27 maj 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Petter Stordalen: Kom ihåg att hotelldrift är roligare än fastigheter

Petter Stordalen: Kom ihåg att hotelldrift är roligare än fastigheter

2018-02-08:

Foto från presskonferens 2012 där ett avtal presenterades som innebar att Annehem, som ingår i skånska byggkoncernen Peab, skulle bygga ett hotell i Hyllie med Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels som hyresgäst, idag Quality Hotel View. Foto: News Øresund

För den nordiske hotellkungen Petter Stordalen är det viktigt att hans koncern står på egna ben och har en bred verksamhet. Han letar ständigt efter nya områden att växa inom. Dessutom föredrar han hotelldrift med dess puls och stämning framför fastigheter med kalkyler och Excel. Petter Stordalen tänker i 25-årsperspektiv när han satsar och är i Öresundsregionen för att stanna. 

Ingen i fastighetsbranschen har väl missat Petter Stordalen. Hotellmagnaten som äger 190 hotell i Skandinavien och Baltikum genom kedjan Nordic Choice Hotels. Han började sin resa som jordgubbsförsäljare, vilket gett namn åt koncernen Strawberry, via köpcenter för att sedan bygga ett eget hotellimperium. I boken ”Min hemlighet” beskriver han hur han skapade en moderniserad hotellkedja baserad på multibrand, storlek och fokus på hotelldrift snarare än att äga hotellbyggnaderna. Vilken betydelse har fokuseringen mot hotelldrift haft för Nordic Choice framgångar?

– För det första är det inte så att vi har slutat med fastigheter. Vi har satsat på båda delar och det har varit lyckat både för mig och folket runt mig. Kom ihåg att det är mycket roligare att satsa på hotelldrift. Hotelldrift är puls, stämning, folk och kultur. Fastigheter handlar om kalkyler, Excel och i bästa fall betong, säger Petter Stordalen.

Vad ligger bakom beslutet att även investera i hotellfastigheter?

– Det enkla svaret är ”avkastning”. Historiskt har det varit lönsammare att investera i fastigheter. När jag började med hotell var det inte alla som förstod hotell och ville hellre jobba med kontor. Det betydde mindre konkurrens vilket höll priserna på en förnuftig nivå. Idag är det många fler som har fått upp ögonen för hotell och det har gjort att skillnaden i avkastning mellan hotell och kontor är väsentligt mindre än den var tidigare, säger Petter Stordalen och fortsätter:

– Vi investerar nu bara i fastigheter vi får till bra priser, fastigheter som vi kan konvertera, eller fastigheter där vi ser att Nordic Choice Hotels kan öka lönsamheten så att värdet av fastigheten ökar mer än avkastningen på driften.

| Läs intervjun i pdf |

Quality Hotel View i Hyllie. Foto: News Øresund

Nordic Choice Hotels har för närvarande fyra hotell i Malmö, ett i Lund, två i Helsingborg och fem i Köpenhamn. Petter Stordalen ser långsiktigt på koncernens närvaro i regionen.

– Öresundsregionen har spåtts en fantastisk utveckling. Allt vi har gjort i den här regionen har gått bra och vi tror starkt på denna region. När Norge äntligen kopplar sig till kontinenten ska vi självklart vara där. Inte bara i Malmö, utan också i Helsingborg och Köpenhamn, säger han.

Strawberry har stora ambitioner i Köpenhamn. Bland annat bygger de i partnerskap med flygplatsen i Kastrup ett nytt hotell och konferenscenter med 500 rum som ska ligga intill det tidigare Hiltonhotellet som koncernen också förvärvat. Dessutom har de köpt Centralpostbygningen nära Köpenhamns centralstation som ska byggas om till hotell med närmare 400 rum och konferensdel. Vilket mål har Strawberry med satsningarna?

– Vi har alltid stora ambitioner, även i Köpenhamn. Inte bara för att det är en fantastisk stad, men också för att vi har sett enorma möjligheter där. Men vi satsar ju inte på vad som helst. När praktbygget Centralposthuset lades ut till försäljning lät vi inte chansen gå oss förbi. Hur ofta kommer en sådan byggnad ut till försäljning i en stad som Köpenhamn? Kanske vart trettionde år. Vi slog till och så får de andra vänta i 30 år på nästa möjlighet, säger Petter Stordalen.

När det gäller investeringar och synen på hur hotellmarknaden i Norden kommer att utvecklas har Strawberry ett långt tidsperspektiv, berättar han.

– Vi är inte speciellt bekymrade i Öresundsregionen. Men när vi tecknar kontrakt är inte de närmaste fem åren så viktiga. Vi tänker i 25-årsperspektiv.

Petter Stordalens hotellkedja har tre olika hotellkoncept med olika standard och pris: Clarion Hotel, Quality Hotel och Comfort Hotel. Koncernen har idag 13 000 medarbetare i sex länder. Petter Stordalen har gjort sig känd för att ordna evenemang för sina anställda och för sitt samhällsengagemang. För några veckor skrev han över ägandet för Strawberry Holding AS till sina tre barn, men behåller sin kontrollerande funktion i företaget. I offentliggörandet meddelar Petter Stordalen att: ”Jag har aldrig varit i bättre form och aldrig känt mig längre ifrån pensionen”. Syftet är att säkra ägandet långsiktigt. Familjen är hundraprocentig ägare till koncernen och genom avtalet kan koncernen inte säljas, delas eller börsnoteras. När det gäller koncernens framtid är verksamhetsbredd och oberoende viktigt, menar Petter Stordalen.

– Strawberrykoncernen har utvecklats till en bredare koncern på samma sätt som vårt hotellföretag har blivit mycket större – bland annat med en jättestor IT-avdelning. Vi är en bredare och mer differentierad koncern. Det är hemligheten för alla stora bolag: om du står på egna ben överlever du. Vårt mål är att växa på nya områden och bli bäst på de nya områdena, säger han. (News Øresund – Jenny Andersson)

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑