Connect with us

Samhälle

Därför är Köpenhamns ekonomiska tillväxt lägre än Stockholms: lägre invandring och barnafödande och sämre utveckling för sysselsättning, produktivitet och bostadspriser

Publicerad

den

Ek tillvaxt Kbh Sthlm webb

Foto och nyhetsgrafik: News Øresund

Stockholmsregionen har haft en nästan dubbelt så hög tillväxt som Köpenhamnsregionen under de senaste 20 åren. Skillnaden förklaras med en lägre befolkningsutveckling, sysselsättningstillväxt och produktivitetstillväxt i den danska huvudstadsregionen. Det visar en analys gjord av politikernas samarbetsorganisation Öresundskomiteen.

Mellan 1993 och 2013 växte bruttoregionalprodukten med 56 procent i danska Region Hovedstaden medan den steg med 98 procent i Stockholms län. Mer än en tredjedel av skillnaden i ekonomisk tillväxt förklaras av en lägre invandring och lägre barnafödande i Region Hovedstaden visar analysen.

Under 2013 föddes det 40 procent fler barn i Stockholms län jämfört med Region Hovedstaden. Även när man tittar på födelsetalen längre tillbaka i tiden hamnar Köpenhamn efter Stockholm. När det gäller födelsetalen finns det en naturlig fördröjning innan barnen blir vuxna och påverkar arbetskraftsutbudet. Men födelsetalen förklarar endast 47 procent av skillnaden i befolkningsutveckling. Invandringen till Sverige är betydligt större än till Danmark och har bidragit till den starkare ekonomiska utvecklingen i Stockholmsregionen samtidigt som det finns en inhemsk omflyttning i riktning mot huvudstäderna.
”Det kan även finnas skäl att närmare studera hur skillnaderna mellan den danska och svenska migrationspolitiken påverkat den ekonomiska utvecklingen i de bägge ländernas huvudstadsregioner”, skriver Öresundskomiteen i sin analys.

Skillnaderna i produktivitetstillväxt är annan viktig förklaringen till att Stockholms ekonomiska utveckling varit bättre. Här pekar analysen mot flera delförklaringar:

* Stockholmsregionen har gynnats av en stark position inom IT- och telekombranscherna där tillväxten varit hög.

* Köpenhamnsregionen har haft en lägre investeringsnivå än i Stockholm när det gäller patent, mjukvara och andra immateriella rättigheter.

* Dansk detaljhandel är inte lika storskalig och effektiv som den svenska beroende på fler regleringar. ”I Danmark har utvecklingen mot storskalig detaljhandel gått betydligt långsammare än i Sverige” skriver Öresundskomiteen i analysen.

Under finanskrisen drabbades Köpenhamn hårdare än Stockholm beroende på en bostadsbubbla som brast med fallande bygginvesteringar och konsumtion som följd.

Analysens huvudförfattare, Öresundskomiteens senioranalytiker Tore Englén, betonar samtidigt att välfärdens utveckling per invånare inte skiljer sig åt i någon större utsträckning. Eller som han uttrycker det: regionernas tillväxt i köpkraftskorrigerad BRP per capita är ungefär lika stor under perioden.

Öresundskomiteen listar i analysen en rad åtgärder som kan lyfta Region Hovedstadens ekonomiska tillväxt:
* Ändra reglerna för etableringar av ny detaljhandel.
* Öka IT-användningen för att höja produktiviteten.
* Bygg ut transportinfrastrukturen – vägar, järnvägar, metro mm.
* Förbättra kopplingen mellan forskning – näringsliv – offentlig sektor och då inte minst över Öresund.
* Öka integrationen över Öresund, bland annat genom att ta bort gränshinder.

– På kort sikt behövs bättre och billigare transporter i Öresundsregionen. Kapaciteten behöver stärkas., punktligheten bli bättre och biljettpriserna på Öresundstågen behöver sänkas. På längre sikt behöver infrastrukturen förstärkas med både en fast HH-förbindelse och en Öresundsmetro melllan Malmö och Köpenhamn, säger Öresundskomiteens direktör Finn Lauritzen i en kommentar till analysen. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Hållbarhet21 september, 2023

Sveriges första supercykelvägar byggs i Landskrona och Lund

I Landskrona invigdes Sveriges första supercykelväg C32 i slutet av augusti och den går ut till Häljarp rapporterar Sydsvenskan. C32...

Infrastruktur21 september, 2023

Ny färjelinje Malmö-Swinoujscie kan öppna i oktober

Rederiet Finnlines vill utöka sina tre linjer som bolaget i dagsläget kör från Malmö till Travemünde i Tyskland med en...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Samhälle21 september, 2023

Region Skåne lägger fram budget med negativt resultat till följd av höjda kostnader

Den höga inflationen innebär att pensionskostnaderna kraftigt höjts för Region Skåne. Därför lägger Region Skånes styrande koalition med Moderaterna, Kristdemokraterna...

Infrastruktur21 september, 2023

Tågstopp mellan Lund och Malmö under 10 dagar

Från den 22 september till den 1 oktober är det helt stopp i tågtrafiken på sträckan Malmö-Lund. Stoppet förlängs till...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Samhälle15 september, 2023

Skåne har fått en samlad effektprognos som underlag för utbyggnad av elförsörjningen

I måndags presenterade Skånes Effektkommission sin nya effektprognos som utgörs av insamlad mätdata, planer och prognoser för kvadratkilometer stora områden...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.