Hållbarhet
Maersk investerar i metanoldrivna CO2-neutrala containerfartyg
A.P. Møller – Maersk investerar i åtta nya containerfartyg som kan drivas med CO2-neutral metanol. Det första fartyget ska levereras under första kvartalet 2024 och kommer att vara 350 meter långt och får en kapacitet på 16 000 containers. Fartygen kommer att byggas av koreanska Hyundai Heavy Industries och kommer att utrustas en nyutvecklad motor som både kan drivas med metanol och med konventionellt lågsvavligt bränsle skriver företaget i ett pressmeddelande och pekar på att mer än hälften av Mærsks 200 största kunder har eller är på väg att besluta om att arbeta för C02-fria leveranskedjor. En option ger möjlighet att beställa ytterligare fyra fartyg i samma serie fram till 2025. De nya fartygen ska ersätta äldre fartyg som ska tas ur drift.
Satsningen på metanol som bränsle är enligt Berlingske ett led i en större trend mot att arbeta med så kallad power-to-x som lite förenklat kan beskrivas som att grön el från vindkraftverk eller solceller ombildas till vätgas för att i nästa steg omvandlas till grönt bränsle. DR Nyheter har tidigare rapporterat om att fondförvaltningsbolaget Copenhagen Infrastructure Partners planerar för Europas största power-to-x anläggning i Esbjerg och där avtal redan tecknats med bl.a. A.P. Møller – Maersk. Det finns även planer på en liknande fabrik i Köpenhamn. Elektriciteten till produktionen av grönt bränsle väntas komma från den stora utbyggnad av havsbaserad vindkraft som planeras i Danmark med en konstgjord energi-ö utanför Jylland och med Bornholm som energi-ö i Östersjön.
De nya fartygen är en del i en större klimatsatsning. Förra året skapades The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping genom en donation av rederiets huvudägare A.P. Möller Fonden. Centret har nu inlett partnerskap med en lång rad företa, däribland A.P. Möller Maersk, Alfa Laval, Siemens Energy, Boston Consulting Group och American Bureau of Shipping. (News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
