Connect with us

Samhälle

Därför är Köpenhamns ekonomiska tillväxt lägre än Stockholms: lägre invandring och barnafödande och sämre utveckling för sysselsättning, produktivitet och bostadspriser

Publicerad

den

Ek tillvaxt Kbh Sthlm webb

Foto och nyhetsgrafik: News Øresund

Stockholmsregionen har haft en nästan dubbelt så hög tillväxt som Köpenhamnsregionen under de senaste 20 åren. Skillnaden förklaras med en lägre befolkningsutveckling, sysselsättningstillväxt och produktivitetstillväxt i den danska huvudstadsregionen. Det visar en analys gjord av politikernas samarbetsorganisation Öresundskomiteen.

Mellan 1993 och 2013 växte bruttoregionalprodukten med 56 procent i danska Region Hovedstaden medan den steg med 98 procent i Stockholms län. Mer än en tredjedel av skillnaden i ekonomisk tillväxt förklaras av en lägre invandring och lägre barnafödande i Region Hovedstaden visar analysen.

Under 2013 föddes det 40 procent fler barn i Stockholms län jämfört med Region Hovedstaden. Även när man tittar på födelsetalen längre tillbaka i tiden hamnar Köpenhamn efter Stockholm. När det gäller födelsetalen finns det en naturlig fördröjning innan barnen blir vuxna och påverkar arbetskraftsutbudet. Men födelsetalen förklarar endast 47 procent av skillnaden i befolkningsutveckling. Invandringen till Sverige är betydligt större än till Danmark och har bidragit till den starkare ekonomiska utvecklingen i Stockholmsregionen samtidigt som det finns en inhemsk omflyttning i riktning mot huvudstäderna.
”Det kan även finnas skäl att närmare studera hur skillnaderna mellan den danska och svenska migrationspolitiken påverkat den ekonomiska utvecklingen i de bägge ländernas huvudstadsregioner”, skriver Öresundskomiteen i sin analys.

Skillnaderna i produktivitetstillväxt är annan viktig förklaringen till att Stockholms ekonomiska utveckling varit bättre. Här pekar analysen mot flera delförklaringar:

* Stockholmsregionen har gynnats av en stark position inom IT- och telekombranscherna där tillväxten varit hög.

* Köpenhamnsregionen har haft en lägre investeringsnivå än i Stockholm när det gäller patent, mjukvara och andra immateriella rättigheter.

* Dansk detaljhandel är inte lika storskalig och effektiv som den svenska beroende på fler regleringar. ”I Danmark har utvecklingen mot storskalig detaljhandel gått betydligt långsammare än i Sverige” skriver Öresundskomiteen i analysen.

Under finanskrisen drabbades Köpenhamn hårdare än Stockholm beroende på en bostadsbubbla som brast med fallande bygginvesteringar och konsumtion som följd.

Analysens huvudförfattare, Öresundskomiteens senioranalytiker Tore Englén, betonar samtidigt att välfärdens utveckling per invånare inte skiljer sig åt i någon större utsträckning. Eller som han uttrycker det: regionernas tillväxt i köpkraftskorrigerad BRP per capita är ungefär lika stor under perioden.

Öresundskomiteen listar i analysen en rad åtgärder som kan lyfta Region Hovedstadens ekonomiska tillväxt:
* Ändra reglerna för etableringar av ny detaljhandel.
* Öka IT-användningen för att höja produktiviteten.
* Bygg ut transportinfrastrukturen – vägar, järnvägar, metro mm.
* Förbättra kopplingen mellan forskning – näringsliv – offentlig sektor och då inte minst över Öresund.
* Öka integrationen över Öresund, bland annat genom att ta bort gränshinder.

– På kort sikt behövs bättre och billigare transporter i Öresundsregionen. Kapaciteten behöver stärkas., punktligheten bli bättre och biljettpriserna på Öresundstågen behöver sänkas. På längre sikt behöver infrastrukturen förstärkas med både en fast HH-förbindelse och en Öresundsmetro melllan Malmö och Köpenhamn, säger Öresundskomiteens direktör Finn Lauritzen i en kommentar till analysen. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Danmark26 maj, 2020

Finansministeriet: Danmarks BNP minskar med 5,3 procent i år

Danmarks BNP väntas falla kraftigt i år, och trots en förväntad uppgång under nästa år beräknas BNP vara mindre under...

Danmark23 maj, 2020

Danskarnas konsumtion stiger oväntat snabbt efter återöppningen

Danskarna har köplusten kvar och börjar spendera allt mer pengar när landet återöppnas steg för steg rapporterar Berlingske. Redan den...

Danmark23 maj, 2020

Byggboom och coronakris ger dubbel press på hotellen i Köpenhamn

Köpenhamns hotellmarknad håller på att drabbas av “den perfekta stormen” enligt en analys från Dansk Erhverv som citeras i Berlingske. En...

Danmark22 maj, 2020

Venstre kräver förklaring vilken myndighet som rådde Mette Frederiksen att stänga landet

Statsminister Mette Frederiksen hänvisade till en uppmaning från myndigheterna när hon beslutade om att stänga ned landet, men en granskning...

Samhälle22 maj, 2020

Fortsatt ökning av resenärer med Öresundstågen – tågen bara fyllda mellan 25-50 procent

Tågresenärerna över Öresund fortsätter att öka enligt Skånetrafikens veckovisa statistik. Förra veckan reste 30 545 personer med Öresundstågen. Bara en avgång...

Infrastruktur22 maj, 2020

Nya tågdepån i Hässleholm för underhåll av Öresundståg klar

Nu är den nybyggda tågdepån som ska serva Öresundstågen redo för invigning. På depån, som tas i full drift i...

Sverige22 maj, 2020

Dansk fritidstrafik över Öresundsbron ökar kraftigt – pendlingstrafiken vänder tillbaka efterhand som Danmark återöppnas

Dansk fritidsbilism över Öresundsbron har trefaldigats mellan vecka 12 och 20 medan nästan all svensk fritidstrafik över bron upphört sedan...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.