Fastighet
Kulturen byggs innan bostäderna när Tunnelfabrikken utvecklas i Nordhavn i Köpenhamn

Ute i Nordhavn i Köpenhamn, där Öresundsförbindelsens tunnelelement byggdes på 1990-talet, ska de stora industrihallarna omvandlas till kulturcentrum och studentbostäder. Namnet blir kvar, Tunnelfabrikken. Industrikänslan med robusta och oömma byggnader ska bevaras och hyresnivåerna anpassas så att mindre kulturverkstäder betalar hyra efter förmåga medan större företag betalar mer. Det berättade Anne Skovbro, vd för Köpenhamns utvecklingsbolag By & Havn, när hon tog emot det dansk-svenska nätverket Öresundsgruppen i Tunnelfabrikken på onsdagskvällen.
– Vi bygger kulturverksamheten i Tunnelfabrikken och annat som larmar innan vi bygger bostäderna här ute, berättade Anne Skovbro.
Hon guidade Öresundsgruppen i de stora industrihallarna där man snarare kan tala om kubikmeter än kvadratmeter. Därefter serverades buffén i en mindre hall där Anne Skovbro berättar att de kommer att ”öva sig på” hur den framtida verksamheten ska utformas. I lokalen finns nu restaurangen Odds and Ends som ska öppna för allmänheten i slutet av sommaren. Krögarna bakom restaurangen har en bakgrund från Copenhagen Street Food på Papirøen och Reffen.
By & Havn har sålt Tunnelfabrikken till en grupp privata fastighetsaktörer men behåller ett ägande på 30 procent. Nu har en process inletts där nyckelord som gemenskap, hållbarhet, återbruk och co-working ska styra hur det färdiga projektet kommer att gestaltas. Byggnaden är 261 meter lång och 125 meter bred och Anne Skovbro berättar hur de vill återvinna så mycket de kan, t.ex. stålstommen.
– Det är en rustik byggnad som vi inte behöver vara så rädd om. Vi bevarar saker som kanske inte är så vackra men som folk älskar. Här kan vi ge plats för eventverksamhet, mellanstora konsertlokaler som det rådet brist på i Köpenhamn, små verkstäder och företag, mat och så ett kollegie med studentbostäder.
– När det gäller uthyrningsmodellen vet vi att det finns små företag som inte klarar så hög hyra. Därför blir det en modell som vi brukar kalla gungor och karuseller. Några företag kan betala mycket, när det gäller andra företag accepterar vi en förhållandevis låg hyra. (News Øresund)
-
Danmark9 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark11 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark12 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Norden12 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Infrastruktur8 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik11 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark8 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil