Connect with us

Infrastruktur

Trafikverket klar med ny utredning för järnvägssystemet i södra Sverige

Publicerad

den

I höst väntas regeringen fatta beslut om Trafikverkets rekommendationer för järnvägssystemet i södra Sverige. Foto: News Øresund

Det behövs 35 mil ny järnväg för att klara kapaciteten för person- och godstågstrafiken på stambanorna mellan Stockholm och Göteborg och Malmö. Det visar en ny rapport från Trafikverket. Det kan jämföras med att det hade krävts 41 mil ny järnväg för att förverkliga den tidigare planen på nya stambanor som regeringen stoppade. 

Redan i juni 2023 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram en planeringsstrategi för att identifiera hur järnvägen i Skåne och sträckan Göteborg-Borås kan utvecklas från 2026 till 2037. Detta efter att den nya Moderatledda regeringen upphävt den tidigare planen, Nya Stambanor, som Magdalena Anderssons (S) regering hade antagit bara ett halvår tidigare.  

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) motiverade beslutet med att Nya Stambanor var för dyrt och att befintliga vägar och järnvägar behövde underhållas innan man satsade på nya höghastighetsjärnvägar, enligt SVT Nyheter. 

Trafikverkets nya rapport tyder dock på att regeringen inte kan undvika det problem som Nya Stambanor var tänkt att lösa: behovet av att bygga fler mil dubbelspår för att minska restiden. Där Nya stambanor räknade med 41 mil dubbelspår föreslår Trafikverket 35 mil nytt spår.  

Fler alternativ för att underlätta järnvägstrafiken  

Syftet med Trafikverkets rapport är att minska restiden för resenärer och godståg, som har varit pressade under flera år. Samtidigt nämns i rapporten att trycket på järnvägsnätet kommer att öka när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar.  

Därför föreslår Trafikverket att man antingen bygger ut järnvägen Göteborg-Skövde med dubbelspår eller att man bygger ut järnvägen från Göteborg till Borås, som planerat, och vidare till Linköping. På så sätt skulle sträckan Borås-Linköping kopplas ihop med den nya Ostlänken – en sträcka mellan Linköping och Stockholm, som var den ursprungliga planen i det tidigare järnvägsprojektet och som Trafikverket anser vara särskilt effektiv för godstrafik, skriver Dagens Nyheter.  

Ny plan ska finansieras med miljardpaket  

Trafikverket har i rapporten inte satt någon prislapp på sina rekommendationer, men den kommande järnvägsplanen kommer att finansieras av det nya direktivet för Sveriges transportinfrastruktur för perioden 2026-2037, som riksdagen antog i december förra året, och som uppgår till 1 171 miljarder kronor i 2025 års prisnivå.  

Det är en ökning med 27 procent jämfört med nuvarande plan. Regeringen motiverar budgetökningen med ett ökat behov av transparens och kostnadsdisciplin hos Trafikverket, som tidigare har fått kritik av Riksrevisionen 

I den nya planen avsätts mer medel till vägar än till järnvägar. Av de 1 171 miljarder kronorna går 354 miljarder till vägunderhåll och 210 miljarder till järnvägar. 607 miljarder går till att bygga nya vägar och järnvägar.
(News Øresund) 

Fakta: Järnvägssystemets utveckling i södra Sverige 

Järnvägar har sedan slutet av 1800-talet förbundit Malmö och Göteborg med Stockholm och har successivt byggts ut. Runt sekelskiftet 1800 påbörjades utbyggnaden av dubbelspår som stod klar cirka 60 år senare. Elektrifieringen av banorna påbörjades 1923 och i Göteborg var arbetet klart redan 1926. Det dröjde dock till 1931 innan det beslutades att elektrifiera banan till Malmö och det projektet var klart 1934.  

Källa: Kapacitetsanalys för södra Sveriges järnvägssystem, underlagsrapport Trafikering och Kapacitet. Trafikverket (2024). Länk:  

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle7 timmar sedan

Svedala blir centrum för ny kollektivtrafik till Malmö Airport

Järnvägsstationen i Svedala blir i augusti 2026 knutpunkt för Skånetrafikens nya busslinje till Malmö Airport. I Svedala ska resenärer med...

Samhälle8 timmar sedan

Oro och optimism – en blandad bild av konjunkturen

Utan Novo Nordisk och den danska läkemedelsindustrins framfart hade Danmarks BNP-tillväxt varit närmare 1,5 och inte 3 procent. Samtidigt hade...

Samhälle5 timmar sedan

Öresundsdebatten vecka 6: X stämmer Lego och känd dansk gallerist hjälper svensk konstnär

X stämmer Lego och Ørsted. Känd dansk gallerist hjälper Lundakonstnär. Svensk politiker vill ta efter Danmark för att hjälpa hotade...

Danmark9 timmar sedan

Danska energiföretaget Ørsted byter vd

Efter flera år med motgångar och miljardnedskrivningar av vindkraftsprojekt i USA byter danska energibolaget Ørsted vd och koncernchef. Mads Nipper...

Fastighet10 timmar sedan

Öresundsbrons 25-årsjubileum: En möjlighet för ett närmare dansk-svenskt samarbete

Öresundsbrons 25-årsjubileum i sommar är ett utmärkt tillfälle att prata om regionens framtid och ett närmare samarbete mellan Danmark och...

Okategoriserade11 timmar sedan

Nästa vecka är det sportlov i Danmark

Den 10-14 februari har barn och ungdomar i Köpenhamn och andra stora delar av landet vinterlov. Det innebär att skolorna...

Arbetsmarknad10 timmar sedan

Rapport: Den arbetsföra befolkningen minskar i Danmark

Sverige och Danmark går nu in i en ny tid: Befolkningstillväxten saktar in, färre barn föds, andelen äldre ökar och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.