Connect with us

Samhälle

Därför är Köpenhamns ekonomiska tillväxt lägre än Stockholms: lägre invandring och barnafödande och sämre utveckling för sysselsättning, produktivitet och bostadspriser

Publicerad

den

Ek tillvaxt Kbh Sthlm webb

Foto och nyhetsgrafik: News Øresund

Stockholmsregionen har haft en nästan dubbelt så hög tillväxt som Köpenhamnsregionen under de senaste 20 åren. Skillnaden förklaras med en lägre befolkningsutveckling, sysselsättningstillväxt och produktivitetstillväxt i den danska huvudstadsregionen. Det visar en analys gjord av politikernas samarbetsorganisation Öresundskomiteen.

Mellan 1993 och 2013 växte bruttoregionalprodukten med 56 procent i danska Region Hovedstaden medan den steg med 98 procent i Stockholms län. Mer än en tredjedel av skillnaden i ekonomisk tillväxt förklaras av en lägre invandring och lägre barnafödande i Region Hovedstaden visar analysen.

Under 2013 föddes det 40 procent fler barn i Stockholms län jämfört med Region Hovedstaden. Även när man tittar på födelsetalen längre tillbaka i tiden hamnar Köpenhamn efter Stockholm. När det gäller födelsetalen finns det en naturlig fördröjning innan barnen blir vuxna och påverkar arbetskraftsutbudet. Men födelsetalen förklarar endast 47 procent av skillnaden i befolkningsutveckling. Invandringen till Sverige är betydligt större än till Danmark och har bidragit till den starkare ekonomiska utvecklingen i Stockholmsregionen samtidigt som det finns en inhemsk omflyttning i riktning mot huvudstäderna.
”Det kan även finnas skäl att närmare studera hur skillnaderna mellan den danska och svenska migrationspolitiken påverkat den ekonomiska utvecklingen i de bägge ländernas huvudstadsregioner”, skriver Öresundskomiteen i sin analys.

Skillnaderna i produktivitetstillväxt är annan viktig förklaringen till att Stockholms ekonomiska utveckling varit bättre. Här pekar analysen mot flera delförklaringar:

* Stockholmsregionen har gynnats av en stark position inom IT- och telekombranscherna där tillväxten varit hög.

* Köpenhamnsregionen har haft en lägre investeringsnivå än i Stockholm när det gäller patent, mjukvara och andra immateriella rättigheter.

* Dansk detaljhandel är inte lika storskalig och effektiv som den svenska beroende på fler regleringar. ”I Danmark har utvecklingen mot storskalig detaljhandel gått betydligt långsammare än i Sverige” skriver Öresundskomiteen i analysen.

Under finanskrisen drabbades Köpenhamn hårdare än Stockholm beroende på en bostadsbubbla som brast med fallande bygginvesteringar och konsumtion som följd.

Analysens huvudförfattare, Öresundskomiteens senioranalytiker Tore Englén, betonar samtidigt att välfärdens utveckling per invånare inte skiljer sig åt i någon större utsträckning. Eller som han uttrycker det: regionernas tillväxt i köpkraftskorrigerad BRP per capita är ungefär lika stor under perioden.

Öresundskomiteen listar i analysen en rad åtgärder som kan lyfta Region Hovedstadens ekonomiska tillväxt:
* Ändra reglerna för etableringar av ny detaljhandel.
* Öka IT-användningen för att höja produktiviteten.
* Bygg ut transportinfrastrukturen – vägar, järnvägar, metro mm.
* Förbättra kopplingen mellan forskning – näringsliv – offentlig sektor och då inte minst över Öresund.
* Öka integrationen över Öresund, bland annat genom att ta bort gränshinder.

– På kort sikt behövs bättre och billigare transporter i Öresundsregionen. Kapaciteten behöver stärkas., punktligheten bli bättre och biljettpriserna på Öresundstågen behöver sänkas. På längre sikt behöver infrastrukturen förstärkas med både en fast HH-förbindelse och en Öresundsmetro melllan Malmö och Köpenhamn, säger Öresundskomiteens direktör Finn Lauritzen i en kommentar till analysen. (News Øresund)

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.