Connect with us

Infrastruktur

Dansk-svensk infrastrukturkommission för Greater Copenhagen-regionen föreslås

Publicerad

den

Behovet av nya infrastrukturinvesteringar i regionen diskuterades på slutkonferensen för Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen i veckan. Foto: News Øresund

Det behövs fler investeringar i infrastrukturen kring Öresund och länderna behöver blicka över nationsgränserna i planeringen. Det menar regionala politiker som föreslår en infrastrukturkommission för Greater Copenhagen-regionen där den svenska och danska staten deltar.

Under onsdagen presenterades slutresultaten i Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem under ett digitalt seminarium. Behovet av fler investeringar i infrastrukturen kring Öresund var på agendan och frågan är inte ny.

– Jag var tidigare med i dåvarande Öresundskomiteen och när jag blickar tillbaka, nu får ni inte bli besvikna, så var det i stort sett samma problem då som de vi kämpar med idag. Vi har behov av att komma närmare mållinjen och träffa beslut, sade Evan Lynnerup (V), regionrådsmedlem Region Sjælland och styrelseledamot i Greater Copenhagen Committee, och fortsatte:

– Om vi ska ha något nytt och konkret när vi ses om tio år igen för att diskutera de här frågorna så behöver vi lägga maximal press på myndigheterna som ska fatta besluten. Vi behöver skapa ett forum.

Staterna behöver blicka över nationsgränserna

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg stad och styrelseledamot i Greater Copenhagen Committee, var inne på samma linje.

– Våra två stater planerar för infrastruktur var för sig och presenterar planer som är helt nationella. Vi befinner oss mittemellan där. Vi behöver bli ännu tydligare och ännu mer konkreta med att få ihop staternas gemensamma tänk kring planeringen. Vi kan driva på för att få till stånd en infrastrukturkommission för The Greater Copenhagen Area där både den svenska och danska staten är med, sade han.

De nya nationella infrastrukturplanerna som har presenterats i Danmark och Sverige den senaste tiden är inte tillräckliga, menar han.

– Vi behöver skilja på vad vi kan hantera själva och det vi behöver hjälp av andra för att hantera. Det vi själv har rådighet över kan vi inte gnälla över utan se till och samla oss kring och lösa uppgiften. Där vi behöver hjälp ska vi vara kraftfulla och väldigt konkreta i vår lobbying mot den danska och svenska staten. Där är tyvärr en del kvar att göra. Jag tycker man såg det i anslutning till den svenska infrastrukturpropositionen som kom i fredags där perspektivet igen är strikt nationellt och det finns lite texter om det internationella och Fehmarn Bält-förbindelsen. Det gör mig besviken, vi har försökt påtala det länge. Även i den danska infrastrukturplanen finns en del oroväckande signaler om att vända tåg från Sverige på en avlägsen plattform på huvudbangården. Det är inte sådant som går i takt med det vi driver i Greater Copenhagen, sade Peter Danielsson.

Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande i Halland och vice ordförande i Greater Copenhagen Committees styrelse, efterfrågar mer samarbete och att fler ser frågorna i ett större perspektiv.

– Vi ska inte vara rädda för att jobba tillsammans och lyfta andra, det är så vi växer och blir större. Jag är lite besviken på den svenska regeringen att man inte pekar ut tydligare satsningar. Men de viktigaste satsningarna för Halland sker inte i min egen region, utan utanför den, för att Halland ska växa. Det är så jag tror att vi ska tänka som länder och nationer i den här frågan, sade hon.

Som News Øresund rapporterade om förra veckan arbetar Greater Copenhagen Committee för att få till stånd ett möte mellan infrastrukturministrarna innan sommaren.

Öresundsbrons landanslutningar och huvudbangården i fokus

Linus Eriksson, vd på Øresundsbro Konsortiet, framhöll på konferensen att det saknas flera beslut för att lösa flaskhalsarna i trafiken över Öresund.

– Vi är överens om behoven, men det krävs en rad beslut för att det ska hända. Utbyggnaden vid Ørestad stationen finns inte med i den danska planen, men istället fanns en dark horse i form av ett vändspår vid flygplatsens tågstation. Tågen måste komma till huvudbangården, att resenärerna ska gå av tidigare skapar inte en attraktiv region. På svensk sidan finns inga av åtgärderna med i planen, sade han.

I Interregprojektet Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen har fokus bland annat varit på vilka investeringar som behövs för att klara trafikflödena kring Öresund. Enligt utredningen nyttjas två tredjedelar av Öresundsbrons kapacitet idag och anledningen uppges vara begränsningar i landanslutningar på båda sidor sundet. Som News Øresund rapporterat om tidigare beräknas åtgärderna kosta 9,6 miljarder SEK där finansieringen föreslås kunna hämtas från Öresundsbrons överskott. I projektets utredningsarbete finns även förslag om att genomföra en strategisk analys av Köpenhamns huvudbangård.

– Den danska regeringen har föreslagit en förenkling av huvudbangården i sin plan, det är naturligtvis bra om en förenkling inte är detsamma som försämring. Det behövs mer kapacitet för att utveckla knutpunkten så att den är förberedd inför Fehmarn Bält-förbindelsen, en Kattegattförbindelse och höghastighetståg från Stockholm, sade Sten Hansen, delprojektledare i Ett sammanhängande transportsystem.

Interregprojekt Ett sammanhängande transportsystem har genomförts i tre delprojekt som har fokuserat på framtida mobilitet och hållbarhet, strategiska scenarier för järnvägstrafiken och att skapa ett sammanhängande kollektivtrafiksystem över Öresund. Projektet har haft tio partners där Region Skåne har varit projektägare. Den samlade slutrapporten väntas publiceras inom några veckor.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur3 oktober, 2024

Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen

Likt trängselavgifterna i Göteborg och Stockholm vill den svenska regeringen använda framtida vinster från Öresundsbron till infrastruktursatsningar i regionen. Ytterligare...

Danmark3 oktober, 2024

VM i landsvägscykling till Danmark 2029

Vid ett möte i Zürich tilldelade internationella cykelförbundet Danmark världsmästerskapet i landsvägscykling 2029. Tempoloppen kommer att köras i Århus medan...

Danmark3 oktober, 2024

Fertilitetsbehandling utökas i Danmark – fler par och ensamstående får hjälp

Par och ensamstående i Danmark som lider av ofrivillig barnlöshet får bättre möjlighet till fertilitetsbehandling när antalet IVF/ICSI försök nu...

Danmark2 oktober, 2024

Utan invandring eller ökad nativitet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt

Om nuvarande fruktsamhetstal bland danska kvinnor ligger kvar på dagens nivå kommer Danmarks befolkning minska från sex till två miljoner...

Arbetsmarknad2 oktober, 2024

Ny analys: Lägre arbetskraftstillväxt och minskat bostadsbehov i Sverige – bara Malmö-Lund-regionen växer i Sydsverige

Sveriges befolkning kommer att minska i 160 av landets 290 under det kommande decenniet. Det riskerar att leda till ökade...

Danmark2 oktober, 2024

Danska ”ghettopakken” inför EU-domstolen – avgörande väntar nästa år

Den danska så kallade ”ghettopakken” från 2018, en samling lagar som ska hejda segregation och kriminalitet, ska prövas av EU-domstolen...

Danmark2 oktober, 2024

Folketingets öppnande: 223 förslag till lagändringar och nya lagar presenterades av den danska regeringen

I samband med Folketingets öppnade den 1 oktober presenterade den danska regeringen 223 förslag till nya lagar och lagändringar. Det...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.