Connect with us

Infrastruktur

Miljardsatsning när underhållet av Öresundstågen flyttas från Danmark till Sverige

Publicerad

den

Oresundstog webb

Kollektivtrafiknämnden i Skåne är hård i sin kritik av danska DSB:s underhåll av Öresundstågen: “Verkstadskapaciteten för att säkerställa hög service och kvalitet i den dagliga skötseln av Öresundståg och för att driva effektivt och kontinuerligt underhåll av tågen är idag otillräckligt. Den svenska delen av fordonsflottan uppgår idag till 75 tåg som i huvudsak är helt beroende av en äldre, orationell, felplacerad och mycket hårt utnyttjad verkstadsanläggning i Danmark”. Foto: News Øresund

 

Ett svenskt missnöje med underhållet av Öresundstågen gör att Region Skåne vill flytta hem service och underhåll till en ny miljardanläggning som ska byggas i Kärråkra utanför Hässleholm. Kostnaden för att underhålla de 75 svenska Öresundstågen beräknas bli oförändrat 330 miljoner kronor per år inklusive städning och tvätt.

De svenskägda Öresundstågen underhålls sedan starten år 2000 vid danska DSB:s tågverkstad i Helgoland i Köpenhamn. Underhållet av Öresundstågen har tidigare kritiserats av Danmarks transportminister Magnus Heunicke för att ta för lång tid och därmed orsaka inställda tågturer. DSB har därför tvingats betala mer än motsvarande tio miljoner svenska kronor i böter för att ha för få Öresundståg i trafik i Danmark. Nu kommer svidande kritik även från skånska Kollektivtrafiknämnden som beskriver verkstaden i Helgoland som ”en äldre, orationell, felplacerad och mycket hårt utnyttjad verkstadsanläggning”.

På torsdag ska regionstyrelsen besluta om fortsatt planering av en ny verkstadsdepå för Öresundståg i Kärråkra strax norr om Hässleholm. Bygget beräknas kosta mellan 1,0 och 1,2 miljarder kronor räknat i 2019 års prisläge beroende på om det enbart ska hantera de 75 svenska Öresundstågen eller om även de 36 danskägda Öresundstågen ska underhållas i Hässleholm.
Den nya verkstadsdepån för Öresundstågen ska enligt regionstyrelsens beslutsunderlag stå klar att tas i bruk i december 2016. Lokalerna ska ägas av Region Skåne och verksamheten drivas av Öresundståg AB.

Genom stora kostnadsbesparingar väntas inte den nya underhållsanläggningen medföra några ökade kostnader för Öresundstågen. Personalkostnaden beräknas bli 10 procent lägre i Sverige samtidigt som underhållet av tågen väntas bli betydligt effektivare. Kostnadsbesparingarna på 50 miljoner kronor årligen väntas kompensera för de nya och dyrare lokalerna men utredarna markerar att siffrorna ännu är osäkra. Förra året betalade svenska Öresundståg AB 260 miljoner kronor för underhåll till danska DSB. Tvätt och städning av tågen kostade sedan ytterligare 70 miljoner. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Om tre år kommer det att saknas 38 000 yrkesutbildade i Region Hovedstaden

En ny analys från Region Hovedstaden visar att det kommer att saknas upp emot 38 000 fackutbildade personer i regionen...

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Tuff kamp över Öresund om ingenjörer – undersökning visar att lönerna är 50 procent högre i Danmark än i Sverige

Kampen om arbetskraften över Öresund är i full gång. På drygt tio år har antalet svenska civilingenjörer som pendlar till...

Samhälle12 juni, 2024

15 procent fler resor med Öresundståg över bron under maj

Trots en trasig växel på Österport under maj noterar Skånetrafiken en fortsatt stark resandeutveckling med Öresundstågen mellan Danmark och Sverige....

Danmark12 juni, 2024

Köpenhamn skapar ett världsledande innovationsdistrikt med fokus mot life science och kvantteknologi

Danmarks regering, Köpenhamns kommun och Köpenhamns universitet meddelade på måndagen att de gått samman om att bilda ett nytt världsledande...

Danmark12 juni, 2024

Novo Nordisk Fonden sponsor till kommande Innovation District Copenhagen

Arbetet med att ta fram en helhetsplan för Köpenhamns nya Innovation District Copenhagen kommer att sponsras med ett ”lille millionbeløb”...

Arbetsmarknad10 juni, 2024

Nya skatteavtalet på plats – skrevs under av ministrar

Glädjande, viktigt och äntligen! Så beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) det nya, omförhandlade...

Infrastruktur12 juni, 2024

Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö

En station på befintlig mark i den norra delen av Västra hamnen, Galeonen+, och via en borrad tunnel nås nästa...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.