Samhälle
Pendlarförening vill slopa direkttåg från Helsingör till Sverige
Slopa trafiken med Öresundståg från Helsingör till Sverige och låt istället de svenska tågen få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Det var budskapet från Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp när han i fredags träffade Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen.
När det nuvarande trafikavtalet löper ut 2019 anser Pendlerklubben Kystbanens talesperson Michael Randropp att trafiken med tåg från Helsingör till Sverige bör brytas. Det berättade han för Danmarks nye transportminister Ole Birk Olesen vid ett möte i fredags.
– Han lyssnade mycket uppmärksamt eftersom han är ny minister, säger Michael Randropp till News Øresund men vill i övrigt inte kommentera samtalet.
På Pendlerklubben Kystbanens Facebookgrupp Broenlive talar han om sin syn på hur hela tågtrafiken mellan Danmark och Sverige ska förändras 2019.
– Ja, det är om tåg från Helsingör som inte längre ska köra direkt till Sverige, förtydligar han sig.
Tågtrafiken från Sverige över Öresundsbron ska enligt hans förslag från och med 2019 få Østerport i Köpenhamn som slutstation. Endast tre procent av resenärerna fortsätter idag med Öresundstågen efter Østerport.
– Det är ett slag mot Greater Copenhagen eftersom kommunerna i Nordsjälland också är en del av Greater Copenhagen, skriver Michael Randropp på Facebook men pekar på att de övriga 97 procenten av tågresenärerna över Öresund får bättre tåg, färre förseningar och bättre information om trafiken med Öresundståg delas upp så att de svenskägda tågen vänder vid Østerport medan de danskägda Öresundstågen trafikerar Kystbanen upp till Helsingör.
Han pekar i sitt inlägg på att det finns många krafter som kämpar för att hålla ihop den dansk-svenska trafiken med Öresundståg – “dessvärre inte politikerna”. Michael Randropp pekar på att det finns stora skillnader i inställningen mellan Danmark och Sverige kring driften av Öresundstågen och att skillnaderna kommer att öka när de svenskägda Öresundstågen nu ska renoveras och få en egen underhållsdepå i Hässleholm medan DSB kör vidare med gamla tåg och med stora problem vid deras danska underhållsdepå. “Därför är de flesta pendlare över Sundet mest betjänta av en uppdelning. Så kan sträckan mellan Østerport och Helsingör själv stå med de problem som självklart kommer att uppstå med nedslitna tåg”
Michael Randropp är talesperson för Pendlerklubben Kystbanen som genom två Facebookgruppen representerar såväl tågpendlarna längs Kystbanen från Helsingör till Köpenhamn som pendlarna över Öresund. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen