Norden
Ny gemensam nordisk turistsatsning på Kina

De nordiska länderna har gått samman för att locka kinesiska turister mellan 26 och 35 år. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Sverige satsar tillsammans med Norge, Danmark och Finland på att locka fler unga kineser till Norden. En kampanj på sociala medier, som fått ekonomiskt bidrag från Nordiska Rådet, ska rikta sig till unga par i åldern 26-35 från Shanghai, Beijing och Guangdong.
Kineserna resar ofta runt i hela Norden och besöker de fyra huvudstäderna och de norska fjordarna under en och samma resa. Därför är det en fördel att marknadsföra sig som en destination. Dessutom är det ekonomiskt fördelaktigt.
”Tillsammans får vi större genomslagskraft på den kinesiska marknaden. Ingen av oss hade haft möjlighet att genomföra en sådan online-kampanj riktad mot användarna om vi skulle ha gjort det var och en för sig”, säger Flemming Bruhn, direktör för Visit Denmark, i en kommentar.
Kampanjen började den 25 augusti och haft mer än 14 miljoner exponeringar, enligt Visit Denmark. (News Øresund)
-
Danmark12 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
