21 april 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1E xx

Published on november 30th, 2017 | by Johan Wessman

0

Tätare turer över Öresund i samband med förslag om att Skånetrafiken tar över det operativa ansvaret för tågtrafiken till Köpenhamn

2017-11-30:

Skånetrafiken har enats med danska Transportministeriet om ett avtalsförslag som innebär att Skånetrafiken från december 2021 ta över det operativa ansvaret för Öresundstågstrafiken ända fram till den nya danska slutstationen Østerport i Köpenhamn. Något danskt beslut är dock ännu inte klart. Samtidigt planerar Skånetrafiken för att införa kvartstrafik till Danmark och för att kunna öka till åtta avgångar per timme under rusningstid när de nya dubbeldäckartågen är i full drift på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Foto: News Øresund

Det avtalsförslag som danska Transportministeriet och Skånetrafiken diskuterar innebär att Skånetrafiken från december 2021 tar över det operativa ansvaret för trafiken med Öresundståg till Köpenhamn och den nya danska slutstationen Østerport. Redan från december 2019 siktar Skånetrafiken på att utöka tidtabellen så att Öresundstågen avgår var femtonde minut vilket stämmer bättre överens med rytmen för den regionala trafiken med Pågatåg. På måndagen godkände Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne det nya avtalsförslaget. Nu återstår beslut i regionstyrelsen och regionfullmäktige samt ett beslut på dansk sida innan avtalet om den framtida tågtrafiken över Öresund kan träda i kraft.

Danska Transportministeriet har sedan många år drivit frågan om att trafiken med Öresundståg ska upphöra på Kystbanen till Helsingör och istället låta tågen från Sverige vända i Østerport i Köpenhamn. Endast 3-4 procent av passagerarna från Sverige fortsätter vidare efter Østerport och de får i framtiden byta tåg. Nu har ministeriet och Skånetrafiken enats om ett avtalsförslag till en ny lösning för det operativa ansvaret för tågtrafiken över Öresund. Förslaget innebär att det blir en trafikoperatör för sträckningen. Skånetrafiken övertar enligt avtalsförslaget i december 2021 hela ansvaret för tågtrafiken över Öresund i samband med att Öresundstågen slutar trafikera Kystbanen fram till Helsingör. Det ekonomiska ansvaret för trafiken med Öresundståg kommer dock fortsätta att delas mellan Danmark och Sverige. På måndagen beslutade Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne om avtalsförslaget som därefter på svensk sida måste godkännas av regionstyrelsen och regionfullmäktige. På dansk sida  återstår likaså den slutliga beslutsprocessen innan avtalet börjar gälla. ”Måndagens beslut i Skåne är således blott ett steg på vägen till en eventuell överenskommelse”, skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i ett skriftligt svar till News Øresund.

Det dansk-svenska förslaget till nytt tågavtal behandlades på måndagen i Kollektivtrafiknämnden samtidigt med ett förslag om att Skånetrafiken redan i december 2019 ökar turtätheten över Öresund till en avgång varje kvart. Därmed får trafiken med Öresundståg samma rytm som trafiken med Pågatåg som har en uppdelning på kvarts-, halvtimmes- och timmestrafik. Kollektivtrafiknämnden beslutade om en planeringsriktning för att införa kvartstrafik över Öresund från och med december 2019 i ett så kallat ”inriktningsbeslut för tågtrafiksystem 2020”.

Förändringen av tågtrafiken över Öresund väntas ske i tre steg enligt de förslag som behandlats av Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne:

December 2019

  • Turtätheten över Öresund ökar från en avgång var tjugonde minut till en avgång varje kvart, kvartstrafik.
  • Till Helsingborg och  Hässleholm planeras Öresundstågen att avgå varje halvtimme.
  • I slutet av 2019 flyttas underhållet av Öresundstågen från Danmark till en nybyggd underhållsdepå som Region Skåne bygger i Hässleholm med en investeringsbudget på 1,5 miljarder svenska kronor.

December 2020

  • Skånetrafikens nya tågsystem med dubbeldäckartåg planeras vara klart att ta i trafik. Det är en investering på 1,6 miljarder kronor i nya större tåg som ska gå den viktiga sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. I det som Skånetrafiken kallar för ”ett framtidsscenario” ska de nya tågen göra det möjligt att köra åtta turer över Öresund per timme under rusningstid vilket utökar den maximala kapaciteten från dagens 3 200 till 5 600 sittplatser per timme. Till en början sätts två dubbeldäckare in varje timme under rusningstid så att det fortsatt blir sex avgångar över Öresund varje timme under rusningstid. Utan de nya tågen och den nya turlistan hade tågtrafiken över Öresund slagit i kapacitetstaket 2021. De nya tågen ingår i det som kallas system 3. Till skillnad från de nuvarande Öresundstågen är detta renodlade pendeltåg som enbart ska användas i Skåne och över Öresund. De kommer inte att gå vidare till Göteborg, Kalmar eller Karlskorna i nuläget. Tidplanen för trafikstarten med de nya tågen är ännu preliminär.

December 2021

  • I december 2021 upphör Öresundstågen att trafikera Kystbanen och Helsingör. Istället kommer DSB att leda trafiken från Helsingör via Kystbanen till andra destinationer på Själland. Ny dansk slutstation för hela trafiken med Öresundståg blir Østerport i Köpenhamn.
  • Samtidigt upphör samarbetet mellan DSB och Skånetrafiken om driften av Öresundstågen i den nuvarande formen. Därefter får Skånetrafiken en samlad roll som trafikköpare för tågtrafiken över Öresund samtidigt som trafiken på dansk sida begränsas till att omfatta de sex stationerna Kastrup, Tårnby, Ørestad, Köpenhamn H , Nørreport och Østerport. Ekonomiskt delas ansvaret fortsatt mellan Skånetrafiken och Transportministeriet. Skånetrafikens samarbete med övriga länstrafikbolag på svensk sida fortsätter.

Källa: Skånetrafiken

 

DSB vill begränsa trafiken med Öresundståg till skytteltrafik Lund-Malmö-Köpenhamn

DSB tycker att den bästa lösningen för trafiken med Öresundståg är en renodlad skytteltrafik Lund-Malmö-Köpenhamn H. Det uppger det danska tågföretagets strategi- och utvecklingsdirektör Jürgen Müller. Han presenterade DSB:s lösning i en intervju med Ritzau strax efter att Skånetrafiken meddelat att de har arbetat fram ett avtalsförslag med danska Transportministeriet som innebär att Skånetrafiken får det operativa ansvaret från december 2021 för en trafik som fortsätter att sträcka sig från hela södra Sverige fram till Köpenhamn och den nya slutstationen vid Østerport. Enligt Transportministeriet har DSBs förslag redan avvisats från de dansk-svenska tågförhandlingarna men uppger att det ännu inte finns något danskt beslut om ett nytt avtal med Skånetrafiken även om innehållet presenterades för partierna i Folketinget redan i somras.

På måndagen godkände Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne det nya avtalsförslaget mellan Skånetrafiken och Transportministeriet. När det blev känt gick DSB:s direktör för strategi och tågmaterial, Jürgen Müller, ut i en intervju med danska nyhetsbyrån Ritzau där han presenterade ett motförslag som innebär att trafiken med Öresundståg istället omvandlas till en skytteltrafik mellan Lund-Malmö-Köpenhamn H. Han menar att dagens problem med stora förseningar till stor del beror på den långväga trafiken med Öresundståg från Göteborg, Kalmar och Karlskrona. DSB:s förslag innebär att de långväga svenska passagerarna i framtiden skulle tvingas byta tåg i Malmö på sin väg mot flygplatsen i Kastrup eller centrala Köpenhamn. Dessutom menar Jürgen Müller att Öresundstågen riskerar att konkurrera ut annan dansk tågtrafik.
– Det stora antalet planlagda svenska tåg riskerar att gå ut över vår möjlighet att byta till direkttåg från Jylland och Fyn direkt till flygplatsen, precis som att vi kan få problem med att få tåg till vår verkstad på Amager på grund av platsbrist på spåren.

Till News Øresund uppger Transportministeriet i ett skriftligt svar att DSB:s förslag om skytteltrafik redan tidigare har blivit ”klart avvisat från svensk sida då alla tågresande från Sydsverige till Köpenhamn eller Köpenhamns flygplats då tvingas byta tåg i Malmö”. De pekar även på de stora investeringar som gjorts i Citytunneln just för att undvika skytteltrafik och ett tågbyte i Malmö. I stället har Transportministeriet och Skånetrafiken fortsatt förhandla om ett avtal som ”presenterades för Folketingets partier under försommaren”.  Ministeriet påpekar att det ännu inte fattats något beslut i Danmark och att måndagens skånska delbeslut endast är ett steg på vägen fram till en eventuell överenskommelse. I Skåne måste avtal även godkännas av regionstyrelsen och regionfullmäktige.

Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson skriver om avtalsförslaget på Facebook: ”Vi har jobbat fram det tillsammans med Transportministeriet och är överens om innehållet. Men vi är först ut med den formella beslutsprocessen. Förhoppningsvis finns också ett danskt beslut under första kvartalet 2018”.  (News Øresund)

Transport-, Bygnings- og Boligministeriets svar till News Øresund

  • Transport-, Bygnings og Boligministeriet kan oplyse, at overvejelserne om at overdrage trafikkøberansvaret for Øresundstrafikken på dansk side er blevet bragt op over for Folketingets partier i forsommeren. Der er endnu ikke truffet nogen beslutning i Danmark om en eventuel overdragelse. Mandagens behandling i Skåne er således blot et skridt på vejen til en eventuel overdragelse.
  • DSB’s forslag har tidligere været drøftet med Skånetrafiken, men er blevet klart afvist fra svensk side, da alle togrejsende fra Skåne og store dele af Sydsverige til København eller Københavns Lufthavn bliver nødt til at skifte tog i Malmø. Der er i Sverige de senere år gennemført store investeringer i bygningen af City-tunnelen netop for at undgå togskift i Malmø. Shuttle-togtrafik mellem København og Malmø ville stort set gøre disse store investeringer overflødige.

 

(News Øresund)

 

 

 

 

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑