Danmark
Mærsk och huvudägaren A.P. Møller Holding bildar gemensamt bolag för storskalig produktion av grön metanol

Danska containerrederiet och logistikkoncernen A.P. Møller – Mærsk storsatsar tillsammans med huvudägaren A.P. Møller Holding på att börja tillverka grön metanol i stor skala. Det nya gemensamt ägda bolaget C2X siktar på att inledningsvis bygga fabriker i Spanien och Egypten som fram till 2030 ska nå en produktionsvolym på sammanlagt tre miljoner ton grön metanol per år skrev bolaget på torsdagen i ett pressmeddelande. Samma dag döptes Mærsk-koncernens och världens första metanoldrivna containerfartyg till Laura Mærsk i Köpenhamn av EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen omgiven av Mærsks koncernchef Vincent Clerc och Mærsk-koncernens styrelseordförande och tillika A.P. Møller Holdings vd Robert Uggla.
Laura Mærsk är det första av en beställning på ett 20-tal nya containerfartyg som kan drivas med grön metanol och som kommer utgöra en viktig del av Mærsk-koncernens satsning på att bli klimatneutral till 2040. TV2 Kosmopol noterar i samband med fartygsdopet att dansk produktion av biometanol från en kommande så kallad Power-to-x-anläggning (metanol som framställs av vätgas som produceras med hjälp av vindkraftsel) blivit försenad vilket gjorde att Mærsk istället fick köpa in biometanol från ett holländskt bolag under jungfruresan från varvet i Sydkorea till Köpenhamn.
Gemensamma bolaget C2X bygger produktion för grön metanol
Bristen på grön metanol utgör samtidigt grunden till ett pressmeddelande som A.P. Møller – Mærsk och huvudägaren A.P. Møller Holding sände ut under torsdagen om att de bildar det gemensamma bolaget C2X och där rederiet kommer att äga 20 procent och holdingbolaget 80 procent. De två första fabrikerna som C2X ska bygga placeras vid stora fartygsleder. I Spanien placeras fabriken i Huelva som ligger nära Gibraltarsundet och i Egypten har valet fallit på en plats nära Suezkanalen.
– Vi tittar på flera områden som vi tror är attraktiva. Det rör sig om Australien, Indien, USA och flera platser i Europa, inklusive Skandinavien. Alla dessa platser har de rätta fundamenten på plats för att stödja projekt av den här omfattningen”, säger Brian Davis, nyutnämnd chef för C2X i en intervju med Berlingske.
Han berättar att den beräknade produktionsvolmen från de två planerande fabrikerna på sammanlagt tre miljoner ton grön metanol per år kan ställas i förhållande till att världsmarknaden för grön metanol väntas uppgå till 300 miljoner ton under 2050.
Behov av energiomställning i många branscher
– Det finns ett stort miljömässigt behov av att skala upp produktionen av grön metanol. C2X grundades för att möjliggöra energiomställningen i flera industrier där det är en tuff utmaning, inklusive plast, lim, textilier och bränslen, säger Robert Uggla, som är vd för A.P. Møller Holding och styrelseordförande för Mærsk-koncernen, i en kommentar i pressmeddelandet.
Läs mer: Mærsk utökar satsningen på nya containerfartyg som kan drivas med miljöbränsle
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060