Connect with us

Samhälle

Splittrad bild av läget på Öresundstågen över bron – pendlarförening kräver begränsning av antalet passagerare

Publicerad

den

Trots att det fanns sittplatser på Öresundståget som anlände till Köpenhamns flygplats vid sjutiden på onsdagsmorgonen blev det trängsel när alla skulle ut ur tåget och genom gränskontrollen. Foto: Louise Jovin

Endast ett Öresundståg kör nu över bron varje timme och ändå är bara i genomsnitt 200 av 450 sittplatser upptagna. Men i rusningstid har några tåg varit fyllda till trängsel och det har varit trångt vid in- och utstigning vid stationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det upprör många pendlare som är oroliga för att bli smittad av covid-19. Hos Skånetrafiken vill man ha fler avgångar över Öresund och pekar på att det är dansk polis som satt en begränsning till en avgång i timmen med två tågsätt. Försöket med att sätta in extra bussar mellan Hyllie och Kastrup avbröts efter två dagar då antalet resenärer var för få. Nu kräver pendlarföreningen för Kustbanan och Öresundsbanan att Folketingets transportutskott begränsar antalet passagerare på Öresundstågen och sätter in bussar i skytteltrafik över Öresundsbron.

Antalet passagerare som reser med tåg över Öresund har minskat kraftigt de senaste dagarna. Samtidigt har kapaciteten skurits ned från sex Öresundståg i timmen under rusningstid till ett tåg i timmen med två tågsätt som sammanlagt rymmer 450 sittplatser. Enligt Skånetrafiken har minskningen till en avgång i timmen bestämts av dansk polis.

– Vi har lyft behovet av att ha åtminstone halvtimmestrafik på sträckan i peaktid. Det skulle vara fullt möjligt från polisens sida, då en kontroll tar ca 10-15 minuter. Sedan är det 45 minuter tills nästa tåg kommer. Vi hade alltså klarat att köra ett tåg till. Mot Sverige sker ju dessutom ingen kontroll alls på Kastrup. Men tyvärr får vi nej av danska myndigheter, kommenterar Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson.

Under söndagen och måndagen kompletterade Skånetrafiken den nedbantade tågtrafiken över Öresundsbron med pendelbussar mellan Hyllie och Kastrup.
– Men på måndagen gjorde vi bedömningen att bussarna inte behövdes, säger Skånetrafikens presschef Mattias Hennius.

Skånetrafikens tågoperatör har rapporterat att Öresundstågen över bron i genomsnitt hade omkring 200 passagerare under måndagen och tisdagen.
– Den information vi fått under de sista två dygnen är att ett par tåg varit fulla. Vi undersöker nu detta närmare. Är det för fullt sätter vi in bussar.

På pendlarforumet BroenLive på Facebook gav pendlaren Louise Jovin en ögonblicksbild från läget på stationen i Kastrup klockan sju på onsdagsmorgonen. Hon noterade att det fanns sittplatser längre in i tåget men att det blev trängsel och köbildning när alla dörrarna öppnades på en gång för att passagerarna skulle kliva av och passera gränskontrollen. De som skulle resa vidare in mot Köpenhamn H fick sedan kliva på tåget igen efter att ha passerat gränskontrollen.

Nu har Peter Langford, pendlartalesperson för Kustbanan och Öresundsbanan med forumet Broenlive på Facebook, skrivit ett brev till ledamöterna i transportutskottet i Folketinget där han lyfter fram att begränsningen till ett tåg i timmen gör att “det är tätt packat med potentiella smittbärare och folk sitter och står tätt på tåget i rusningstid”. Han föreslår därför att antalet passagerare på Öresundstågen begränsas samtidigt som det under rusningstid sätts in bussar i skytteltrafik mellan Malmö C och Köpenhamns flygplats i Kastrup. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.