Connect with us

Politik

Det krävs kvalificerad majoritet för att upplösa Öresundskomiteen

Publicerad

den

När det i KKR Hovestadens och KKR Sjællands dagordning för mötena den 10 september nämns att det kan bli aktuellt att upplösa Öresundskomiteen kan inte det ske utan medverkan av de övriga danska medlemmarna plus några svenska medlemmar. Anledningen är att det i Öresundskomiteens stadgar står inskrivet att en upplösning ”kräver beslut med en kvalificerad majoritet med ¾ av samtliga medlemmar vid två på varandra följande möten”. Det finns dock en möjlighet för varje medlem att med ett års varsel säga upp medlemskapet.

Öresundskomiteens medlemmar

Region Hovedstaden
Region Sjælland
Københavns Kommune
Frederiksbergs Kommune
Bornholms Regionskommune
KKR Hovedstaden (kommunekontaktråd)
KKR Sjælland (kommunekontaktråd)

Region Skåne
Malmö stad
Helsingborgs stad
Lunds kommun
Landskrona stad

Ordförande är för närvarande Region Hovedstadens regionrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) och vice ordförande är Region Skånes ordförande Henrik Fritzon (S).
Öresundskomiteens kansli har för närvarande tio medarbetare och två studentmedarbetare och leds av direktören Finn Lauritzen.

Öresundskomiteen bildades 1993 som det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland. Varje medlem har en röst och beslut tas vanligen med enkel majoritet.
Ordförandeskapet växlar årligen mellan dansk och svensk sida.
Det verkställande utskottet fungerar som Öresundskomiteens styrelse och träffas minst fyra gånger per år och består av sex ledamöter från vardera landet. Öresundskomiteen är högsta beslutande organ och träffas minst två gånger per år och består av 18 folkvalda ledamöter från vardera landet.
Finansieringen sker genom ett medlemsbidrag som 2013 uppgick till 2,82 danska kronor per invånare i Öresundsregionen. Dessutom bidrar Nordiska Ministerrådet med 1,3 miljoner danska kronor per år.

Källa: Öresundskomiteens hemsida

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.