Connect with us

Danmark

Köpenhamns överborgmästare vill bygga elanläggning till kryssningsfartygen

Publicerad

den

Kryssningsfartygen i Köpenhamn släpper ut en fjärdedel så mycket kväveoxid som biltrafiken, visar en rapport från Cowi. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (Socialdemokratiet) vill minska kväveoxidutsläppen från kryssningsfartygen genom att bygga en elanläggning som de kan koppla upp sig mot medan de ligger vid kajen i Köpenhamn. Hamnbolaget Copenhagen Malmö Port (CMP) vill först utreda om det vore det mest effektiva sättet att minska utsläppen, skriver Berlingske.

Kryssningsfartygen släppte under 2017 ut mer kväveoxid i Köpenhamn än kanalbåtarna, Oslofärjorna och stadens kaminer tillsammans. Enligt en ny rapport från konsultföretaget Cowi vore det mest effektiva sättet att minska utsläppen om kryssningsfartygen kunde använda el i stället för diesel och olja medan de befinner sig i Köpenhamn.

Därför vill Frank Jensen alltså bygga en så kallad landströmsanläggning på Oceankajen i Nordhamnen. Hans tanke är att Köpenhamns kommun, det offentliga stadsutvecklingsbolaget By & Havn, CMP och den danska staten ska dela på kostnaderna. By & Havn är positiva till förslaget, medan CMP vill avvakta en utredning de satt igång för att undersöka vilka åtgärder som vore mest effektiva för att minska utsläppen. Bolaget varnar för det finns risk att vissa fartyg inte kommer att kunna koppla upp sig mot landströmsanläggningar, om de saknar den tekniska utrustningen.

– Varje gång man ser på nya teknologier är det förbundet med en massa osäkerhet. Om det ska tas fram en lösning ska det vara den som flest möjliga fartyg kan använda, för då får vi den effekt vi hoppas på, säger CMP:s vd Barbara Scheel Agersnap till Berlingske.

Därför vill också Frank Jensen undersöka möjligheten att samarbeta med andra nordeuropeiska länder, för att sprida tekniken.

I nuläget finns det bara möjlighet att bygga en landströmsanläggning på Oceankajen och inte längs Langelinie, där kryssningsfartyg också lägger till. På sikt vill Frank Jensen därför arbeta för att bredda Langelinie-kajen, vilket vore förutsättningen för att kunna bygga en anläggning även där. (News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv23 augusti, 2019

Svenska ESS Group ska driva Marienlyst i Helsingör – bolagets första hotell i Danmark

Strandhotellet Marienlyst i Helsingör får svenska ägare. Det stod klart i veckan när ESS Group förvärvade driften och Midstar Hotels...

Danmark23 augusti, 2019

Olika regler och affärsmodeller gör det svårt att harmonisera biljettsystemen över sundet

Bättre överföring av trafikinformation mellan Skånetrafiken och DSB är troligen att vänta, men att fullt ut skapa ett sammanhängande biljettsystem...

Danmark23 augusti, 2019

Två länder med starkt intresse av att behålla goda relationer

Både Danmark och USA kommer att vilja behålla sina goda relationer, trots att Donald Trump ställt in sitt statsbesök efter...

Danmark23 augusti, 2019

Norden vill bli världens första koldioxidneutrala region

De nordiska ländernas statsministrar enades i veckan om att tala med gemensam röst vid den globala klimatkonferensen i New York...

Samhälle22 augusti, 2019

Sveriges befolkning ökar trots minskad invandring

Sverige har fått 51 000 fler invånare under det första halvåret 2019. Detta trots att invandringen till Sverige är på den...

Danmark22 augusti, 2019

Nya farleder och stora naturresurser drar stormakterna till Grönland

Danmark och Grönland har hamnat i världens blickfång. Då Donald Trumps försök att köpa Grönland avvisades av den danska regeringen...

Arbetsmarknad22 augusti, 2019

Den svenska arbetsmarknaden mattas av

Arbetslösheten har stigit med 0,9 procentenheter mellan juli 2018 och samma månad 2019. Det visar SCB:s Arbetskraftsundersökning. Andelen arbetslösa är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.