30 april 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Wihlborgs vill bygga en ny bro till Västra hamnen i Malmö för en miljard kronor

Wihlborgs vill bygga en ny bro till Västra hamnen i Malmö för en miljard kronor

2017-03-30:

Fastighetsbolaget vill bygga en bro för fordon, cykel- och gångtrafik som ska förbinda Västra Hamnen och Dockan med Nyhamnen. Bron kan stå klar om fem år. Illustration: Wihlborgs

En ny bro som skulle förbinda utbyggnadsområdet Nyhamnen med Dockan och Västra hamnen i Malmö föreslås. Bakom idén står fastighetsbolaget Wihlborgs som även är beredd att stå för kostnaden på omkring en miljard kronor som en förbindelse för fordons-, gång- och cykeltrafik beräknas kosta. Om fem år kan bron stå klar.

Förslaget om en ny bro i Malmös hamnområde presenterades av fastighetsbolaget Wihlborgs på ett frukostmöte i Malmö idag. På mötet deltog även Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, som är positiv till förslaget.

– När vi nu bygger ut Nyhamnen, som är ett stort område med tusentals bostäder och arbetsplatser, behöver vi hitta lösningar på trafiksystemen som är mer kompletta. Vi har idag en ganska tuff trafiksituation i Västra hamnen. Jag ser ett behov av nya infrastrukturlösningar och tycker att planerna på att docka ihop områdena med en bro är en väldigt intressant lösning. Detta är ett konkret förslag som jag tycker är attraktivt, säger hon till News Øresund.

Kostnaden för en bro beräknar Wihlborgs skulle landa på omkring en miljard kronor och inkluderar då själva förbindelsen, anslutningarna, utfyllnad av mark kring brofästet och vattenskydd. Byggstarten skulle kunna ske om tre år.

Ulrika Hallengren, projekt- och utvecklingschef på Wihlborgs, säger till News Øresund att fastighetsbolaget Wihlborgs är beredda att finansiera brobygget. Foto: News Øresund

– Om man inkluderar arkitekttävlingar och vattendom skulle det kunna vara möjligt att ha den klar om fem år. Då skulle man börja bygga 2020. Det är en ganska optimistisk tidsplan, men den är möjlig att göra. Ofta när man tittar på sådana här satsningar ska man göra samhällsekonomiska utredningar och hitta pengar, men vi är beredda att gå in och finansiera den här anläggningen, säger Ulrika Hallengren, projekt- och utvecklingschef på Wihlborgs.

Enligt Wihlborgs siffror bor och arbetar idag omkring 25 000 personer i Nyhamnen och Västra hamnen, fullt utbyggt väntas siffran ha ökat till omkring 70 000 stycken. Förbindelsen, som kallas Porten till Malmö i förslaget, menar bolaget bland annat skulle ge skydd mot stigande havsnivåer, göra Malmö mer tillgängligt mot havet och avlasta Nyhamnen för trafik både under tiden området byggs ut och i ett längre perspektiv. Wihlborgs har även tittat på ett alternativ att bygga en tunnel, men har landat i ett broförslag.

– Tunnelalternativ blir dyrare och tar mer landområde i anspråk. Det blir inte heller lika attraktivt att gå och cykla i en tunnel. Dessutom kan en bro vara en symbol för Malmö, att ersätta den gamla Kockumskranen med en öppningsbar bro, säger Ulrika Hallengren.

En privat finansiering är ett sätt att få till stånd en förbindelse i ett tidigare skede av områdets utveckling, tror Ulrika Hallengren. Bron skulle inte ge fastighetsbolaget några direkta intäkter, men väl andra positiva effekter.

– Det kommer ingen direkt intäkt från förbindelsen, men indirekt så skapar man ett ökat värde och man skapar mer mark. Det finns andra plusfaktorer, säger Ulrika Hallengren och lägger till att nästa steg är att göra en större trafikutredning om hur trafiklösningen skulle påverka andra delar av Malmö. (News Øresund – Jenny Andersson)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑