Infrastruktur
Region Skåne går emot Trafikverket – vill prioritera Västkustbanan och Södra stambanan
Två viktiga skånska järnvägsprojekt prioriterades ner i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan. Nu tar Region Skåne strid om både den sista etappen på Västkustbanan (Helsingborg-Maria station) och att Hässleholm-Lund byggs ut till fyra spår så snart som möjligt.
I september offentliggjordes Trafikverkets nationella plan för vilka tåg- och vägprojekt som ska prioriteras perioden 2026-37. Nu har Region Skåne kommit med sitt förslag till svar på den planen.
Dubbelspår Maria-Helsingborg
Till skillnad från Trafikverket vill Region Skåne att den sista biten av Västkustbanan som fortfarande har enkelspår byggs om till dubbelspår. Det är 4,5 kilometer från Maria Station in till Helsingborg som återstår. Den delen tog Trafikverket bort från den nationella planen och vill göra ett omtag för att hitta en billigare lösning.
Region Skåne menar i sitt remissförslag att nyttan av helheten är större än kostnaden för den enskilda delen. Först när den etappen är klar kan Västkustbanan utnyttjas fullt ut med 30 tåg i timmen istället för dagens tio. Region Skåne vill att dubbelspåret Maria-Helsingborg ska finnas med i den första planomgången, för 2026. Byggstart beräknas då till 2032 med trafikstart fem år senare.
Fyrspår Lund-Hässleholm
Region Skåne reagerar också tydligt mot att finansieringen av utbyggnaden av sträckan Lund-Hässleholm till fyra spår har minskats drastiskt. I Trafikverkets nya plan har tilldelningen minskat från 13,9 miljarder till 3,3 miljarder kronor. Planerad totalkostnad för fyrspåret är 28-32 miljarder.
”Region Skåne ställer sig ytterst frågande inför denna minskning av medel. En finansiering på 10 procent riskerar att förskjuta byggstart, vilket går emot regeringens ambition om att utbyggnaden av Hässleholm-Lund ska ’komma till stånd utan för stora dröjsmål’.”
Dubbelspåret mellan Lund och Hässleholm är Sveriges högst belastade och 80 procent av den spårbundna godstrafiken till Kontinenten går via Södra stambanan. Att kapaciteten på sträckan ökar är väsentligt när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar. Byggstarten är planerad till 2031 med trafikstart tio år senare.
Hässleholm byggs ut
För nästa planomgång, 2033, prioriterar Region Skåne utbyggnaden av kapaciteten i Hässleholm där Södra stambanan möter Skånebanan och Markarydsbanan samt dubbelspår mellan Attarp och Kristianstad. De åtgärderna får i så fall byggstart i början av 2040-talet.
Längre fram vill Region Skåne också ha med fyrspår mellan Landskrona och Dösjebro, partiellt dubbelspår på Trelleborgsbanan samt två nya spår Älmhult-Hässleholm. Där sätts spaden i marken under andra halvan av 2040-talet om Region Skåne får som de vill.
Ännu senare än så kommer dubbelspår på hela Ystadbanan och fyrspår mellan Helsingborg och Lund på Södra stambanan.
(News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
