Cleantech
Alfa Laval ska rena Finnlines utsläpp
Med hjälp av teknik från Lundaföretaget Alfa Laval ska Finnlines färjor få renare rök. Bakgrunden till affären är skärpta miljökrav på marint bränsle.
Rederiet Finnlines har beslutat att installera rökreningssystem, så kallade skrubbrar, på tio av sina färjor. Finska Wärtsilä ska leverera anläggningar till sex av färjorna, medan resten av fartygen utrustas med Alfa Laval’s skrubber Puresox.
– Vi är en stor leverantör av marina system, både när det gäller energi och miljö, och då ingår det också att hitta lösningar när saker inträffar, säger Alfa Lavals kommunikationsdirektör Peter Torstensson till News Øresund.
Det som inträffar den här gången är att reglerna skärps för utsläpp av svavel i Östersjön. Från och med den 1 januari 2015 får sjöfarten inte använda bränsle med över 0,1 procent svavel. Det innebär att rederierna måste välja ett betydligt dyrare lågsvavligt bränsle eller börja rena drivmedlet ombord.
Många aktörer har avvaktat med att investera i reningssystem, men enligt Peter Torstensson har intresset för Alfa Lavals skrubbrar ökat den senaste tiden:
– Vi märker att tempot har ökat. Vi för många diskussioner och har hundratals offerter, men det betyder förstås inte alltid att det blir affärer, säger han.
Vid slutet av det första kvartalet i år hade Alfa Laval sålt 40 rökreningssystem till 35 fartyg. I denna statistik ingår inte mindre affärer till ett värde av under fem miljoner Euro.
Alfa Laval vill inte uppge hur mycket affären med Finnlines är värd, men enligt Peter Torstensson ligger snittkostnaden för en skrubber från Alfa Laval på cirka två miljoner Euro. Priset beror på fartyget storlek och på hur skrubbern ska användas. Hybridmodellerna som både kan användas till havs och i sötvatten är dyrare, men eftersom Finnlines färjor endast ska gå i saltvatten hamnar prislappen på under två miljoner Euro.
Alfa Lavals skrubbrar tillverkas i Aalborg eller Kina och enligt avtalet ska de installeras på färjorna i slutet av 2014 eller i början av 2015. (News Øresund – Emilia Söelund)
FAKTA/Svaveldirektivet
EU:s svaveldirektiv träder i kraft den 1 januari 2015. Direktivet reglerar svavelinnehållet i marint bränsle och bygger på riktlinjer från den internationella sjöfartsorganisation IMO. Svaveldirektivet innebär att fartyg som trafikerar de så kallade SECA-områdena, det vill säga Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, inte får använda bränsle med en svavelhalt på över 0,1 viktprocent. Det är en skärpning från dagens 1 procent. 2020 skärps reglerna globalt. Gränsvärdet utanför skyddszonerna sänks då från dagens 3,5 viktprocent till 0,5 procent.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen