Samhälle
Konstgjorda öar kan binda samman Köpenhamn och Malmö


Swecos vinnande förslag i tävlingen Imagine Open Skåne 2030 handlar om att förbinda Köpenhamn och Malmö med tre konstgjorda öar som skapas genom att djupare rännor muddras fram i Öresund. Det skulle skapa den gemensamma metropolen Öresund City. Illustration: Sweco – Urban Skogmar och Beryl Boonzaaier.
Bind samman Köpenhamn och Malmö med tre konstgjorda öar som skapas genom att djupare rännor schaktas upp i Öresund. Det skulle ge fortsatt god genomströmning av vatten men samtidigt även plats till en helt ny stad som förvandlar Köpenhamn och Malmö till metropolen Öresund City. Konsultföretaget Swecos prisvinnande förslag är visionärt men uppges vara genomförbart och är besläktat med den idé Tetra Paks grundare Ruben Rausing presenterade 1953 om att torrlägga delar av havsbotten i Öresund för att förbinda Danmark och Sverige.
Det blev en ny Öresundsvision som i förra veckan vann tävlingen Imagine Open Skåne 2030 som arrangerades av Sveriges Arkitekter och Region Skåne. Bakom det vinnande förslaget ”Ge mig era trötta” stod Swecos studiochef Urban Skogmar och arkitektkollegan Beryl Boonzaaier. Projektnamnet syftar på en inskription på Frihetsgudinnan i New York med en koppling till den smältdegel som den amerikanska storstaden utgör.
Öresund City är ett förslag om att gå ett steg längre än att bara bygga broar och tunnlar mellan Danmark och Sverige. Genom att muddra djupa rännor i Öresund och använda massorna till att bygga tre öar som skulle förbinda Köpenhamn och Malmö och bilda den nya staden Öresund City.
– Vårt förslag binder ihop Malmö och Köpenhamn till en helt ny stad, Öresund City. Öresundsregionen har ännu inte nått sin fulla potential och tillväxt, delvis på grund av att det bara finns en förbindelse mellan de två städerna. Genom vårt förslag kan Öresund City bli en ny ledande europeisk metropol, säger Jan Mattsson, vd för Swecos arkitekter, i en kommentar till priset.

Det vinnande förslaget ”Ge mig era trötta” sett från ovan. Illustration: Sweco – Urban Skogmar och Beryl Boonzaaier.
Förslaget är visionärt men uppges inte vara omöjligt att genomföra rent tekniskt. Sydsvenskan tror dock att miljöprövningen skulle bli en mardröm. Muddringen skulle göra att vattnet fortsatt skulle kunna strömma genom Öresund i oförminskad skala – detta skiljer i grunden Swecos förslag från det förslag som Tetra Paks grundare Ruben Rausing presenterade i mars 1953. Industrimannen ansåg att det var fantasilöst att begränsa sig till att bara diskutera broar och tunnlar. Istället föreslog han att man skulle bygga vallar i norra och södra Öresund och torrlägga havsbotten däremellan och skapa 80 000 hektar ny jordbruksmark samtidigt som Köpenhamn och Malmö skulle få ny mark att växa på. Rausings förslag väckte stor uppmärksamhet när Dagens Nyheter publicerade nyheten med rubriken ”Öresund torrt för miljard”. (News Øresund)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle12 månader sedan
Tusentals tyskar flyttar till Sverige – ”Schwedenhaus” ny hashtag på sociala medier
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat