Connect with us

Samhälle

Pendlarförening vill slopa direkttåg från Helsingör till Sverige

Publicerad

den

Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp tror att problemen med tågtrafiken över Öresund kommer att öka när de svenska Öresundstågen renoveras och får en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla Öresundståg och med bristande underhållskapacitet. Det är en av orsakerna till att han anser att trafiken med Öresundståg från 2019 bör delas upp i en dansk och en svensk del där Öresundstågen från Sverige får Østerport i Köpenhamn som slutstation medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör. Foto: News Øresund

Slopa trafiken med Öresundståg från Helsingör till Sverige och låt istället de svenska tågen få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Det var budskapet från Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp när han i fredags träffade Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen.

När det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019 anser Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp att trafiken med tåg från Helsingör till Sverige bör brytas. Det berättade han för Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen vid ett möte i fredags.
– Han lyssnade mycket uppmärksamt eftersom han är ny minister, säger Michael Randropp till News Øresund men vill i övrigt inte kommentera samtalet.

På Pendlerklubben Kystbanens Facebookgrupp Broenlive talar han om sin syn på hur hela tågtrafiken mellan Danmark och Sverige ska förändras 2019.
– Ja, det är om tåg från Helsingör som inte längre ska köra direkt till Sverige, förtydligar han sig.
Tågtrafiken från Sverige över Öresundsbron ska enligt hans förslag från och med 2019 få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Endast tre procent av resenärerna fortsätter idag med Öresundstågen efter Østerport.
– Det är ett slag mot Greater Copenhagen eftersom kommunerna i Nordsjälland också är en del av Greater Copenhagen, skriver Michael Randropp på Facebook men pekar på att de övriga 97 procenten av tågresenärerna över Öresund får bättre tåg, färre förseningar och bättre information om trafiken med Öresundståg delas upp så att de svenskägda tågen vänder vid Østerport medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör.

Han pekar i sitt inlägg på att det finns många krafter som kämpar för att hålla ihop den dansk-svenska trafiken med Öresundståg – “dessvärre inte politikerna”. Michael Randropp pekar på att det finns stora skillnader i inställningen mellan Danmark och Sverige kring driften av Öresundstågen och att skillnaderna kommer att öka när de svenskägda Öresundstågen nu ska renoveras och få en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla tåg och med stora problem vid deras danska underhållsdepå. “Därför är de flesta pendlare över Sundet mest betjänta av en uppdelning. Så kan sträckan mellan Østerport och Helsingör själv stå med de problem som självklart kommer att uppstå med nedslitna tåg”

Michael Randropp är talesperson för Pendlerklubben Kystbanen som genom två Facebookgruppen representerar såväl tågpendlarna längs Kystbanen från Helsingör till Köpenhamn som pendlarna över Öresund. (News Øresund)

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut stationen vid Köpenhamns flygplats och satsa på mer flyg till Bornholm

Satsningar på 160 miljarder danska kronor ingår i den danska regeringens infrastrukturplan, som presenterades på torsdagen. Bland förslagen som nu...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Fastighet8 april, 2021

Fortsatta prisökningar på danska bostäder

Under 2020 steg priserna på hus och ägarlägenheter med 13 respektive 12 procent i Danmark. Det är ovanligt stora prisökningar...

Fastighet8 april, 2021

Rekordhet svensk bostadsmarknad efter ett år av coronapandemi

De svenska bostadspriserna fortsätter att stiga. Ett år efter att coronapandemin slog till på allvar uppvisar villamarknaden historiskt höga prisökningar...

Samhälle8 april, 2021

Danska frisörer och tatuerare fick öppna sina verksamheter och elever återgå till skolan igen den 6 april

En viss återöppning i Danmark skedde efter påsken, den 6 april, då regeringen gav grönt ljus till serviceyrken som frisör,...

Samhälle8 april, 2021

16 000 personer avvisades vid svenska gränsen under 99 dagars inreseförbud

Under det särskilda inreseförbudet från Danmark som varade mellan midnatt den 22 december 2020 till den 30 mars avvisades drygt...

Infrastruktur8 april, 2021

Fler laddstationer ska etableras vid de danska motorvägarna

Danska regeringen förestår att det etableras 50 nya laddstationer för elbilar längs de danska motorvägarna. Totalt ska dessa omfatta 630...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.