Infrastruktur
Svagt intresse för EU-stöd till transportprojekt – mer än 20 miljoner euro kvar

Det finns 26 miljoner euro kvar att söka i EU-stöd från Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak till infrastrukturprojekt. Foto: News Øresund
Endast åtta procent av de cirka 26 miljoner euro som är avsatta för infrastrukturprojekt inom ramen för EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak fram till år 2020 är beslutade. Inom innovationsområdet är pengarna däremot i princip redan upptecknade.
Idag möts intresserade aktörer inom transportområdet i Helsingborg för att få information om hur man kan söka EU-finansiering till sitt projekt. Enligt Magnus Schönning, programchef Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, är bara åtta procent av de 26 miljoner euro som finns i programpotten för infrastrukturområdet beslutade medan nästan 90 procent av potten på 50 miljoner euro är upptingad inom innovationsområdet.
– Vi tror att det finns många anledningar. Transport är ett område med långa startsträckor och det krävs rätt nivå och mandat för att kunna driva ett gränsöverskridande transportprojekt. Sen är det också så att projekten inom det här området är relativt små i monetära termer. Vi kan inte bygga infrastruktur, utan det är ofta förstudier och planer som vi kan bidra med medel till, säger han till News Øresund.
I motsats till hur det ser ut inom infrastrukturområdet är den generella trenden att Interreg-projekten som beslutats under nuvarande programperiod 2014-2020 har blivit större. Ett par exempel är projekten Cross Border Science and Society: ESS & MAX IV och Reprounion om ofrivillig barnlöshet. Nu har intresset generellt ökat igenom för att starta gemensamma Interregprojekt, men under tiden diskussionerna om samarbetet över sundet var som störst var intresset av naturliga skäl något svalare menar Magnus Schönning.
– I början av programmet gick det lite trögt. Vi tror att det kan bero på att det fanns en organisatorisk och politisk turbulens tills man landade Greater Copenhagen. Det var inte den största anledningen, men det var en bidragande orsak till att det kan ha varit lite trögt i uppstarten. Nu verkar det ha tagit fart igen.
En annan faktor som påverkat är att den nuvarande programperioden är smalare, menar han.
– Det är mycket mer resultatfokus nu som gör att man inte bara kan ha ett projekt för att bygga relationer. Projekten ska ge verkstad redan i den här fasen. Det har blivit svårare för en del att förhålla sig till.
Den kommande ansökningsrundan för Interregfinansiering är öppen mellan 23 januari-17 februari 2017 och därefter finns en ny möjlighet efter sommaren, 8 augusti-15 september. I det nuvarande programmet inom Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak finns fyra insatsområden: innovation, grön ekonomi, transport och sysselsättning. Den nuvarande programperioden löper under åren 2014-2020. (News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
