Samhälle
Dansk debattör: Låt Öresundstågen mot Sverige utgå från Huvudbangården i Köpenhamn med uppehåll utan tågbyte i Kastrup


Den danska debattören Uffe Palludan menar att tågpassagerare mot Sverige inte borde behöva byta tåg vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Istället uppmanar han DSB att tänka om och låta Öresundstågen mot Sverige starta på spår 26 på Huvudbangården i Köpenhamn där SJ X2000 tåg mot Stockholm redan har en id-kontroll. Sedan kunde Öresundstågen mot Sverige enkelt hämta upp passagerare vid id-kontrollen på Kastrup för direkt färd mot Sverige utan tågbyte och förseningar. Foto: News Øresund
Livet för tågpendlarna över Öresund går att underlätta med små enkla förändringar. Det menar den danska debattören Uffe Palludan som i en ny bok hävdar att tågbytet vid id-kontrollen på Kastrup inte behövs. Han pekar på möjligheten att låta Öresundstågen mot Sverige utgå från spår 26 på Huvudbangården i Köpenhamn, där det redan finns en id-kontroll för SJ:s X2000 tåg, för att köra vidare till Köpenhamns flygplats i Kastrup där id-kontrollen då endast behöver fungera som insläpp för nya passagerare på väg mot Sverige.
Uffe Palludan är kritisk mot DSB:s lösning på id-kontrollerna över Öresund där Öresundstågen på danska sidan mera får fungera som danska lokaltåg än tåg på väg mot Sverige. I en kommentar till sin nya bok skriver han på Facebook om hur den valda lösningen på id-kontrollen gör att Öresundstågen blandar inrikes- och utrikespassagerare på sin väg mot Köpenhamns flygplats i Kastrup där sedan alla passagerare måste gå av tåget för att särskilja de som är på väg till Sverige genom en promenad till nästa perrong och id-kontrollen där.
Istället menar Uffe Palludan att Öresundstågen mot Sverige bör utgå från Huvudbangårdens spår 26 i centrala Köpenhamn. Detta spår skapades en gång just för Öresundstågen och där finns idag en id-kontroll som används för SJ:s X2000 tåg mot Stockholm. ”De Öresundståg som startar på Kastrup skulle alltså utan vidare kunna starta på Köpenhamns Huvudbangård och stanna på Kastrup för att ta upp passagerare”, skriver han och poängterar att många av de passagerare som idag försenas av tågbytet på Kastrup har stigit på i centrala Köpenhamn och att en sådan lösning även skulle lösa kapacitetsproblemen vid tågstationen på den danska storflygplatsen.
Eftersom id-kontrollen på den danska sidan Öresund visat sig vara effektiv föreslår Uffe Palludan sedan att den svenska gränskontrollen vid tågstationen i Hyllie görs om till en mera smidig stickprovskontroll. På så sätt menar han att man skulle komma tillrätta med de förseningar som tågpassagerarna över Öresund idag utsätts för i Kastrup, Hyllie och Malmö Central utan att id- och gränskontrollerna upphör.
För passagerare som stiger på Öresundstågen i Örestad på väg mot Sverige menar Uffe Palludan att det vore effektivt att starta en direkttrafik med bussar till Hyllie och centrala Malmö. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag