Infrastruktur
Svagt intresse för EU-stöd till transportprojekt – mer än 20 miljoner euro kvar
Endast åtta procent av de cirka 26 miljoner euro som är avsatta för infrastrukturprojekt inom ramen för EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak fram till år 2020 är beslutade. Inom innovationsområdet är pengarna däremot i princip redan upptecknade.
Idag möts intresserade aktörer inom transportområdet i Helsingborg för att få information om hur man kan söka EU-finansiering till sitt projekt. Enligt Magnus Schönning, programchef Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, är bara åtta procent av de 26 miljoner euro som finns i programpotten för infrastrukturområdet beslutade medan nästan 90 procent av potten på 50 miljoner euro är upptingad inom innovationsområdet.
– Vi tror att det finns många anledningar. Transport är ett område med långa startsträckor och det krävs rätt nivå och mandat för att kunna driva ett gränsöverskridande transportprojekt. Sen är det också så att projekten inom det här området är relativt små i monetära termer. Vi kan inte bygga infrastruktur, utan det är ofta förstudier och planer som vi kan bidra med medel till, säger han till News Øresund.
I motsats till hur det ser ut inom infrastrukturområdet är den generella trenden att Interreg-projekten som beslutats under nuvarande programperiod 2014-2020 har blivit större. Ett par exempel är projekten Cross Border Science and Society: ESS & MAX IV och Reprounion om ofrivillig barnlöshet. Nu har intresset generellt ökat igenom för att starta gemensamma Interregprojekt, men under tiden diskussionerna om samarbetet över sundet var som störst var intresset av naturliga skäl något svalare menar Magnus Schönning.
– I början av programmet gick det lite trögt. Vi tror att det kan bero på att det fanns en organisatorisk och politisk turbulens tills man landade Greater Copenhagen. Det var inte den största anledningen, men det var en bidragande orsak till att det kan ha varit lite trögt i uppstarten. Nu verkar det ha tagit fart igen.
En annan faktor som påverkat är att den nuvarande programperioden är smalare, menar han.
– Det är mycket mer resultatfokus nu som gör att man inte bara kan ha ett projekt för att bygga relationer. Projekten ska ge verkstad redan i den här fasen. Det har blivit svårare för en del att förhålla sig till.
Den kommande ansökningsrundan för Interregfinansiering är öppen mellan 23 januari-17 februari 2017 och därefter finns en ny möjlighet efter sommaren, 8 augusti-15 september. I det nuvarande programmet inom Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak finns fyra insatsområden: innovation, grön ekonomi, transport och sysselsättning. Den nuvarande programperioden löper under åren 2014-2020. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen