Connect with us

Samhälle

Fler lastbilar, färre personbilar och pris för satsningen på eldrivna färjor mellan Helsingborg och Helsingör

Publicerad

den

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör, som drivs under varumärket Scandlines, tappade sju procent av biltrafiken under första kvartalet medan Öresundsbron lockade till sig tre procent fler bilar. Foto: News Øresund

Första kvartalet 2017 bjöd på sex procent fler lastbilar och sju procent färre personbilar och passagerare på Scandlinesfärjorna mellan Helsingborg och Helsingör som drivs av rederiet HH Ferries. Den största ljuspunkten för HH Ferries är satsningen på helt batteridrivna färjor som invigs i nästa vecka och som idag tilldelades priset Baltic Sea Clean Maritime Award 2017.

Priset tilldelades HH Ferries för elektrifieringen av färjorna Tycho Brahe och  Aurora som uppges bli de största helt eldrivna färjorna någonsin med automatiska robotarmar för snabbladdning av batterierna i hamnarna i Helsingborg och Helsingör. Tekniken kommer från ABB och installationerna ombord på färjorna har genomförts av varvet Örsund Dry Docks i Landskrona. På tisdag i nästa vecka kommer den första ombyggda och eldrivna färjan, Tycho Brahe, att göra sin premiärtur över Öresund.

När det gäller trafikutveckningen under det första kvartalet 2017 är siffrorna både gröna och röda. Antalet lastbilar som åkte med färjorna mellan Helsingborg och Helsingör ökade med sex procent till 107 000 medan antalet personbilar minskade med sju procent till 235 000 och antalet passagerare med sju procent till 1,3 miljoner. Minskningen av antalet personbilar och passagerare uppges huvudsakligen bero på påsken i år inföll under det andra kvartalet. “Säsongsfluktionen under påsken är omfattande och försvårar uppskattningen av effekten av det ändrade trafikmönstret i regionen”, skriver HH-Ferries i ett pressmeddelande. (News Öresund)

Färre personbilar tar HH-färjorna – fler kör över Öresundsbron
(trafikutveckling under första kvartalet 2017 jämfört med samma period 2016)

Scandlines Helsingborg-Helsingör
Lastbilar: +6%  (107 000)
Personbilar: -7%  (235 000)

Öresundsbron Malmö-Köpenhamn
Lastbilar: +6%  (116 000)
Personbilar: +3%  (1 421 100)

Källor: HH Ferries och Øresundsbro Konsortiet

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Om tre år kommer det att saknas 38 000 yrkesutbildade i Region Hovedstaden

En ny analys från Region Hovedstaden visar att det kommer att saknas upp emot 38 000 fackutbildade personer i regionen...

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Tuff kamp över Öresund om ingenjörer – undersökning visar att lönerna är 50 procent högre i Danmark än i Sverige

Kampen om arbetskraften över Öresund är i full gång. På drygt tio år har antalet svenska civilingenjörer som pendlar till...

Samhälle12 juni, 2024

15 procent fler resor med Öresundståg över bron under maj

Trots en trasig växel på Österport under maj noterar Skånetrafiken en fortsatt stark resandeutveckling med Öresundstågen mellan Danmark och Sverige....

Danmark12 juni, 2024

Köpenhamn skapar ett världsledande innovationsdistrikt med fokus mot life science och kvantteknologi

Danmarks regering, Köpenhamns kommun och Köpenhamns universitet meddelade på måndagen att de gått samman om att bilda ett nytt världsledande...

Danmark12 juni, 2024

Novo Nordisk Fonden sponsor till kommande Innovation District Copenhagen

Arbetet med att ta fram en helhetsplan för Köpenhamns nya Innovation District Copenhagen kommer att sponsras med ett ”lille millionbeløb”...

Arbetsmarknad10 juni, 2024

Nya skatteavtalet på plats – skrevs under av ministrar

Glädjande, viktigt och äntligen! Så beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) det nya, omförhandlade...

Infrastruktur12 juni, 2024

Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö

En station på befintlig mark i den norra delen av Västra hamnen, Galeonen+, och via en borrad tunnel nås nästa...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.