Connect with us

Danmark

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust

Publicerad

den

 

IC4 tog i og omkring Ålborg 12.8.09 © Foto: Jens Hasse/Chili Dato: Chili foto & arkiv

Nu skrotar DSB 5 av de 82 skandalomsusade dieseldrivna IC4-tågen och samtliga 23 IC2-tåg (som är en kortare version av IC4). Foto: DSB – Jens Hasse/Chili foto.

Statliga danska tågbolaget DSB skrotar samtliga 23 IC2-tåg och 5 av de 82 IC4-tågen. Skrotningen av de skandalomsusade dieseltågen gör att DSB:s halvårsbokslut slutar med en förlust på motsvarande drygt en halv miljard svenska kronor. Istället ska nu 26 ellok köpas in för att dra de dubbeldäckarvagnar som idag körs med äldre diesellok på Själland.

DSB:s halvårsbokslut är dyster läsning. Endast 72,7 procent av fjärr- och regionaltågen har hållit tiden vilket är markant sämre än målet på 81,8 procent. S-tågen i Köpenhamnsområdet håller däremot tiden 94,1 procent av fallen och nådde därmed målet. DSB uppger att mer än hälften av de förseningarna för fjärr- och regionaltågen låg utanför bolagets kontroll och att bland annat beror på omfattande banarbeten, ID-kontrollen av Öresundståg mot Sverige och gränskontrollen av tåg som kommer från Tyskland.

Skandalen kring DSB:s inköp av de dieseldrivna italienska IC2- och IC4-tågen går nu mot sitt slut genom att DSB påbörjat skrotningen. Enligt tisdagens halvårsbokslut ska samtliga 23 IC2-tåg ”utfasas” medan 5 av de 82 IC4-tågen tas ur drift.

Att skrota de 28 tågen kostar DSB 673 miljoner danska kronor i engångsnedskrivningar och därför slutar det första halvåret 2016 med en förlust på 447 miljoner danska kronor. Första halvåret 2015 redovisade DSB en vinst före skatt på 386 miljoner danska kronor.

De återstående IC4-tågen är enligt Ingeniøren bokförda till ett värde av 3,7 miljarder danska kronor och enligt DSB ska en analys görs under hösten angående framtiden för dessa tåg.

Samtidigt som utfasningen av IC2- och IC4-tågen påbörjats har DSB:s styrelse beslutat att köpa in 26 nya ellokomotiv som ska dra de dubbeldäckarvagnar på Själland som i dag dras av äldre diesellok. De nya eltågen väntas vara i drift 2020 och är ett led i att skapa en stabilare tågtrafik. Inköpen möjliggörs bland annat av att DSB:s räntebärande skuld minskade med 575 miljoner under första halvåret. Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Energi29 november, 2023

Vattenfall öppnar upp för investeringar på 50 miljarder kronor i befintliga kärnkraftsreaktorer

Det statliga kraftbolaget Vattenfall utreder sedan tidigare möjligheten om att bygga nya reaktorer vid Ringhals kärnkraftverk. Samtidigt flaggar nu bolaget...

Arbetsmarknad29 november, 2023

Ny rapport från SCB: Åtta av tio ensamkommande barn som kom till Sverige 2015 har arbete

Drygt 20 000 av de 35 000 ensamkommande barn som 2015 sökte asyl i Sverige bor kvar. Knappt sju av...

Arbetsmarknad29 november, 2023

Utrikes födda med lön från arbete har ökat med 25 procent i Malmö

Antal personer i befolkningen som får lön från en anställning ökar mer i Malmö än i Skåne och i landet...

Fastighet29 november, 2023

Danmarks Nationalbank varnar för att svenska utförsäljningar av danska fastighetsportföljer kan leda till prisfall i Danmark

Flera av de svenska fastighetsbolagen har meddelat att de kommer att sälja av sina fastighetsportföljer för att refinansiera sina skulder....

Samhälle29 november, 2023

Oförändrad skattesats när Region Skåne går med underskott under 2024

Region Skåne beslutade vid tisdagens fullmäktigemöte att regionskatten ligger kvar på 11,18 procent i budgeten för nästa år. Under 2023...

Samhälle29 november, 2023

Från 6 till 20 miljarder kronor – kostnaden för Stockholms avloppsprojekt ökar kraftigt

När budgeten för upprustningen av Stockholms stads avloppssystem gjordes 2014 bedömdes kostnaden bli sex miljarder kronor inklusive en ny 14...

Näringsliv28 november, 2023

Danske Bank flyttar till nytt huvudkontor i Postbyen nära Köpenhamns centralstation

Byggnaden med de klassiska kolonnerna vid Kongens Nytorv har varit Danske Banks huvudkontor i mer än 140 år. När banken...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.