Connect with us

Danmark

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust

Publicerad

den

 

IC4 tog i og omkring Ålborg 12.8.09 © Foto: Jens Hasse/Chili Dato: Chili foto & arkiv

Nu skrotar DSB 5 av de 82 skandalomsusade dieseldrivna IC4-tågen och samtliga 23 IC2-tåg (som är en kortare version av IC4). Foto: DSB – Jens Hasse/Chili foto.

Statliga danska tågbolaget DSB skrotar samtliga 23 IC2-tåg och 5 av de 82 IC4-tågen. Skrotningen av de skandalomsusade dieseltågen gör att DSB:s halvårsbokslut slutar med en förlust på motsvarande drygt en halv miljard svenska kronor. Istället ska nu 26 ellok köpas in för att dra de dubbeldäckarvagnar som idag körs med äldre diesellok på Själland.

DSB:s halvårsbokslut är dyster läsning. Endast 72,7 procent av fjärr- och regionaltågen har hållit tiden vilket är markant sämre än målet på 81,8 procent. S-tågen i Köpenhamnsområdet håller däremot tiden 94,1 procent av fallen och nådde därmed målet. DSB uppger att mer än hälften av de förseningarna för fjärr- och regionaltågen låg utanför bolagets kontroll och att bland annat beror på omfattande banarbeten, ID-kontrollen av Öresundståg mot Sverige och gränskontrollen av tåg som kommer från Tyskland.

Skandalen kring DSB:s inköp av de dieseldrivna italienska IC2- och IC4-tågen går nu mot sitt slut genom att DSB påbörjat skrotningen. Enligt tisdagens halvårsbokslut ska samtliga 23 IC2-tåg ”utfasas” medan 5 av de 82 IC4-tågen tas ur drift.

Att skrota de 28 tågen kostar DSB 673 miljoner danska kronor i engångsnedskrivningar och därför slutar det första halvåret 2016 med en förlust på 447 miljoner danska kronor. Första halvåret 2015 redovisade DSB en vinst före skatt på 386 miljoner danska kronor.

De återstående IC4-tågen är enligt Ingeniøren bokförda till ett värde av 3,7 miljarder danska kronor och enligt DSB ska en analys görs under hösten angående framtiden för dessa tåg.

Samtidigt som utfasningen av IC2- och IC4-tågen påbörjats har DSB:s styrelse beslutat att köpa in 26 nya ellokomotiv som ska dra de dubbeldäckarvagnar på Själland som i dag dras av äldre diesellok. De nya eltågen väntas vara i drift 2020 och är ett led i att skapa en stabilare tågtrafik. Inköpen möjliggörs bland annat av att DSB:s räntebärande skuld minskade med 575 miljoner under första halvåret. Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Kultur19 oktober, 2021

Förslag på 20 miljoner i coronastöd för Malmös kulturliv

Ett coronastöd på 20 miljoner kronor har föreslagits av Malmös kommunstyrelse. Stödet omfattar både konstnärsstipendier och verksamhetsstöd, uppger Sydsvenskan. Det...

Samhälle19 oktober, 2021

1 600 studieplatser ska försvinna från Köpenhamns Universitet

Fram till 2030 ska Köpenhamns Universitet skära ned med cirka 1 600 studieplatser, med anledning av den danska regeringens plan...

Samhälle19 oktober, 2021

Danmark förlänger tillfälliga gränskontrollen mot Sverige och Tyskland till den 11 maj 2022

Hotet från militanta islamister och organiserad kriminalitet gör att Danmark förlänger den tillfälliga gränskontrollen mot Sverige och Tyskland med sex...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Rekordstor arbetskraftsbrist i Danmark och historiskt låg arbetslöshet

Efter återöppningen av samhället i Danmark har det funnits ett stort behov av arbetskraft och flera branshcer upplever brist. Danmarks...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Arbetslösheten i Sverige sjunker – arbetskraftsbristen allt tydligare

I slutet av september hade den svenska arbetslösheten sjunkit till 7,5 procent från 9,0 procent samma månad ifjol. I Skåne...

Arbetsmarknad15 oktober, 2021

Malmös kommunalråd: Återstarten efter pandemin ger kraft till mer Öresundssamarbete

Gränshinder måste lösas och många parter sluta upp för att skapa större möjligheter att arbeta över Öresund. Det var Sedat...

Arbetsmarknad14 oktober, 2021

Köpenhamns arbetsmarknadsborgmästare ber danska transportministern om fler Öresundståg

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), borgmästare för arbetsmarknad i Köpenhamn, har skickat ett brev till danska transportministern Benny Engelbrecht (S) där hon...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.