Connect with us

Danmark

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust

Publicerad

den

 

IC4 tog i og omkring Ålborg 12.8.09 © Foto: Jens Hasse/Chili Dato: Chili foto & arkiv

Nu skrotar DSB 5 av de 82 skandalomsusade dieseldrivna IC4-tågen och samtliga 23 IC2-tåg (som är en kortare version av IC4). Foto: DSB – Jens Hasse/Chili foto.

Statliga danska tågbolaget DSB skrotar samtliga 23 IC2-tåg och 5 av de 82 IC4-tågen. Skrotningen av de skandalomsusade dieseltågen gör att DSB:s halvårsbokslut slutar med en förlust på motsvarande drygt en halv miljard svenska kronor. Istället ska nu 26 ellok köpas in för att dra de dubbeldäckarvagnar som idag körs med äldre diesellok på Själland.

DSB:s halvårsbokslut är dyster läsning. Endast 72,7 procent av fjärr- och regionaltågen har hållit tiden vilket är markant sämre än målet på 81,8 procent. S-tågen i Köpenhamnsområdet håller däremot tiden 94,1 procent av fallen och nådde därmed målet. DSB uppger att mer än hälften av de förseningarna för fjärr- och regionaltågen låg utanför bolagets kontroll och att bland annat beror på omfattande banarbeten, ID-kontrollen av Öresundståg mot Sverige och gränskontrollen av tåg som kommer från Tyskland.

Skandalen kring DSB:s inköp av de dieseldrivna italienska IC2- och IC4-tågen går nu mot sitt slut genom att DSB påbörjat skrotningen. Enligt tisdagens halvårsbokslut ska samtliga 23 IC2-tåg ”utfasas” medan 5 av de 82 IC4-tågen tas ur drift.

Att skrota de 28 tågen kostar DSB 673 miljoner danska kronor i engångsnedskrivningar och därför slutar det första halvåret 2016 med en förlust på 447 miljoner danska kronor. Första halvåret 2015 redovisade DSB en vinst före skatt på 386 miljoner danska kronor.

De återstående IC4-tågen är enligt Ingeniøren bokförda till ett värde av 3,7 miljarder danska kronor och enligt DSB ska en analys görs under hösten angående framtiden för dessa tåg.

Samtidigt som utfasningen av IC2- och IC4-tågen påbörjats har DSB:s styrelse beslutat att köpa in 26 nya ellokomotiv som ska dra de dubbeldäckarvagnar på Själland som i dag dras av äldre diesellok. De nya eltågen väntas vara i drift 2020 och är ett led i att skapa en stabilare tågtrafik. Inköpen möjliggörs bland annat av att DSB:s räntebärande skuld minskade med 575 miljoner under första halvåret. Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark21 augusti, 2019

Mette Frederiksen: Det inställda besöket skadar inte Danmarks och USA:s goda relationer

Danmark och USA befinner sig inte i en kris, och relationen mellan länderna är fortsatt god. Det sade Danmarks statsminister...

Danmark21 augusti, 2019

Trumps inställda statsbesök en dyr affär för Danmark

De danska förberedelserna för Donald Trumps statsbesök var förgäves. Den danska polisen, försvaret och Köpenhamns flygplats i Kastrup är några...

Danmark21 augusti, 2019

Oppositionen kräver att Mette Frederiksen klargör den nya stabschefens makt

Danmarks statsminister Mette Frederiksen (S) har utsett sin särskilda rådgivare Martin Rossen till stabschef för ett nyinrättat politiskt sekretariat i...

Danmark21 augusti, 2019

Trump avlyser besök i Danmark efter besked om att Grönland inte är till salu

USA:s president Donald Trump avlyser sitt besök i Danmark 2-3 september. På twitter skriver han att det beror på att...

Danmark20 augusti, 2019

Danmarks statsminister vill inte spekulera i om USA vill öka sin militära närvaro – men Grönland är inte till salu

Vill USA verkligen köpa Grönland eller är målet främst att utöka den militära närvaron på ön? Den frågan har debatterats...

Danmark15 augusti, 2019

Internt bråk om partiets inriktning har skakat Venstre

Valet mellan att skarpt rikta in sig som högeralternativet i dansk politik, eller att hålla dörren öppen för ett mittensamarbete...

Life Science15 augusti, 2019

EU-pengar till nytt dansk-svenskt life science-samarbete

Flera organisationer i regionens life science-kluster, Medicon Valley, har gått samman om att bilda ett gemensamt konsortium. Förhoppningen är att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.