Samhälle
Pendlarförening vill slopa direkttåg från Helsingör till Sverige


Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp tror att problemen med tågtrafiken över Öresund kommer att öka när de svenska Öresundstågen renoveras och får en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla Öresundståg och med bristande underhållskapacitet. Det är en av orsakerna till att han anser att trafiken med Öresundståg från 2019 bör delas upp i en dansk och en svensk del där Öresundstågen från Sverige får Østerport i Köpenhamn som slutstation medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör. Foto: News Øresund
Slopa trafiken med Öresundståg från Helsingör till Sverige och låt istället de svenska tågen få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Det var budskapet från Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp när han i fredags träffade Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen.
När det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019 anser Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp att trafiken med tåg från Helsingör till Sverige bör brytas. Det berättade han för Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen vid ett möte i fredags.
– Han lyssnade mycket uppmärksamt eftersom han är ny minister, säger Michael Randropp till News Øresund men vill i övrigt inte kommentera samtalet.
På Pendlerklubben Kystbanens Facebookgrupp Broenlive talar han om sin syn på hur hela tågtrafiken mellan Danmark och Sverige ska förändras 2019.
– Ja, det är om tåg från Helsingör som inte längre ska köra direkt till Sverige, förtydligar han sig.
Tågtrafiken från Sverige över Öresundsbron ska enligt hans förslag från och med 2019 få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Endast tre procent av resenärerna fortsätter idag med Öresundstågen efter Østerport.
– Det är ett slag mot Greater Copenhagen eftersom kommunerna i Nordsjälland också är en del av Greater Copenhagen, skriver Michael Randropp på Facebook men pekar på att de övriga 97 procenten av tågresenärerna över Öresund får bättre tåg, färre förseningar och bättre information om trafiken med Öresundståg delas upp så att de svenskägda tågen vänder vid Østerport medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör.
Han pekar i sitt inlägg på att det finns många krafter som kämpar för att hålla ihop den dansk-svenska trafiken med Öresundståg – ”dessvärre inte politikerna”. Michael Randropp pekar på att det finns stora skillnader i inställningen mellan Danmark och Sverige kring driften av Öresundstågen och att skillnaderna kommer att öka när de svenskägda Öresundstågen nu ska renoveras och få en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla tåg och med stora problem vid deras danska underhållsdepå. ”Därför är de flesta pendlare över Sundet mest betjänta av en uppdelning. Så kan sträckan mellan Østerport och Helsingör själv stå med de problem som självklart kommer att uppstå med nedslitna tåg”
Michael Randropp är talesperson för Pendlerklubben Kystbanen som genom två Facebookgruppen representerar såväl tågpendlarna längs Kystbanen från Helsingör till Köpenhamn som pendlarna över Öresund. (News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028
-
Danmark7 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt