Connect with us

Norden

Fem nordiska gränshinder löstes under året

Publicerad

den

elisabeth-aspaker-foto-news-oresund-anna-palmehag

Norges minister för nordiskt samarbete, Elisabeth Aspaker (Høyre), lyfte i sitt tal vid Nordiska Rådets session i Köpenhamn fram att fem lösta gränshinder under det senaste året innebär att Gränshinderrådet uppnått sin målsättning. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Rätten till rehabilitering i bostadslandet och ytterligare fyra nordiska gränshinder har lösts under det senaste året. Två har skrivits av utan lösning. Det visar Gränshinderrådets redogörelse till Nordiska rådets session i Köpenhamn i början av november.

Det gränshinder som lösts under perioden 1 september 2015 – 31 augusti 2016 och som rör Öresundsregionen handlar om att gränspendlare mellan Sverige och Danmark som blivit sjukskrivna tidigare riskerat att behöva åka tillbaka till arbetslandet för att få sin rehabilitering.

Läs mer: Gammalt gränshinder löst

Av de två som skrivits av eftersom de inte går att lösa just nu handlar ett om att personer som får pension från ett annat nordiskt land än det de bor i, i vissa fall behövt betala högre skatt än om de hade bott i utbetalningslandet.

Läs mer: Tio nordiska gränshinder löstes 2015 – två är omöjliga

Fem lösta gränshinder lever precis upp till Gränshinderrådets målsättning om att lösa fem-tio stycken varje år. Det konstaterade också Norges minister för nordiskt samarbete, Elisabeth Aspaker (Høyre), i sitt tal vid Nordiska rådets session. Hon lyfte också fram Nordens bidrag till en rapport som EU-kommissionen väntas lägga fram i år, om hur man kan lösa gränshinder inom EU.

– Nordens arbete med att lösa gränshinder noteras i EU, som inte har klarat att skapa något liknande det vi har. Inom EU utarbetas nu en översikt över gränshindersarbetet. Vi bidrar aktivt till det arbetet med våra erfarenheter och EU är mycket intresserat av vårt goda exempel, sade hon i sitt tal.

De nya gränshinder som Gränshinderrådet börjat arbeta med under 2016 och som rör Öresundsregionen är följande:

– Kraven på märkning av läkemedel skiljer sig mellan de nordiska länderna, vilket kan innebära att hela förpackningar måste designas om.

– Digitala, offentliga, verktyg eller tjänster som exempelvis ska underlätta vid kontakter mellan myndigheter och företag är ofta nationella och gör kontakter över gränserna mer komplicerade.

– Ansvariga myndigheter ska samarbeta för att äldre eller institutionaliserade personer ska kunna flytta mellan de nordiska länderna. Men det fungerar inte i praktiken eftersom det finns oklarheter kring betalning och ansvar.

– Den medicinska bedömningen av arbetsförmåga skiljer sig mellan länderna.

– Man kan inte få närståendepenning om inte både vårdare och den sjuka är försäkrad i Sverige.

– Skapandet av en informationsportal för näringslivet.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Fakta: Gränshinderrådet
Gränshinderrådet bildades 2014 för att lösa gränshinder, på uppdrag av de nordiska regeringarna. Det ersatte det tidigare Gränshinderforum. Gränshinderrådet består av ledamöter från varje nordiskt land, inklusive Grönland, Färöarna och Åland, samt Nordiska rådets generalsekreterare. Varje år väljer varje ledamot tre-fem gränshinder som de arbetar med tills de antingen är lösta eller att berörda departement eller myndigheter gett besked om att gränshindret inte kan lösas. Målet är att de tillsammans ska lösa fem-tio hinder om året.

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.