för järnvägen kust till kust finns. För vägsidan ligger det ännu längre fram som prognosen ser ut. Men när det gäller redundans i väg- och järnvägssystemet så har vi egentligen bristande redundans redan idag kan man säga. Det finns en stor känslighet i systemet, säger han.
Med brister på landsidan åsyftar Lars Brümmer främst järnvägen på sträckan Hässleholm-Lund och i ett lite längre tidsperpspektiv därefter järnvägskapaciteten norr om Hässleholm.
Trafikverket har gått igenom tre förslag på ytterligare fasta förbindelser över Öresund i arbetet, det gäller tunnlar mellan Helsingborg-Helsingör, Landskrona-Köpenhamn och Malmö-Köpenhamn. I utredningen finns vissa utgångspunkter som Trafikverket vill uppnå med en eventuell ny fast förbindelse, även om det inte är krav, menar Lars Brümmer. Däribland att tillföra kapacitet på järnväg och skapa redundans för gods på järnväg, vara funktionell för gods- och persontågstrafik samt kopplas till de stora stationerna i persontågsnätet och godsrangeringen.
För att förklara vad som menas med redundans används synonymer som robusthet, resiliens och störningskänslighet. Det går inte alltid att mäta, tillägger Lars Brümmer, men utgångspunkten är om det vid en trafikstörning finns alternativ transportväg eller omlastnings- eller omstigningsmöjligheter och att de har acceptabel kapacitet, transporttid, kostnad och kvalitet. Ett militärt eller beredskapsperspektiv på kapaciteten och redundansen över Öresund har inte vägts in i utredningen. (News Øresund)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik12 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Infrastruktur12 månader sedan
Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Danmark9 månader sedan
Första spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup