Samhälle
Dansk debattör: Låt Öresundstågen mot Sverige utgå från Huvudbangården i Köpenhamn med uppehåll utan tågbyte i Kastrup
Livet för tågpendlarna över Öresund går att underlätta med små enkla förändringar. Det menar den danska debattören Uffe Palludan som i en ny bok hävdar att tågbytet vid id-kontrollen på Kastrup inte behövs. Han pekar på möjligheten att låta Öresundstågen mot Sverige utgå från spår 26 på Huvudbangården i Köpenhamn, där det redan finns en id-kontroll för SJ:s X2000 tåg, för att köra vidare till Köpenhamns flygplats i Kastrup där id-kontrollen då endast behöver fungera som insläpp för nya passagerare på väg mot Sverige.
Uffe Palludan är kritisk mot DSB:s lösning på id-kontrollerna över Öresund där Öresundstågen på danska sidan mera får fungera som danska lokaltåg än tåg på väg mot Sverige. I en kommentar till sin nya bok skriver han på Facebook om hur den valda lösningen på id-kontrollen gör att Öresundstågen blandar inrikes- och utrikespassagerare på sin väg mot Köpenhamns flygplats i Kastrup där sedan alla passagerare måste gå av tåget för att särskilja de som är på väg till Sverige genom en promenad till nästa perrong och id-kontrollen där.
Istället menar Uffe Palludan att Öresundstågen mot Sverige bör utgå från Huvudbangårdens spår 26 i centrala Köpenhamn. Detta spår skapades en gång just för Öresundstågen och där finns idag en id-kontroll som används för SJ:s X2000 tåg mot Stockholm. ”De Öresundståg som startar på Kastrup skulle alltså utan vidare kunna starta på Köpenhamns Huvudbangård och stanna på Kastrup för att ta upp passagerare”, skriver han och poängterar att många av de passagerare som idag försenas av tågbytet på Kastrup har stigit på i centrala Köpenhamn och att en sådan lösning även skulle lösa kapacitetsproblemen vid tågstationen på den danska storflygplatsen.
Eftersom id-kontrollen på den danska sidan Öresund visat sig vara effektiv föreslår Uffe Palludan sedan att den svenska gränskontrollen vid tågstationen i Hyllie görs om till en mera smidig stickprovskontroll. På så sätt menar han att man skulle komma tillrätta med de förseningar som tågpassagerarna över Öresund idag utsätts för i Kastrup, Hyllie och Malmö Central utan att id- och gränskontrollerna upphör.
För passagerare som stiger på Öresundstågen i Örestad på väg mot Sverige menar Uffe Palludan att det vore effektivt att starta en direkttrafik med bussar till Hyllie och centrala Malmö. (News Øresund)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle5 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle5 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle5 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen