Connect with us

Danmark

Köpenhamns överborgmästare vill bygga elanläggning till kryssningsfartygen

Publicerad

den

Kryssningsfartygen i Köpenhamn släpper ut en fjärdedel så mycket kväveoxid som biltrafiken, visar en rapport från Cowi. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (Socialdemokratiet) vill minska kväveoxidutsläppen från kryssningsfartygen genom att bygga en elanläggning som de kan koppla upp sig mot medan de ligger vid kajen i Köpenhamn. Hamnbolaget Copenhagen Malmö Port (CMP) vill först utreda om det vore det mest effektiva sättet att minska utsläppen, skriver Berlingske.

Kryssningsfartygen släppte under 2017 ut mer kväveoxid i Köpenhamn än kanalbåtarna, Oslofärjorna och stadens kaminer tillsammans. Enligt en ny rapport från konsultföretaget Cowi vore det mest effektiva sättet att minska utsläppen om kryssningsfartygen kunde använda el i stället för diesel och olja medan de befinner sig i Köpenhamn.

Därför vill Frank Jensen alltså bygga en så kallad landströmsanläggning på Oceankajen i Nordhamnen. Hans tanke är att Köpenhamns kommun, det offentliga stadsutvecklingsbolaget By & Havn, CMP och den danska staten ska dela på kostnaderna. By & Havn är positiva till förslaget, medan CMP vill avvakta en utredning de satt igång för att undersöka vilka åtgärder som vore mest effektiva för att minska utsläppen. Bolaget varnar för det finns risk att vissa fartyg inte kommer att kunna koppla upp sig mot landströmsanläggningar, om de saknar den tekniska utrustningen.

– Varje gång man ser på nya teknologier är det förbundet med en massa osäkerhet. Om det ska tas fram en lösning ska det vara den som flest möjliga fartyg kan använda, för då får vi den effekt vi hoppas på, säger CMP:s vd Barbara Scheel Agersnap till Berlingske.

Därför vill också Frank Jensen undersöka möjligheten att samarbeta med andra nordeuropeiska länder, för att sprida tekniken.

I nuläget finns det bara möjlighet att bygga en landströmsanläggning på Oceankajen och inte längs Langelinie, där kryssningsfartyg också lägger till. På sikt vill Frank Jensen därför arbeta för att bredda Langelinie-kajen, vilket vore förutsättningen för att kunna bygga en anläggning även där. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Innovation8 timmar sedan

Danmark satsar över 40 miljoner kronor på AI-lösningar inom hälso- och sjukvården

Den danska regeringen, Danske Regioner och Kommunernes Landsforening (KL) satsar 40,6 miljoner danska kronor på att implementera AI lösningar inom...

Danmark5 dagar sedan

Rädsla för högre elpriser när elkabel till Danmark ersätts med större

När två åldrande elkablar mellan Sverige och Danmark ska ersättas med en ny med större överföringskapacitet väcker det en debatt...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Nytt danskt industriavtal stärker arbetstagarnas rättigheter: Högre minimilön och större flexibilitet 

Högre minimilön, större flexibilitet och utökade rättigheter för arbetstagaren att vara ledig av familjeskäl. Det är några av punkterna som...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Svenska pendlare över Öresund bidrar med 20 miljarder DKK till Danmarks BNP visar ny rapport

Det växande antalet svenska Öresundspendlare är en god affär för Danmark. Dansk Erhverv visar i en ny rapport att Öresundspendlarna...

Samhälle5 dagar sedan

Trafik- och vinstrekord för Öresundsbron under 2024 – lägre räntekostnader bidrog till vinstlyftet

Øresundsbro Konsortiet rapporterar att resultatet före värdeförändring ökade med drygt tio procent under 2024 till rekordhöga 1,6 miljarder danska kronor....

Näringsliv4 dagar sedan

Gotlandsbolaget följer efter danska Molslinjen – satsar på rekordstor katamaran till Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X kommer att bli 130 meter lång och med möjlighet att driva gasturbinerna med fossilfria bränslen när...

Infrastruktur5 dagar sedan

Regeringen ger klartecken till byggstart för flera järnvägsprojekt

Norrbotniabanan har varit planerad länge och beskrivits som det största byggprojektet i norra Sverige under de senaste 100 åren. Men...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.