Connect with us

Samhälle

Därför är Köpenhamns ekonomiska tillväxt lägre än Stockholms: lägre invandring och barnafödande och sämre utveckling för sysselsättning, produktivitet och bostadspriser

Publicerad

den

Ek tillvaxt Kbh Sthlm webb

Foto och nyhetsgrafik: News Øresund

Stockholmsregionen har haft en nästan dubbelt så hög tillväxt som Köpenhamnsregionen under de senaste 20 åren. Skillnaden förklaras med en lägre befolkningsutveckling, sysselsättningstillväxt och produktivitetstillväxt i den danska huvudstadsregionen. Det visar en analys gjord av politikernas samarbetsorganisation Öresundskomiteen.

Mellan 1993 och 2013 växte bruttoregionalprodukten med 56 procent i danska Region Hovedstaden medan den steg med 98 procent i Stockholms län. Mer än en tredjedel av skillnaden i ekonomisk tillväxt förklaras av en lägre invandring och lägre barnafödande i Region Hovedstaden visar analysen.

Under 2013 föddes det 40 procent fler barn i Stockholms län jämfört med Region Hovedstaden. Även när man tittar på födelsetalen längre tillbaka i tiden hamnar Köpenhamn efter Stockholm. När det gäller födelsetalen finns det en naturlig fördröjning innan barnen blir vuxna och påverkar arbetskraftsutbudet. Men födelsetalen förklarar endast 47 procent av skillnaden i befolkningsutveckling. Invandringen till Sverige är betydligt större än till Danmark och har bidragit till den starkare ekonomiska utvecklingen i Stockholmsregionen samtidigt som det finns en inhemsk omflyttning i riktning mot huvudstäderna.
”Det kan även finnas skäl att närmare studera hur skillnaderna mellan den danska och svenska migrationspolitiken påverkat den ekonomiska utvecklingen i de bägge ländernas huvudstadsregioner”, skriver Öresundskomiteen i sin analys.

Skillnaderna i produktivitetstillväxt är annan viktig förklaringen till att Stockholms ekonomiska utveckling varit bättre. Här pekar analysen mot flera delförklaringar:

* Stockholmsregionen har gynnats av en stark position inom IT- och telekombranscherna där tillväxten varit hög.

* Köpenhamnsregionen har haft en lägre investeringsnivå än i Stockholm när det gäller patent, mjukvara och andra immateriella rättigheter.

* Dansk detaljhandel är inte lika storskalig och effektiv som den svenska beroende på fler regleringar. ”I Danmark har utvecklingen mot storskalig detaljhandel gått betydligt långsammare än i Sverige” skriver Öresundskomiteen i analysen.

Under finanskrisen drabbades Köpenhamn hårdare än Stockholm beroende på en bostadsbubbla som brast med fallande bygginvesteringar och konsumtion som följd.

Analysens huvudförfattare, Öresundskomiteens senioranalytiker Tore Englén, betonar samtidigt att välfärdens utveckling per invånare inte skiljer sig åt i någon större utsträckning. Eller som han uttrycker det: regionernas tillväxt i köpkraftskorrigerad BRP per capita är ungefär lika stor under perioden.

Öresundskomiteen listar i analysen en rad åtgärder som kan lyfta Region Hovedstadens ekonomiska tillväxt:
* Ändra reglerna för etableringar av ny detaljhandel.
* Öka IT-användningen för att höja produktiviteten.
* Bygg ut transportinfrastrukturen – vägar, järnvägar, metro mm.
* Förbättra kopplingen mellan forskning – näringsliv – offentlig sektor och då inte minst över Öresund.
* Öka integrationen över Öresund, bland annat genom att ta bort gränshinder.

– På kort sikt behövs bättre och billigare transporter i Öresundsregionen. Kapaciteten behöver stärkas., punktligheten bli bättre och biljettpriserna på Öresundstågen behöver sänkas. På längre sikt behöver infrastrukturen förstärkas med både en fast HH-förbindelse och en Öresundsmetro melllan Malmö och Köpenhamn, säger Öresundskomiteens direktör Finn Lauritzen i en kommentar till analysen. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.