Connect with us

Danmark

DSB nära att ge upp projekt med enmansbetjänade tåg

Publicerad

den

Kokkedal stn Kystbanen webb

DSB kan vara på väg att ge upp projektet med enmansbetjänade tåg längs Kystbanen mellan Köpenham och Helsingör. Det uppger Ingeniøren som hänvisar till en statusrapport där DSB meddelar att projektet är försenat och att de ska ställning till det igen när moderbolaget DSB i mitten av december tar över trafiken på Kystbanen från DSB Øresund. Foto från Kokkedals station längs Kystbanen: News Øresund

Statliga danska tågföretaget DSB överväger att ge upp projektet med tåg utan tågvärdar längs Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingborg. Anledningen är att det är problem med säkerheten utan tågvärdar på de smala och krokiga perrongerna. Det uppger facktidningen Ingeniøren.

Sedan 2013 har DSB arbetat med ett projekt som innebär att lokförarna ska arbeta ensamma på tågen och ta över ansvaret även för säkerhet vid ankomst och avgångar från stationerna. Därmed skulle DSB spara in lönen för tågvärdar. En av sträckorna som varit aktuella är Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör som bland annat trafikeras av Öresundstågen i regi av DSB Øresund.

Under augusti fick DSB tillstånd av Trafikstyrelsen att införa enmansbetjäning på tåg längs sträckorna Aalborg – Frederikshavn och Lindholm – Skørping. Men när det gäller Kystbanen har planerna på enmansbetjäning flyttas framåt i tiden och eventuellt slopas planerna helt skriver Ingeniøren.
– Det tog markant längre tid än förväntat att få enmansbetjäning godkänt på Nordjylland. Med den bakgrunden värderar vi att vi inte kan få enmansbetjäning godkänt i regi av DSB Øresund, säger DSB:s driftsdirektör Anders Egehus till Ingeniøren.

I mitten av december i år övergår trafiken på Kystbanen från DSB Øresund till moderbolaget DSB i enlighet med ett nytt tioårigt avtal med danska staten. I en statusrapport som nyligen sändes till Folketingets transportutskott antyder DSB att det inte är säkert att enmansbetjäningen kommer att införas på Kystbanen. ”DSB ska ”först utarbeta en plan” för enmansbetjäning och sedan ”ta ställning” till Kystbanen. De smala och krokiga perrongerna längs Kystbanen gör det svårt för lokföraren att ensamma klara säkerheten. DSB har tidigare uppgivit att enmansbetjäning krävt investeringar på 40-45 miljoner danska kronor vid stationerna längs Kystbanen. (News Øresund)

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv23 augusti, 2019

Svenska ESS Group ska driva Marienlyst i Helsingör – bolagets första hotell i Danmark

Strandhotellet Marienlyst i Helsingör får svenska ägare. Det stod klart i veckan när ESS Group förvärvade driften och Midstar Hotels...

Danmark23 augusti, 2019

Olika regler och affärsmodeller gör det svårt att harmonisera biljettsystemen över sundet

Bättre överföring av trafikinformation mellan Skånetrafiken och DSB är troligen att vänta, men att fullt ut skapa ett sammanhängande biljettsystem...

Danmark23 augusti, 2019

Två länder med starkt intresse av att behålla goda relationer

Både Danmark och USA kommer att vilja behålla sina goda relationer, trots att Donald Trump ställt in sitt statsbesök efter...

Danmark23 augusti, 2019

Norden vill bli världens första koldioxidneutrala region

De nordiska ländernas statsministrar enades i veckan om att tala med gemensam röst vid den globala klimatkonferensen i New York...

Samhälle22 augusti, 2019

Sveriges befolkning ökar trots minskad invandring

Sverige har fått 51 000 fler invånare under det första halvåret 2019. Detta trots att invandringen till Sverige är på den...

Danmark22 augusti, 2019

Nya farleder och stora naturresurser drar stormakterna till Grönland

Danmark och Grönland har hamnat i världens blickfång. Då Donald Trumps försök att köpa Grönland avvisades av den danska regeringen...

Arbetsmarknad22 augusti, 2019

Den svenska arbetsmarknaden mattas av

Arbetslösheten har stigit med 0,9 procentenheter mellan juli 2018 och samma månad 2019. Det visar SCB:s Arbetskraftsundersökning. Andelen arbetslösa är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.