Connect with us

Samhälle

Pendlarförening vill slopa direkttåg från Helsingör till Sverige

Publicerad

den

Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp tror att problemen med tågtrafiken över Öresund kommer att öka när de svenska Öresundstågen renoveras och får en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla Öresundståg och med bristande underhållskapacitet. Det är en av orsakerna till att han anser att trafiken med Öresundståg från 2019 bör delas upp i en dansk och en svensk del där Öresundstågen från Sverige får Østerport i Köpenhamn som slutstation medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör. Foto: News Øresund

Slopa trafiken med Öresundståg från Helsingör till Sverige och låt istället de svenska tågen få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Det var budskapet från Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp när han i fredags träffade Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen.

När det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019 anser Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp att trafiken med tåg från Helsingör till Sverige bör brytas. Det berättade han för Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen vid ett möte i fredags.
– Han lyssnade mycket uppmärksamt eftersom han är ny minister, säger Michael Randropp till News Øresund men vill i övrigt inte kommentera samtalet.

På Pendlerklubben Kystbanens Facebookgrupp Broenlive talar han om sin syn på hur hela tågtrafiken mellan Danmark och Sverige ska förändras 2019.
– Ja, det är om tåg från Helsingör som inte längre ska köra direkt till Sverige, förtydligar han sig.
Tågtrafiken från Sverige över Öresundsbron ska enligt hans förslag från och med 2019 få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Endast tre procent av resenärerna fortsätter idag med Öresundstågen efter Østerport.
– Det är ett slag mot Greater Copenhagen eftersom kommunerna i Nordsjälland också är en del av Greater Copenhagen, skriver Michael Randropp på Facebook men pekar på att de övriga 97 procenten av tågresenärerna över Öresund får bättre tåg, färre förseningar och bättre information om trafiken med Öresundståg delas upp så att de svenskägda tågen vänder vid Østerport medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör.

Han pekar i sitt inlägg på att det finns många krafter som kämpar för att hålla ihop den dansk-svenska trafiken med Öresundståg – “dessvärre inte politikerna”. Michael Randropp pekar på att det finns stora skillnader i inställningen mellan Danmark och Sverige kring driften av Öresundstågen och att skillnaderna kommer att öka när de svenskägda Öresundstågen nu ska renoveras och få en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla tåg och med stora problem vid deras danska underhållsdepå. “Därför är de flesta pendlare över Sundet mest betjänta av en uppdelning. Så kan sträckan mellan Østerport och Helsingör själv stå med de problem som självklart kommer att uppstå med nedslitna tåg”

Michael Randropp är talesperson för Pendlerklubben Kystbanen som genom två Facebookgruppen representerar såväl tågpendlarna längs Kystbanen från Helsingör till Köpenhamn som pendlarna över Öresund. (News Øresund)

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Infrastruktur15 oktober, 2021

Öresundstågen går åter var tionde minut över Öresund under rusningstid från december

Skånetrafiken och DSB inför återigen tiominuterstrafik över Öresundsbron i rusningstid från och med den 11 december, som en följd av...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

3 000 nya arbetstillfällen i Skellefteå ­– skåningar erbjuds jobb

I ett samarbete mellan Malmö stad och EU-projektet Relocate, som drivs av Region Västerbotten tillsammans med Northvolt och Skellefteå kommun,...

Danmark15 oktober, 2021

Danskt regeringsutspel: ny nationell arkitekturpolitik ska tas fram

Danmarks regering kommer inom kort att tillsätta en expertgrupp som ska ta fram en ny nationell arkitekturpolitik, som ska fungera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.