Danmark
Mobiloperatören 3 undvek att skatta för miljardvinst i Danmark
Mobiloperatören 3 har under de senaste fem åren tjänat nästan 1,5 miljarder danska kronor i Danmark utan att betala skatt i landet. Istället har vinsterna förts vidare till Luxemburg där ett hemligt skatteavtal ger en mycket låg beskattning. Avtalet omfattar även bolagets vinster i Sverige uppger den danska tidningen Politiken.
Det danska bolaget bakom 3, Hi3G Denmark, ägs via ett svenskt bolag och företag i Luxemburg av det Hongkongbaserade företaget Hutchinson Whampoa med Hongkongs rikaste man Li Ka-shing som största ägare.
Politiken och 30 andra medier i organisationen International Consortium of Investigative Journalists har gått igenom 548 dokument som läckt från revisionsbyrån PwC som varit rådgivare när skatteavtal upprättas mellan en lång rad företag och Luxemburg.
Dokumenten som läckt ut avslöjar hur en rad globala företag får stora ekonomiska fördelar genom hemliga skatteavtal som PwC uppges ha hjälpt företagen att förhandla fram med Luxemburg. Ytterligare 54 avtal har därefter läckt ut där även de stora revisionsbyråerna Ernst & Young, Deloitte och KPMG uppges ha medverkat till skatteavtalen mellan företagen och Luxemburg. Bland företagen med förmånliga skatteavtal med Luxemburg uppges även finnas Ikea, Skype, Pepsi och Disney.
Enligt Politiken har Hi3G Denmark under de senaste fem åren tjänat 1,5 miljarder på företagets omkring en miljon användare i Danmark utan att behöva skatta i landet. Bland kunderna finns danska staten. Istället har vinsterna förts vidare till Luxemburg genom räntebetalningar på stora lån från ägarna i Hongkong.
När det hemliga skatteavtalet med Luxemburg tecknades 2007 var mobilkoncernens bolag i Europa skyldiga ägarna i Hongkong 114 miljarder danska kronor. Ägarna uppges endast behöva betala 0,0156 procent av intäkterna från de stora lånen hos sina dotterbolag i skatt. Hi3G:s danska vd Morten Christiansen har enligt Politiken inte velat kommentera skatteavtalet utan vill endast uttala sig om den danska verksamheten.(News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Samhälle12 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Danmark8 månader sedan”Inte längre realistiskt” att Fehmarn Bält-tunneln kan öppna 2029
-
Danska valet 20264 månader sedanDanmark går till val den 24 mars
