Connect with us

Danmark

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust

Publicerad

den

 

IC4 tog i og omkring Ålborg 12.8.09 © Foto: Jens Hasse/Chili Dato: Chili foto & arkiv

Nu skrotar DSB 5 av de 82 skandalomsusade dieseldrivna IC4-tågen och samtliga 23 IC2-tåg (som är en kortare version av IC4). Foto: DSB – Jens Hasse/Chili foto.

Statliga danska tågbolaget DSB skrotar samtliga 23 IC2-tåg och 5 av de 82 IC4-tågen. Skrotningen av de skandalomsusade dieseltågen gör att DSB:s halvårsbokslut slutar med en förlust på motsvarande drygt en halv miljard svenska kronor. Istället ska nu 26 ellok köpas in för att dra de dubbeldäckarvagnar som idag körs med äldre diesellok på Själland.

DSB:s halvårsbokslut är dyster läsning. Endast 72,7 procent av fjärr- och regionaltågen har hållit tiden vilket är markant sämre än målet på 81,8 procent. S-tågen i Köpenhamnsområdet håller däremot tiden 94,1 procent av fallen och nådde därmed målet. DSB uppger att mer än hälften av de förseningarna för fjärr- och regionaltågen låg utanför bolagets kontroll och att bland annat beror på omfattande banarbeten, ID-kontrollen av Öresundståg mot Sverige och gränskontrollen av tåg som kommer från Tyskland.

Skandalen kring DSB:s inköp av de dieseldrivna italienska IC2- och IC4-tågen går nu mot sitt slut genom att DSB påbörjat skrotningen. Enligt tisdagens halvårsbokslut ska samtliga 23 IC2-tåg ”utfasas” medan 5 av de 82 IC4-tågen tas ur drift.

Att skrota de 28 tågen kostar DSB 673 miljoner danska kronor i engångsnedskrivningar och därför slutar det första halvåret 2016 med en förlust på 447 miljoner danska kronor. Första halvåret 2015 redovisade DSB en vinst före skatt på 386 miljoner danska kronor.

De återstående IC4-tågen är enligt Ingeniøren bokförda till ett värde av 3,7 miljarder danska kronor och enligt DSB ska en analys görs under hösten angående framtiden för dessa tåg.

Samtidigt som utfasningen av IC2- och IC4-tågen påbörjats har DSB:s styrelse beslutat att köpa in 26 nya ellokomotiv som ska dra de dubbeldäckarvagnar på Själland som i dag dras av äldre diesellok. De nya eltågen väntas vara i drift 2020 och är ett led i att skapa en stabilare tågtrafik. Inköpen möjliggörs bland annat av att DSB:s räntebärande skuld minskade med 575 miljoner under första halvåret. Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle24 maj, 2024

Öresund blir renare när Malmö och Lund bygger nytt gemensamt reningsverk och avloppstunnlar för 17,5 miljarder kronor

Vattnet i Öresund ska bli renare genom bygget av sydvästra Skånes nya avloppsreningssystem Maxima som beräknas kosta 17,5 miljarder kronor....

Danmark23 maj, 2024

Dansk Folkeparti kritiska till dansk klimatlag – som de själva skrivit under

Morten Messerschmidt, partiledare för Dansk Folkeparti, kallar Danmarks klimatpolitik för ett ”groteskt vansinne” i en intervju med Berlingske. Detta trots...

Danmark22 maj, 2024

Öresundsdebatten vecka 21: krav på utbyggd järnväg i södra Sverige och danska rubriker om avslöjandet av svensk trollfabrik

Felbedömningar har missgynnat svenska järnvägsinvesteringar som nu måste öka inför invigningen av Fehmarn Bält-tunneln. Sverige är världsmästare i att skapa...

Politik23 maj, 2024

Dansk-svenska koranbrännaren Rasmus Paludan kandiderar för nystartade svenska partiet Folklistan – utan partiets medgivande

Han har gjort sig känd genom koranbränningar på flera ställen i Sverige och har gjort ett misslyckat försök att komma...

Danmark23 maj, 2024

De äger 40 procent av marken i Köpenhamn och ska nu i partnerskap göra staden grönare och öka biodiversiteten

På onsdagen, under internationella dagen för biologisk mångfald, tecknade Köpenhamns kommun ett partnerskapsavtal med 19 andra markägare om att öka...

Samhälle22 maj, 2024

Danmark och Sverige stärker det maritima samarbetet i Öresund och Östersjön

Det svensk-danska försvarssamarbetet stärks ytterligare, meddelade Danmark och Sveriges försvarsministrar Troels Lund Poulsen (Venstre) respektive Pål Jonson (M) under det...

Arbetsmarknad22 maj, 2024

Skånsk konjunktur går sämre än i övriga landet – men en ljusning kan skönjas

Arbetsmarknaden i Skåne går svagare än i Sverige i stort, konkurserna ökar kraftigt medan nyföretagandet går ner, och nyproduktionen av...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.