Danmark
DSB nära att ge upp projekt med enmansbetjänade tåg


DSB kan vara på väg att ge upp projektet med enmansbetjänade tåg längs Kystbanen mellan Köpenham och Helsingör. Det uppger Ingeniøren som hänvisar till en statusrapport där DSB meddelar att projektet är försenat och att de ska ställning till det igen när moderbolaget DSB i mitten av december tar över trafiken på Kystbanen från DSB Øresund. Foto från Kokkedals station längs Kystbanen: News Øresund
Statliga danska tågföretaget DSB överväger att ge upp projektet med tåg utan tågvärdar längs Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingborg. Anledningen är att det är problem med säkerheten utan tågvärdar på de smala och krokiga perrongerna. Det uppger facktidningen Ingeniøren.
Sedan 2013 har DSB arbetat med ett projekt som innebär att lokförarna ska arbeta ensamma på tågen och ta över ansvaret även för säkerhet vid ankomst och avgångar från stationerna. Därmed skulle DSB spara in lönen för tågvärdar. En av sträckorna som varit aktuella är Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör som bland annat trafikeras av Öresundstågen i regi av DSB Øresund.
Under augusti fick DSB tillstånd av Trafikstyrelsen att införa enmansbetjäning på tåg längs sträckorna Aalborg – Frederikshavn och Lindholm – Skørping. Men när det gäller Kystbanen har planerna på enmansbetjäning flyttas framåt i tiden och eventuellt slopas planerna helt skriver Ingeniøren.
– Det tog markant längre tid än förväntat att få enmansbetjäning godkänt på Nordjylland. Med den bakgrunden värderar vi att vi inte kan få enmansbetjäning godkänt i regi av DSB Øresund, säger DSB:s driftsdirektör Anders Egehus till Ingeniøren.
I mitten av december i år övergår trafiken på Kystbanen från DSB Øresund till moderbolaget DSB i enlighet med ett nytt tioårigt avtal med danska staten. I en statusrapport som nyligen sändes till Folketingets transportutskott antyder DSB att det inte är säkert att enmansbetjäningen kommer att införas på Kystbanen. ”DSB ska ”först utarbeta en plan” för enmansbetjäning och sedan ”ta ställning” till Kystbanen. De smala och krokiga perrongerna längs Kystbanen gör det svårt för lokföraren att ensamma klara säkerheten. DSB har tidigare uppgivit att enmansbetjäning krävt investeringar på 40-45 miljoner danska kronor vid stationerna längs Kystbanen. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen