Infrastruktur
Öresundspendlare: ”Man ska komma ihåg att ha giltigt coronatest, pass och anställningskontrakt med sig”
Tre frågor till Malmöbon Theresia Swanholm som i måndags började sin nya tjänst som pressansvarig för Din Offentlige Transport, DOT, i Köpenhamn. Hon kommer närmast från en tjänst som tillförordnad presschef på Skånetrafiken och har tidigare både jobbat och utbildat sig i Danmark.
Kan du berätta om din nya tjänst och vad det var som lockade dig med jobbet?
– Jag ska vara pressansvarig för DOT, Din Offentlige Transport. Det är en organisation som väldigt enkelt sagt ska göra det enklare för kunden att resa med kollektivtrafiken i Köpenhamn och på Själland. De tre intressenterna är DSB, Metroselskabet och Movia. Att göra det så enkelt som möjligt att resa kollektivt, eftersom det är det hållbara alternativet, handlar bland annat om bättre service, enkla byten och ökad kundnöjdhet. Ett övergripande mål, när pandemin släpper, är att fler ska välja att resa kollektivt, det vill säga att resandet ska öka.
– Det är en ny tjänst som pressansvarig på DOT. Jag har jobbat i 3,5 år på Skånetrafiken så jag kan en hel del om kollektivtrafik. Från augusti till mars var jag tillförordnad presschef på Skånetrafiken och insåg då att det allra roligaste är att jobba med press. När jag såg att tjänsten var utlyst tyckte jag att det kändes klockrent. Jag har saknat Danmark och att ha danska kollegor, det är en ny tjänst som jag kan sätta min egen prägel på och som kräver expertis som jag redan har en del av.
Du har utbildat dig i Roskilde och arbetat på båda sidor sundet, upplever du några skillnader mellan att jobba i Danmark och att jobba i Sverige?
– Ja, det tycker jag väl. Sen skulle jag säga att jag ofta stöter på den frågan om de stora skillnaderna, det finns skillnader och man ska absolut inte vara blind för dem. Min uppfattning är dock att det ofta kan vara lika stora skillnader mellan den ena verksamheten och den andra – även i samma land. Vissa jobbar toppstyrt medan andra har en platt organisation. Det kan vara hur kollegor är mot varandra, hur disciplinen är i möten och hur man tar beslut. I min värld handlar det inte om bara om vilken sida sundet man är utan också om att det kan finnas stora skillnader mellan verksamheter i samma land. Men ett exempel på en skillnad som jag upplever är att man i Danmark kan vara väldigt rak och säga vad man tycker och tänker, inte paketera eller linda in det så mycket. I Sverige kan jag nästan ibland bli osäker på om en lång utläggning från chefen kanske betyder att något ska göras om – eller kanske skulle kunna varit bättre. Så behöver jag sällan grubbla när jag har en dansk chef. Det passar min personlighet bra, jag tycker det är viktigt att vara väldigt tydlig och samtidigt skilja mellan sak och person. Man ska vara trevlig, men måste också kunna vara rak i sin kommunikation. Speciellt när det gäller pressfrågor, där har man inte tid att linda in något. Det ska gå undan och man måste få tydliga och raka besked.
Hur ser du på att börja pendla över Öresund just nu under coronapandemin?
– Det är så klart komplicerat. Man ska komma ihåg att ha giltigt coronatest, pass och anställningskontrakt med sig så jag reser runt med en gedigen plastficka med allt detta i. Men det varar inte för evigt, det är en övergående fas. Det är inte svårt att få en sittplats på tågen just nu, sist jag pendlade till Danmark för tio år sedan fick man ofta stå. Däremot kan jag tycka att det är lite bekymmersamt att det inte har hänt så mycket för att göra det enklare att bo i ena landet och jobba i det andra sedan dess. Det har inte blivit lättare att vara gränsgångare. Ska du plötsligt skatta i ett annat land om du har varit mer eller mindre än 50 procent på kontoret eller hemma? Sådant hoppas jag att länderna får upp ögonen för och löser. Så det har inte hänt så mycket på de senaste tio åren för att göra pendlingen enklare. Fast det handlar inte om själva resan, utan mer om att pussla ihop livet som gränsgångare med allt vad det innebär.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne