Connect with us

Infrastruktur

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

Publicerad

den

I en ny rapport från Malmö stad skissas på tänkbara stationslägen för en Öresundsmetro samt en eventuell förlängning vidare in i staden. Illustration: Malmö stad

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de två stationer som planeras i Västra hamnen och tre möjliga lägen för en metrostation vid Malmö C utreds nu. Dessutom skissar kommunen på tänkbara förlängningar till Värnhem eller Södervärn i en eventuell utbyggnad av Öresundsmetron vidare in i Malmö. Så ser förslagen i Malmö stads nya rapport kring anslutningar till en Öresundsmetro ut.

Malmö stad och Köpenhamns kommun har i flera Interregprojekt gjort gemensamma utredningsarbeten för att undersöka förutsättningarna för att bygga en Öresundsmetro, en tunnelförbindelse, mellan städerna. Tidigare i år avslutades den fjärde etappen i det arbetet. Nu har Malmö stad presenterat en ny rapport som har tagits fram efter uppdrag i samband med stadens budget för 2020 om hur ett nytt metrosystem i staden kan se ut om Öresundsmetron byggs. I rapporten inkluderas möjliga stationslägen, möjliga förlängningar av metron vidare in i Malmö efter Malmö C samt finansieringsfrågan.

En resa med en framtida Öresundsmetro beräknas ta 20 minuter och de förarlösa tågen ska kunna anslutas till Köpenhamns befintliga metrosystem i den nordöstliga delen av Amager. På svensk sida planeras två stationer i Västra hamnen och sedan en metrostation på Malmö C för att kunna byta till buss, regional- och fjärrtåg. I Västra hamnen har lägen vid Fullriggaren, Masttorget och Gängtappen studerats i rapporten och för- och nackdelar med de olika lägena diskuteras. Kring Malmö C har tre lägen studerats: under Centralplan, under kanalen och under bastion Vänersborg som ligger på andra sidan kanalen, sett från Malmö C, i Gamla staden. Utredningen konstaterar att flera lägen kan vara möjliga vid Malmö C och att ”ju djupare en station byggs desto dyrare blir den”.

För sträckningar vidare in i Malmö framhålls flera nyttor i rapporten, däribland att underlätta resandet till och från Köpenhamn och avlasta Öresundsbron. Förlängningen har undersökts dels som en kortare etapp och dels som en tänkbar längre etapp. Den kortare innefattar en östlig sträckning mot Värnhem, eventuellt via Frihamnen, och en sydlig sträckning mot Amiralsbron. I den längre etappen har fyra tänkbara sträckningar undersökts på vardera 4–5 kilometer i östlig riktning, Södervärn via Värnhem, mot Södervärn/Mobilia samt i västlig riktning. I rapporten föreslås fortsatta fördjupningar i utredningsarbetet.

När det gäller finansieringsfrågan konstateras i rapporten att ”möjligheten att nyttja Öresundsbrokonsortiets överskott för att finansiera Öresundsmetron kommer att vara centralt för projektets genomförande”. Det föreslås kunna ske antingen genom att danska och svenska staten öronmärker anslag till projektet i ländernas utdelningar eller genom att Öresundsmetron inkluderas i Öresundsbrokonsortiet. För att förlänga metron efter Malmö C krävs annan finansiering, enligt utredningen.

Utredningen ska nu behandlas i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i Malmö. En Öresundsmetro beräknas kunna stå färdig 2035 och är kostnadsberäknad till cirka 30 miljarder danska kronor, men inga beslut är fattade.

I måndags arrangerade Metroklubben, en intressegrupp som jobbar för att en metroförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn ska bli verklighet, en rundvandring i Malmö kring de möjliga stationslägena. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad26 november, 2021

Dansk advokatbyrå har tappat tio av 13 svenska anställda under pandemin

Färre jobbansökningar från andra sidan sundet och HR-avdelningar som funderar på om de måste göra skillnad på anställda från olika...

Samhälle26 november, 2021

Kronprinsessparet informerades om gränspendlarnas tuffa situation under pandemin

Under ett samtal om effekterna av coronapandemin i Skåne – däribland kring smittoläget just nu, vaccineringen, vårdsituationen, men också kring...

Samhälle26 november, 2021

Smittspridningen ökar kraftigt i Skåne – men färre inlagda på sjukhus

Antalet konstaterade nya smittade med covid-19 i Sverige har fördubblats de senaste fyra dagarna fram till i torsdags då det...

Samhälle26 november, 2021

Kraftig smittspridning bland 6-11 åringar driver upp statistiken i Danmark

Antal konstaterat nya smittade med covid-19 i Danmark har den senaste veckan pendlat kring 4 000 personer per dag. På fredagen...

Fastighet26 november, 2021

Godkänt bygglov för två höga bostadstorn i Malmöstadsdelen Västra hamnen

Två bostadstorn på 18 respektive 26 våningar beviljades under torsdagen bygglov i Malmö. Projektet, som kallas Docks, består av 157...

Danmark24 november, 2021

Danmark inför återigen munskyddskrav i kollektivtrafiken och i butiker på måndag

På torsdagskvällen presenterade Folketinget nya coronarestriktioner som ska gälla från och med måndag den 29 november. Då införs krav om...

Life Science25 november, 2021

Läkemedelsproducent bygger ny fabrik i Malmö för 30 miljoner kronor och fördubblar produktionskapaciteten

Kontraktforskningsproducenten Bioglan i Malmö utökar produktionskapaciteten och bygger en ny fabrik i staden för 30 miljoner kronor. Fabriken kommer att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.