Infrastruktur
Mer hemmajobbande kan öka fritidsresandet – utmaning för kollektivtrafiken

Om ökat distansarbetet är här för att stanna kan resultatet bli färre pendlings- och tjänsteresor, men inte nödvändigtvis minskat resande generellt. Det menar forskare vid Lunds universitet som tror att fritidsresandet istället kan öka för att kompensera för mer tid hemma, något som kan bli en utmaning i trafikplaneringen.
Mer tid hemma genom distansarbete kan leda till ett ökat fritidsresande. Det menar Lena Winslott Hiselius, professor i trafikekonomi vid Lunds universitet och forskningsledare på Nationellt centrum för kollektivtrafik, K2.
– Det innebär att vi får tid över helt plötsligt och det är väl ingen som tror att vi spenderar den tiden hemma. Vi kan åka och handla, hälsa på vänner, åka ut i naturen eller åka till aktiviteter lite längre bort i stället. Kanske välja fäktklubben i grannstaden i stället för på hemmaplan, säger hon i ett pressmeddelande.
Sådana förändrade resmönster kan bli en utmaning i planeringen av kollektivtrafiken.
– Många kollektivtrafikhuvudmän funderar på detta nu. Tidigare har man haft skol- och arbetsresande som sitt främsta uppdrag. Fritidsresandet skiljer sig eftersom det är så spritt i tid och vart vi åker. Det är svårare att kollektivtrafikförsörja fritidsresenärer, helt enkelt, säger Lena Winslott Hiselius.
(News Øresund)
Läs mer: Mer distansarbete och färre resor även efter coronapandemin enligt ny forskarrapport
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne