Infrastruktur
Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte stor sett över tid. 2021 har dock börjat sämre för tågen från Sverige bland annat beroende på arbete på Västkustbanan och gränskontroller. Det visar statistik från den dansk-svenska samverkansgruppen för punktlighet i tågtrafiken över Öresund, PÖLS.
I den danska regeringens förslag till infrastrukturplan som presenterades förra veckan och nu ska förhandlas med övriga folketingspartier inkluderas ett nytt vändspår vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det skulle göra det möjligt att vända tåg från Sverige vid flygplatsen och innebär att tågen inte behöver köra vidare in till huvudbangården som har begränsad kapacitet. Det gör det, enligt projektöversikten till den danska planen, möjligt att köra fler tåg över Öresund och samtidigt hindra förseningar från Sverige att spridas in i det danska järnvägsnätet. ”Projektet kan således både stärka integrationen i Öresundsregionen och bidra till en ökad punktlighet i hela Danmark”, enligt underlaget.
Är tågen från Sverige som kör över Öresundsbron oftare försenade än tågen som kör i motsvarande riktning?
– Både jag och nej, det pendlar. Det beror på vilka händelser som varit. Den senaste tiden har det varit bättre punktlighet från Danmark, men i genomsnitt över tid ligger det på mellan 90–94 procent för respektive land. Man skuggar varandra. Det är svårt att säga generellt att det är bättre eller sämre från något av länderna, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket och medlem i den dansk-svenska samarbetsgruppen Punktlighet över Öresund genom ledningars samverkan, PÖLS.
Under januari-april i år har tågen från Sverige mot Danmark legat på mellan 85–92 procent i punktlighet per månad och tågen i motsatt riktning på mellan 89–93 procent. Arbete på Västkustbanan där Öresundstågen har letts om har bland annat bidragit till förseningarna under den senaste tiden. Men det kan även vara oväntade händelser som en nedriven kontaktledning som får stort genomslag i statistiken och gränskontrollerna mellan länderna kan också påverka.
– Det är svårt att under det senaste året dra några slutsatser från statistiken. Vissa perioder har det kört ett tåg i timmen på grund av gränskontrollerna. Har man då 20 tåg på ett dygn så ger även en mindre försening dålig punktlighet över Öresundsbron, men sedan har tåget kanske kunnat köra ikapp och ändå varit i tid vid slutstationen, säger Göran Holmberg.
För att ett tåg ska räknas som punktligt ska det nå sin slutstation senast fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen i Sverige, enligt Trafikverket. Skånetrafiken har satt tre minuter och 59 sekunder som krav. I Danmark är kravet två minuter och 39 sekunder, enligt Banedanmark.
– För att vi ska kunna enas om hur bra eller dåligt det går mäter vi punktligheten på 2:59 över Öresund vid Pepparholm. Det är för att vi ska kunna jämföra äpplen och äpplen, att vi pratar samma språk för den gränsöverskridande trafiken, säger Göran Holmberg.
PÖLS beskrivs som en operativ grupp som diskuterar nuläget och hur trafiken har fungerat de senaste månaderna och vilka större banarbeten som kan komma under den närmaste tiden.
– Det här är finlir med ständiga förbättringar för att identifiera vad vi kan göra om det blir problem och vilka verktyg som finns för att isolera bort förseningar. Vi har till exempel provat olika åtgärder med gränskontrollerna för att de ska fungera bättre, säger Göran Holmberg.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: PÖLS
PÖLS står för Punktlighet över Öresund genom ledningarnas samverkan och består av representanter från Øresundsbro Konsortiet, BaneDanmark och Trafikverket samt de järnvägsföretag som trafikerar Öresundsbron. Styrgruppen kan bland annat fatta beslut om punktlighetshöjande åtgärder. Gruppen tar även fram månatlig punktlighetsstatistik för Öresundstrafiken. Banedanmark och Trafikverket växlar ordförandeskapet varje år. Mötena hålls 3–4 gånger per år.
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag