Arbetsmarknad
Konflikt om jobben på Öresundstågen kan ge tågstrejk
Fackförbundet Seko hävdar att tågoperatören Veolia försöker dumpa lönerna på Öresundstågen och hotar med en svensk tågstrejk från den 1 juni. På torsdagen sade Seko upp det centrala branschavtalet för spårtrafiken i Sverige.
I mars varslade Veolia Transport, som kör Öresundstågen i Sverige och fram till Huvudbangården i Köpenhamn, 254 anställda i södra Sverige om uppsägning och återanställning med ändrade villkor. Bland annat ville företaget att delar av personalen skulle få byta från heltids- till deltidsjobb och att en grupp fast anställda skulle bli timanställda.
Förändringar i Veolias nytecknade tågavtal om att bl.a. fortsätta köra Öresundstågen ligger bakom varslet, uppger företaget.
– Det är tydligt att vi måste förändra vårt nuvarande arbetssätt. På grund av arbetstidsreglerna i kollektivavtalet finns idag en outnyttjad arbetstid på runt tio procent, sa Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia Transport, i samband med varslet i mars.
De förhandlingar som följde på varslet har nu avslutats i oenighet och Seko har därefter lyft förhandling till central nivå. Under torsdagen sade Seko upp det centrala branschavtalet för spårtrafiken från den 1 juni och meddelar samtidigt att de överväger att inleda en strejk i början av juni.
Enligt Seko har Veolia ”dumpat sig in på en marknad” genom att lägga ett anbud på driften av de svenska Öresundstågen som är 50 miljoner kronor billigare än närmaste konkurrent och att detta betalas genom att företaget ”dumpar personalens villkor när verksamheten inte längre kan bedrivas som utlovat”. Seko kallar Veolias agerande för ”ett skräckexempel på hur avregleringen slår mot våra medlemmar”.
Veolias varsel har skapat en upprörd stämning bland personalen.
– Vi fick besked om att förhandlingarna hade havererat igår. Företaget vill att det ska bli som inom handeln med procentanställningar, säger Villy Bratuschek, lokförare på Veolia och Sekos tidigare vice fackordförande på företaget, till News Øresund.
Han berättar att lokförarna har haft en garanterad heltidslön även om företaget inte alltid har kunnat fylla upp hela arbetstiden.
Veolia vill i förhandlingarna att ett stort antal anställda på Öresundstågen byter heltidstjänster mot 75-95 procentiga deltidsjobb.
Seko har lämnat ett motförslag som innebär att 98 procent av arbetstiden kan schemaläggas för de som arbetar heltid. (News Øresund)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle5 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle5 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle5 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen