Connect with us

Samhälle

Ny analys – utan gränsbarriärer skulle antalet Öresundspendlare öka från 15 000 till 68 000

Publicerad

den

Oresundstog webb

I en ideal värld där alla gränsbarriärer mellan Skåne och Själland var borta skulle arbetspendlingen över Öresund öka med 350 procent till 68 000 dagliga pendlare. Det visar en ny analys som den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen tagit fram. Foto: News Øresund

Arbetspendlingen över Öresund skulle kunna öka med mer än 350 procent till 68 000 dagliga pendlare om alla barriärer mellan Skåne och Själland undanröjdes. Öresundsbarriären skapar ett årligt produktionsbortfall på motsvarande 2 miljarder svenska kronor. Det visar en ny analys som den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Öresundskomiteen tagit fram.

”Slutsatsen är att vi är mycket långt från att utnyttja hela jobbpotentialen i Öresundsregionen” skriver Öresundskomiteen i en kommentar till den nya analysen. Den visar hur löneinkomsterna i Öresundsregionen skulle kunna öka med 730 miljoner svenska kronor och att bruttoregionprodukten, BRP, skulle stiga med nära 2 miljarder kronor om alla Öresundsbarriärer försvann.

Enligt analysen skulle arbetspendlingen från Skåne till Själland kunna öka från dagens 14 000 till 56 000 om alla Öresundsbarriärer försvann. Från Själland till Skåne finns en potential att öka antalet pendlare från 1 000 till 12 000. Sammanlagt finns det därmed en möjlighet att öka antalet dagliga Öresundspendlare från dagens nivå på drygt 15 000 till totalt 68 000.

Höga reskostnader, juridiska gränshinder samt språkliga och kulturella hinder håller tillbaka pendlingen över Öresund. Öresundskomiteen har i sin analys försökt bedöma hur dessa Öresundsbarriärer påverkar pendlingen mellan Skåne och Själland jämfört med ett läge där alla barriärer försvunnit. I detta ideala läge bedöms Öresundspendlingen kunna öka med mer än 350 procent till 68 000 dagliga pendlare.

Om pendlingen från Skåne till Själland skulle öka till 56 000 dagliga resenärer motsvarar det en utpendling på 10 procent. Det jämförs i analysen med att nästan 24 procent av den arbetsföra befolkningen i Region Själland pendlar till en arbetsplats i Region Huvudstaden. I de omgivande länen i Mälardalen pendlar 12 procent av befolkningen till ett arbete i Stockholms län.

Kostnaden för att ta sig över Öresund är en viktig faktor som håller tillbaka pendlingen över Öresund. I en tidigare analys har Öresundskomiteen visat hur pendlingen över Öresund skulle öka med 20 procent om biljettpriserna på tågen över Öresund sänktes med 30 procent så att priset hamnar på samma nivå som för pendeltrafiken inom Själland och Skåne.

Analysen visar även att språkskillnader har stor påverkan på pendlingen. Studier från Belgien visar att den tvåspråkiga barriären mellan Vallonien och Flandern reducerar pendlingen med 30-60 procent.

De juridiska gränshindren är svårare att sätta ett pris på. Men Öresundskomiteen noterar att antalet juridiska gränshinder minskat med 40 procent. När det gäller arbetet mot gränshinder samarbetar Öresundskomiteen med Nordiska Ministerrådets gränshinderråd som har sitt kansli i Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Energi29 november, 2023

Vattenfall öppnar upp för investeringar på 50 miljarder kronor i befintliga kärnkraftsreaktorer

Det statliga kraftbolaget Vattenfall utreder sedan tidigare möjligheten om att bygga nya reaktorer vid Ringhals kärnkraftverk. Samtidigt flaggar nu bolaget...

Arbetsmarknad29 november, 2023

Ny rapport från SCB: Åtta av tio ensamkommande barn som kom till Sverige 2015 har arbete

Drygt 20 000 av de 35 000 ensamkommande barn som 2015 sökte asyl i Sverige bor kvar. Knappt sju av...

Arbetsmarknad29 november, 2023

Utrikes födda med lön från arbete har ökat med 25 procent i Malmö

Antal personer i befolkningen som får lön från en anställning ökar mer i Malmö än i Skåne och i landet...

Fastighet29 november, 2023

Danmarks Nationalbank varnar för att svenska utförsäljningar av danska fastighetsportföljer kan leda till prisfall i Danmark

Flera av de svenska fastighetsbolagen har meddelat att de kommer att sälja av sina fastighetsportföljer för att refinansiera sina skulder....

Samhälle29 november, 2023

Oförändrad skattesats när Region Skåne går med underskott under 2024

Region Skåne beslutade vid tisdagens fullmäktigemöte att regionskatten ligger kvar på 11,18 procent i budgeten för nästa år. Under 2023...

Samhälle29 november, 2023

Från 6 till 20 miljarder kronor – kostnaden för Stockholms avloppsprojekt ökar kraftigt

När budgeten för upprustningen av Stockholms stads avloppssystem gjordes 2014 bedömdes kostnaden bli sex miljarder kronor inklusive en ny 14...

Näringsliv28 november, 2023

Danske Bank flyttar till nytt huvudkontor i Postbyen nära Köpenhamns centralstation

Byggnaden med de klassiska kolonnerna vid Kongens Nytorv har varit Danske Banks huvudkontor i mer än 140 år. När banken...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.