Connect with us

Danmark

DSB skrotar skandaltåg och redovisar halv miljard i förlust

Publicerad

den

 

IC4 tog i og omkring Ålborg 12.8.09 © Foto: Jens Hasse/Chili Dato: Chili foto & arkiv

Nu skrotar DSB 5 av de 82 skandalomsusade dieseldrivna IC4-tågen och samtliga 23 IC2-tåg (som är en kortare version av IC4). Foto: DSB – Jens Hasse/Chili foto.

Statliga danska tågbolaget DSB skrotar samtliga 23 IC2-tåg och 5 av de 82 IC4-tågen. Skrotningen av de skandalomsusade dieseltågen gör att DSB:s halvårsbokslut slutar med en förlust på motsvarande drygt en halv miljard svenska kronor. Istället ska nu 26 ellok köpas in för att dra de dubbeldäckarvagnar som idag körs med äldre diesellok på Själland.

DSB:s halvårsbokslut är dyster läsning. Endast 72,7 procent av fjärr- och regionaltågen har hållit tiden vilket är markant sämre än målet på 81,8 procent. S-tågen i Köpenhamnsområdet håller däremot tiden 94,1 procent av fallen och nådde därmed målet. DSB uppger att mer än hälften av de förseningarna för fjärr- och regionaltågen låg utanför bolagets kontroll och att bland annat beror på omfattande banarbeten, ID-kontrollen av Öresundståg mot Sverige och gränskontrollen av tåg som kommer från Tyskland.

Skandalen kring DSB:s inköp av de dieseldrivna italienska IC2- och IC4-tågen går nu mot sitt slut genom att DSB påbörjat skrotningen. Enligt tisdagens halvårsbokslut ska samtliga 23 IC2-tåg ”utfasas” medan 5 av de 82 IC4-tågen tas ur drift.

Att skrota de 28 tågen kostar DSB 673 miljoner danska kronor i engångsnedskrivningar och därför slutar det första halvåret 2016 med en förlust på 447 miljoner danska kronor. Första halvåret 2015 redovisade DSB en vinst före skatt på 386 miljoner danska kronor.

De återstående IC4-tågen är enligt Ingeniøren bokförda till ett värde av 3,7 miljarder danska kronor och enligt DSB ska en analys görs under hösten angående framtiden för dessa tåg.

Samtidigt som utfasningen av IC2- och IC4-tågen påbörjats har DSB:s styrelse beslutat att köpa in 26 nya ellokomotiv som ska dra de dubbeldäckarvagnar på Själland som i dag dras av äldre diesellok. De nya eltågen väntas vara i drift 2020 och är ett led i att skapa en stabilare tågtrafik. Inköpen möjliggörs bland annat av att DSB:s räntebärande skuld minskade med 575 miljoner under första halvåret. Skandalen kring IC4- och IC2-tågen startade med att Danmark i mitten av 1990-talet beslutade att inte fortsätta elektrifieringen av järnvägsnätet. DSB behövde därför köpa in moderna dieseldrivna passagerartåg och valt föll år 2000 på italienska AnsaldoBreda. Men den italienska tågtillverkaren har aldrig lyckats få de nya danska IC2- och IC4-tågen att fungera tillförlitligt. De första tågen skulle varit i drift 2004 men först 2007 var fyra tåg igång under provdrift. De sista tågen levererades 2013 – sju år försenade. Fram till 2014 hade IC2- och IC4-tågen enligt Wikipedia kostat DSB sammanlagt 6,8 miljarder danska kronor inklusive hyra av reservtåg. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Näringsliv15 augusti, 2022

Svenska Byggmax går in i Danmark – branschen väntar priskrig

Ett danskt priskrig på byggvaror är på väg skriver danska Børsen som rapporterar att den svenska butikskedjan Byggmax ska etablera...

Kultur15 augusti, 2022

Köpenhamnsrestaurangen Geranium korad till världens bästa

Köpenhamns-restaurangen Geranium blev i juli utsedd till världens bästa restaurang när listan The World’s 50 Best Restaurants offentliggjordes. Det rapporterade...

Samhälle15 augusti, 2022

Rasmus Paludans valmöten har kostat svensk polis över 43 miljoner

Den svenska polisens bevakning av den dansk-svenska högerextrema politikern Rasmus Paludans valmöten i Sverige har kostat mer än 43 miljoner...

Danmark12 augusti, 2022

Antalet anställda i dansk fintech växer snabbt – är nu större kluster än försäkringsbranschen

Antalet anställda i den danska fintechbranschen ökar snabbt genom nya startsup och växande företag. Under 2015 fanns det 700 anställda...

Samhälle12 augusti, 2022

Den svenska inflationen föll tillbaka i juli

Den svenska inflationstakten enligt KPIF, där ränteändringar inte räknas med, föll från 8,5 procent i juni till 8,0 procent i...

Arbetsmarknad12 augusti, 2022

Arbetslösheten i Sverige har sjunkit till 6,7 procent

Andelen arbetslösa i Sverige låg i slutet av juli på 6,7 procent, vilket kan jämföras med 7,9 procent vid motsvarande...

Kultur12 augusti, 2022

Malmöfestivalen återvänder efter två års pandemiuppehåll

Malmös årliga stadsfestival, Malmöfestivalen, återvänder efter två års uppehåll på grund av coronapandemin. Både under 2020 och 2021 ställdes festivalen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.